
1 
 

News Broadcasting & Digital Standards Authority 
Order No. 121 (2021) 

                 
Order of NBDSA (formerly known as NBSA) on the complaint dated 
25.1.2021 and 29.1.2021 received from Mr. Indrajeet Ghorpade against Zee 
News regarding programmes aired on 19.1.2021, 20.1.2021 & 26.1.2021 with 
regard to farmers’ protest 
 
Complaint dated 25.1.2021: 
The complaint was in respect of two programmes related to the farmer’s protest 
titled “Taal Thok Ke: Khalistan से कब सावधान होगा ककसान?” and “Taal Thok Ke: नहीं माने ककसान 
तो क्या Republic Day पर होगा 'गृहयुद्ध'?” respectively which were aired on Zee News on 

19.1.2021 and 20.1.2021. The impugned programmes allegedly violated the 
following NBSA Guidelines: 
 
1. Reporting should not sensationalise or create panic, distress or undue fear 

among viewers. 
2. Do not select news for the purpose of either promoting or hindering either 

side of any controversial public issue. 
3. Information should be gathered first-hand from more than one source, if 

possible. 
4. Facts should be clearly distinguishable from, and not be mixed up with, 

opinion, analysis and comment. 
5. Errors of fact should be corrected at the earliest, giving sufficient prominence 

to the broadcast of the correct version of fact(s). 
6. For balanced reportage, broadcasters should remain neutral and ensure that 

diverse views are covered in their reporting, especially on a cont roversial 
subject, without giving undue prominence to any particular view. 

7. Reporting of events which erodes public confidence in the capacity of national 
institutions meant to protect them should be avoided during the occurrence of 
the event. 

8. Belief in superstition should not be promoted. 
 
Further, the complainant stated that in both the programmes, unverified videos from 
social-media, of tractors with modifications were aired. The anchor mentioned that 
these tractors belonged to the protesting farmers and were being readied for 26th 
January tractor-march. One of these videos showed tractors decorated with festive 
lights from of a charity event held in Germany in December 2020, this was fact -
checked by multiple agencies. However, the complainant stated that the broadcaster 
has still not apologized for misleading its viewers.  
 
The complainant also highlighted some of the alleged headlines and tickers that were 
aired during the impugned programmes: 



2 
 

 
o War against the Republic 
o Civil War on Republic Day 
o Tractor march or War 
o Conspiracy of a War against the republic 
o Terror Tractor-Trailers in the protest 
o Trailer of the conspiracy, movie on 26th January 
o #ThreatOn26Januray 
o Tractors are modified into armoured vehicles 
o Shadow of Terror in the Protest 
o Khalistan dominates the protest 
o 'Plan Khalistan' for insurgence against the republic 
o When will the farmer become careful about Khalistan? 
o Why be an eclipse on the glory of the republic? 
o If farmers are not satisfied then why is no one opposing? 
o What will happen on 26th January?  
o What will happen is Farmers do not budge? 
o Farmers adamant, is a Bloody War decided?   
o Will the tractors stop with a demo by the law (enforcement)? 

 
Further, during the programmes, the complainant alleged the anchor made the 
following statements: 
 

o Think about it, the fight is now against India. What is happening?! 
o Is this preparation for a war on the republic? 
o Are they conspiring to go on a war against the republic? 
o Is this plan-Khalistan for insurgence against the republic? 
o We can see that some anti-National forces are taking advantage of the rift between 

the Farmers and the Government. 
o These are Khalistani terrorists who want to do something big in the shadows of the 

protestors. 
o If something happens on Republic Day, who will be responsible? Why are Farmers 

adamant to have the tractor march on Republic Day? 
o Isn't it the responsibility of the famers to defeat the plan of the Khalistani terrorists? 
o Khalistani terrorists are waiting for an opportunity, my concern is, who will be 

responsible if there is an attack? 
o Many 'behrupi' (impressionist) are sitting in the Farmers' protest. 
o If a terrorist is using your stage, are you not responsible? 
o The possibility of getting police permission for the tractor march is next to zero yet 

the farmers are adamant that they will carry out a tractor march on 26th January. 
Will the farmers take out a rally without permission? 



3 
 

o Why are you stuck on 26th January date? It is the day of India's glory. The whole 
world will be watching us, what message will the get seeing a protest in the capital? 
Do it on 23rd, 24th or 25th. Why 26th only? 

o I am confidently stating that the Khalistani terrorists have entered the protest. If 
they do something while hiding behind the farmers, who will be responsible?  

o If I expose Khalistan will I be called Godi Media? 
o Do you have faith in the Famers? Do you have faith in the Khalistanis? 
o It is a hard fact that Khalistani infiltration has happened. 
o The day the whole country will celebrating the glory of the republic, there will be a 

large tractor march. Will a right message go out to the world? 
 

From the above headlines, and the way in which the anchor / moderator, moderated 
both the shows, the broadcaster stated that it was clear that purpose of the 
programmes was to hinder the cause of the protesting farmers. Further, it  was worth 
noting that throughout the impugned programmes, the anchor smartly called the 
farmers - the biggest patriots and the annadaataas, in order to hide its malicious 
attempt to link the Farmers' protest with Khalistan movement.  

The complainant stated that the impugned programmes were designed to create 
undue fear and distress amongst the viewers and erode public confidence in the 
capacity of national institutions meant to protect them. Furthermore, by repeatedly 
reinforcing that the protest was infiltrated and dominated by pro-Khalistan 
separatists, without any worthy evidence, the broadcaster had violated the principles 
of 'accuracy' and 'balance' that are a part of NBSA's Code of Ethics and Broadcasting 
Standards. Additionally, by using the term  'ग्रहण' in negative light, the programme 

had also promoted the age-old superstition that an eclipse is equivalent to misfortune 
or an unfortunate incident. 
 
The complainant stated that apart from these two programmes, there were multiple 
other Zee News reports in which the news presenters maliciously linked the 
Farmer’s Protest with the Khalistan movement using unverified videos and photos, 
thereby attempting to manipulate the viewers into believing that the protest has 
indeed been taken over by those with motives different than repealing the three 
agricultural law. 

Complaint dated 29.1.2021: 
The complaint is against another programme aired by Zee News on 26.1.2021 titled 

“Farmer Protesters Violence: देश का झंडा हटाकर Red Fort पर प्रदशशनकाररयों ने अपना झंडा लहराया".  

The complainant stated that in the impugned programme, the anchor repeatedly 
stated that a protesting farmer removed and threw the National Flag of India from 
the Red Fort in Delhi and hoisted the Khalsa flag in its place.  



4 
 

The complainant stated that the aforesaid information was inaccurate as it is visible 
from the video footage aired by the channel that the flag thrown away by the 
individual standing on the dome, was not the National Flag of India. Rather the flag 
thrown was white and it had a green border with a green logo at the centre, the flag 
was most probably the flag of the Bhartiya Kisan Union (BKU). The complainant 
therefore alleged that by airing the impugned programme, the broadcaster had 
potentially violated the NBSA’s Code of Ethics related to accuracy. Further, he 
stated that the misinformation shared by the anchor was also debunked by several 
news media outlets. 

The complainant asked the broadcaster whether it had aired a clarification in this 
regard as required by the Code of Ethics and Broadcasting Standards and if it had, 
can it share the details thereof. Further, he requested the broadcaster to remove all 
related videos from all digital media where this misinformation was shared by the 
channel. He also requested the broadcaster to issue an apology, if it hasn’t yet and 
share the details with the complainant.  
 
Complaint dated 7.2.2021 filed with NBSA 
Since the complainant did not receive a reply from the channel within the stipulated 
period of seven days, he escalated his complainant to the second level i.e. NBSA.  
 
Response from the broadcaster: 
The broadcaster, in its response dated 24.2.2021, stated that it vehemently denies all  
allegations levelled and insinuation contained in the subject complaint. The 
allegations levelled were completely false, motivated and based on complete 
misinterpretation of the contents of the impugned broadcasts. The first two 
impugned programmes contained a fair and objective panel discussion /debate on 
various important issues pertaining to involvement of Khalistani elements into the 
farmers protests and the third programme was related to live telecast from Red Fort 
on 26.01.2021, wherein, certain elements hoisted the Kisan Union flag at Red Fort. 

Before replying to the allegations contained in the complaint, the broadcaster stated 
that the complaint was not maintainable as the same was not in proper and requisite 
format, as prescribed under the NBSA Regulations and therefore, the complaint under 
reply was liable to be dismissed. The complainant had under Regulation 8.1.1 failed 
to provide his complete address and mobile number in the complaints. Further he 
had also failed to furnish a declaration in terms of Regulation 8.4 of the NBSA 
Regulations in support of his complaint. In view of the aforesaid, the present 
complaint was liable to be dismissed at the outset.  
 
 
 
 



5 
 

Reply to complaint dated 25.1.2021 with respect to telecast dated 19.1.2021 and 
20.1.2021  
The broadcaster stated that the allegations levelled against the contents of the 
impugned programmes were completely baseless. The broadcaster specifically 
denied that it had by airing the impugned broadcasts tried to sensationalize and 
create panic and fear in the minds of general public. It is further denied that it had 
not covered the diverse views on the issues debated in the impugned programmes 
dated 19.1.2021 and 20.1.2021.  

In the impugned broadcasts, the broadcaster stated that it had conducted a fair and 
objective panel discussion on whether the farmers should go ahead with the tractor 
parade in New Delhi on the Republic Day, particularly when there was evidence to 
show the infiltration of pro-Khalistani elements in the protest. As a responsible news 
channel, it stated that it has always raised the issues of farmers of this Country and 
the impugned programmes were  also in the interest of the protesting farmers, so 
that the anti-national elements cannot take advantage of their protest. 

The broadcaster stated that it has always acted as a fair medium between the 
protesting farmers and the Government so as to highlight the genuine grievances of 
the protesting farmers before the Central Government. However, during the protest 
various evidences had come out suggesting the involvement of pro-Khalistani 
elements in the peaceful protest of the farmers, which was evident from the facts 
that – at protesting site the posters/pictures of Khalistani terrorists Bindrawala and 
Jagtar Singh were being displayed and that Canada Based pro-Khalistani 
organization like Sikhs for Justice was issuing objectionable statements and appeal 
in relation to farmers protest and the then upcoming tractor rally to be carried out 
by protesting farmers on Republic Day. It is further relevant to state here that the 
aforesaid concern regarding the infiltration of pro Khalistani elements in the farmers 
protest was also echoed before the Hon’ble Supreme Court of India by the Center.  

 In respect to the allegations that the broadcaster wanted to hinder the farmers 
protest,  the broadcaster stated that it has always taken a stand that the framers are 
indeed the biggest patriots and the annadaataas and it supports peaceful protests. 
However, in light of the released video of the SJP instigating the farmers to cut off 
the electricity of Delhi, its concerns were serious. 

In the programme dated 19.1.2021, the broadcaster stated that it had fairly and 
objectively questioned the fact of release of the video by Sikh for Justice (SFJ) group 
instigating the protestors to continue protesting in the name of Punjab and Khalistan 
and further saying to cut off electricity of the  Capital on 25th and 26th of January. 
The broadcaster stated that this was a valid concern with respect to the farmers 
protest being overshadowed by Khalistani elements and in view thereof it had 
conducted a fair, objective and neutral debate in the impugned programme, with 
panelists - Avnijesh Awasthi – Political Analyst , M. S Bitta – Member AIATF, 



6 
 

Ravindra Cheema – Farmer Leader, Zafar Islam- BJP Spokesperson and Pushpendra 
Choudhary - Farmer Leader. The aforesaid debate show was completely fair, 
objective and was aired without any preconceived notion or biasness.  

In respect to the objection regarding the videos shared, it submitted that the vidoes 
with modified tractors was shown with a due disclaimer that these were viral videos 
which were being circulated on social media and its channel did not claim 
authenticity of the same.  

The broadcaster stated that the genuine farmers protest has become a breeding 
ground for activities by anti-national and banned groups like “Sikhs for Justice”. The 
Government had banned SFJ in July, 2019 for its alleged anti-national activities. On 
16th January, the National Investigation Agency had summoned around 40 people to 
be examined as “witnesses” in a case filed against the SFJ. According to the NIA, 
the SFJ – an “unlawful association” that is banned under the Unlawful Activities 
Prevention Act – has been collecting “huge funds” abroad for “on  ground campaign 
and propaganda” that is being “spearheaded by terrorists”. Those summoned 
include farmer leader Baldev Singh Sirsa, actor-activist Deep Sidhu, Punjab-based 
TV journalist Jasbir Singh, and activist Gurpreet Singh, popularly known as Mintu 
Malwa.  

The broadcaster denied that the programme dated 20.1.2021, was aired by it with 
the intention of hindering the cause of the protesting farmers, it stated that such 
allegation was completely false and baseless and therefore, denied. The impugned 
programme, was a panel discussion and debate on the issue as to why the farmers 
had decided to take the rally only on 26.01.2021, when the eyes of the whole world 
were on the historic Republic Day parade. In the programme, it had conducted a 
fair, objective and neutral debate with panelists – Raghav Chaddha– Spokesperson 
AAP , Rajbir Singh – Leader, Bharitya Kisan Union, Jagat Choudhary – Farmer 
Leader, Baljit Singh- Spokesperson Kisan Ekta Morcha and Nupur Choudhary - BJP 
Spokesperson. The aforesaid debate show was completely fair, objective and was 
aired without any preconceived notion or biasness. 

The objective of the impugned programme, the broadcaster stated was to put forth 
all the views to with respect to the stand of the farmers to conduct a tractor rally on 
the historic Republic Day and also echo the concern that if any outward or 
unpleasant incident happens who would be held responsible. It is stated that 
concerns raised were completely relevant, which is evident from the subsequent 
incident of violence and clash broke out between the protesters and the police at 
Red Fort, ITO and other areas on 26.01.2021. In view of the aforesaid facts, the 
broadcaster stated that it was clear that the impugned programmes were completely 
accurate, neutral and objective and all the allegations levelled by the complainant are 
false and hence vehemently denied. 

 



7 
 

Reply to complaint dated 29.1.2021: 
In reply to the aforesaid complaint, the broadcaster stated that the impugned 
programme was a live telecast and as such, a live footage was being shown in the 
programme from the Red Fort on 26.01.2021, wherein, certain protesting farmers 
could be seen hoisting Kisan Union’s flag at Red Fort. That during the aforesaid 
incident at Red Fort, the National Flag was disrespected/insulted by the protesters, 
which was widely reported by several media houses.  

The broadcaster stated that since the impugned programme was a live telecast, the 
anchor, due to oversight stated that Bhartiya Kisan Union’s flag was hoisted after 
removing the national flag instead of the fact that national flag was disrespected. 
However, the broadcaster had taken immediate corrective steps by removing the 
impugned link. 

Further, the broadcaster stated that it would like to respectfully state that the 
complainant has miserably failed to understand the intent of the telecast and in his 
own accord making it a communal issue. In view of the aforesaid facts and 
circumstances, it is respectfully submitted that the aforesaid broadcast was balanced, 
fair, neutral and objective and was in accordance with NBA/NBSA guidelines and 
journalistic ethics and the allegations contained in the present complaint qua Zee 
News were completely false and hence denied and ought to be dismissed ..  
 
Further Reply from the complainant to NBSA: 
The complainant, in its reply dated 24.2.2021 to NBSA stated that he was not 
satisfied with the explanation provided by the channel and would therefore like 
NBSA to consider his complaint.  

The complainant stated that in respect of his complaint dated 29.1.2021, the 
broadcaster has in its response accepted that during the live telecast, due to 
oversight, the anchor inaccurately stated that BKU flag was hoisted after removing 
the national flag and that the related YouTube video was thereafter removed as a 
corrective action. However, NBSA Guidelines require channels to air clarifications 
on their channel for any false information that they might have shared, giving 
sufficient prominence to the broadcast of the correct version of fact, which has not 
been done in the present case.  

Additionally, he stated that he is unwilling to believe that the aforesaid error was due 
to an oversight, as even after the error was made during the Live broadcast, the 
channel continued to spread the same misinformation via its digital mediums such 
as Youtube and Twitter. Further, the YouTube video was uploaded after the Live 
broadcast was over and despite the error being evident, the channel chose to title 
the YouTube video as "Farmer Protesters Violence: देश का झंडा हटाकर Red Fort पर प्रदशशनकाररयों 

ने अपना झंडा लहराया". The complainant stated that this was a deliberate attempt to spread 

misinformation against the protesting farmers. Furthermore, the broadcaster did not 



8 
 

remove the YouTube video even after several fact-checkers pointed this error. The 
video was removed only after the complaint was filed.  
 
The complainant stated that during the live broadcast not once, but several times 
the channel’s representatives falsely stated that Indian flag was removed and tossed 
around. This was certainly not oversight, but a deliberate attempt to sow the seeds 
of hatred against protesting farmers amongst the viewers.  

In respect of complaint dated 25.1.2021 with respect to programmes aired on 
19.1.2021 and 20.1.2021, the complainant stated that the broadcaster had 
acknowledged in its response that it had shared unverified videos of tractors with a 
disclaimer that they were unverified. Through out the impugned broadcast it was 
reported that these tractors were being modified and readied by Indian farmers for 
the 26th January tractor rally. However, it has come to light that these tractors were 
actually from a charity event held in Germany in December 2020. The channel failed 
to share any clarification later about these videos and the same broadcast continues 
to be available on the channel's social media. The complainant stated that airing 
unverified videos violates NBSA Guidelines, which requires channels to gather 
information first-hand from more than one source, whenever possible and if any 
errors are made the guidelines require the channel to correct them at the earliest, 
giving sufficient prominence to the broadcast of the correct version of fact, which 
the channel has not done. 
 
Further, the broadcaster had without any form of cognizable evidence multiple times 
reported that Khalistani terrorists have infiltrated the protest. The complainant 
stated that in its response the broadcaster while justifying its unproven claim stated 
that the Centre, in the Supreme Court has spoken about Khalistani infiltration in the 
protest. However, during the hearing in the Supreme Court  on 12.1.2021, the Court 
had sought an affidavit from the Centre in this regard and it is unclear whether the 
Centre has filed the affidavit or not with cognizable evidence of terrorist infiltration 
in the Farmers' Protest.  
 
The broadcaster in its response has also attempted to just ify its biased, inaccurate 
and sensational reporting by stating that NIA had summoned around 40 people for 
an investigation related to a banned organization SJF. However, none of the claims 
made by the NIA in its FIR have been proven till date. Yet, the complainant stated 
that the broadcaster took the liberty to present 'Khalistani infiltration' as a fact and 
ran a programme that blamed the farmers for allowing anti-national activities and a 
'war' against India under the shadow of the protest.  The complainant stated that he 
continues to believe that the broadcaster has violated the NBSA’s Code of Ethics 
and Broadcasting Standards.  
 
 
 



9 
 

Decision of NBSA on 28.5.2021 
NBSA considered the complaint, response from the broadcaster, and viewed the 
footage of the broadcasts. NBSA decided that the complainant and the broadcaster 
be called for a hearing.  
 

On being served with notice, the following were present at the hearing on 24.9.2021: 

Complainant:  
Mr. Indrajeet Ghorpade 
 
Broadcaster:    
Ms. Ritwika Nanda, Advocate  

Mr. Piyush Choudhary, Compliance Officer, NBDSA & Senior Manager, Legal 

Ms. Annie, Assistant Manager, Legal 

 
Submissions of the Complainant: 
The complainant submitted that his complaint dated 25.1.2021 was in respect of two  
programmes aired on 19.1.2021 and 20.1.2021 by the broadcaster on the farmers 
protest on Delhi border prior to the 26 th January tractor march of the protesting 
farmers in Delhi. In the impugned programmes, the broadcaster aggressively 
attempted to link the Farmer’s Protest with the Khalistani movement and people 
associated with it. The anchor on multiple occasions stated that he could with 
confidence say that the farmers protest was infiltrated by pro-Khalistan separatists 
and he kept on questioning farmers protest leaders how they were going to ensure 
the law and order situation now that the protest had been infiltrated by pro -
Khalistani people.  
 
The complainant stated that during the programme several tickers and headlines 
with the word “war” were aired including in the opening statement of the anchor. 
The anchor also made various unsubstantiated statements like the Singhu border has 
become the base for pro Khalistani separatists during the programme. The 
complainant submitted that the broadcaster had in its response stated that the display 
of pictures of Jarnail Singh Bhindranwale at the protest site was evidence of the 
involvement of pro-Khalistani elements in the farmers’ protest. However, he 
questioned the broadcaster that since BJP MP Dr. Subramanian Swamy had on 
multiple occasions also spoken in defence of Jarnail Singh Bhindranwale, then would 
the broadcaster apply the same logic to claim the involvement of pro-Khalistani 
elements in the BJP and with the Government of India? 
 
During the impugned programmes, the anchor also repeatedly associated the 
protesting farmers with a banned organization, Sikhs for Justice (SFJ).   Further, the 
complainant stated that in both the programmes, unverified videos of tractors with 
modifications were aired. One of these videos showed tractors decorated with festive 



10 
 

lights from of a charity event held in Germany in December 2020, this was fact-
checked by multiple agencies. However, the complainant stated that the broadcaster 
has still not removed the impugned clips although it did run a disclaimer stating that 
the videos were viral on social media and the broadcaster does not take any 
responsibility for the same.  
 
The complainant asserted that the overall effect of repeatedly showing this kind of 
news while talking about terrorism was to create a narrative and associate the farmers 
protest with elements that are detrimental to the society. That during the 
broadcaster, the broadcaster mentioned that farmer leaders were summoned by 
NIA, however the complainant submitted that being summoned for questioning 
does not prove criminality.   
 
The broadcaster also reported that on 12.1.2021, the Solicitor General of India stated 
in the Supreme Court that that Khalistan supporters have infiltrated the farmers' 
protest. However, the complainant submitted that the broadcaster conveniently 
failed to mention that the Supreme Court then asked the Solicitor General to file an 
affidavit regarding the same and that there is no clarity whether the same has been 
filed or not. Further, he stated that recently in August 2021, the Home Ministry 
clarified in Rajya Sabha that the provisions of sedition or any other anti-terror law 
such as UAPA had not been invoked in any of the cases registered against protesting 
farmers. Therefore, the complainant questioned on what basis the anchor claimed 
that the farmers protest was infiltrated by Khalistani supporters. The compla inant 
questioned whether the FIR referred to by the broadcaster was filed in respect of 
any farmers protesting especially in light of the statement made by the Home 
Ministry that no FIR was registered against any protesting farmers.  
 
Further, he submitted that during the broadcast images of Sudha Bharadwaj, 
Gautam Naulakha, Varavara Rao and G.N Saibaba were shown and the anchor 
referred to them as ‘tukde tukde gang’ despite the fact that none of them were 
convicted. The complainant asserted that it is narrative of the broadcaster to dismiss 
any criticism of the Government as anti-national.  

In respect of complaint dated 29.1.2021 regarding the programme aired on 
26.1.2021, the complainant submitted that in the impugned programme, the anchor 
repeatedly claimed that the protesting farmers have removed and thrown the 
National Flag of India from the Red Fort in Delhi  thereby disrespecting the 
National Flag and have hoisted the Khalsa flag in its place. He submitted that the 
aforesaid information was inaccurate as it was visible from the video footage aired 
by the channel that the flag thrown away by the individual standing on the dome, 
was not the National Flag of India rather it was the flag of the Bhartiya Kisan Union 
(BKU). The complainant refuted the channels claim that the violation was due to an  
oversight on their end on three grounds he submitted that one, the visuals were very 
clear and the National Flag was easily distinguishable from the Khalsa Flag. Second, 



11 
 

he submitted that the channel has a history of regularly and actively demonising 
people who protest against the government, be it farmers, activists, 
environmentalists, students, political prisoners, comedians or other civil society 
groups, which leads him to believe that this was an intent ional error on the part of 
the broadcaster. And third, he submitted that despite fact -checks by multiple 
agencies and his complaint, the broadcaster has several other videos on its digital 
platforms which propagate the same false information because of which it appears 
that the error was intentional and deliberate and not an oversight. 

Further, the complainant asserted that the broadcaster had during the impugned 
broadcast and on multiple other shows repeatedly stated that the protesters insulted 
the National Flag. This is entirely inaccurate as the protesters did not violate the Flag 
Code of India, therefore he submitted that the broadcaster’s repeated claims reek of 
malice or utter lack of application of mind. 
 
Submissions of the Broadcaster 
The broadcaster submitted that the impugned programmes were broadcast on 
19.1.2021 and 20.1.2021 leading to the Republic Day. In the impugned broadcasts, 
the broadcaster submitted that it had conducted a fair and objective panel discussion 
on whether the farmers tractor parade in New Delhi on the Republic Day in such 
large number would threaten national security or not.  

From the complaint, the broadcaster submitted that it appears that the complainant’s 
objection is in respect of the videos of modified tractors that were aired on the 
channel. It submitted that as pointed out by the complainant the videos were shown 
for a few seconds with a due disclaimer and the broadcaster did not claim that these 
tractors were outside Delhi or would participate in parade.  

In respect of the complainant’s primary objection, why the anchor alleged that pro 
Khalistani supporters had infiltrated the farmers protest, the broadcaster submitted 
that there was apprehension that the peaceful farmers protest was infiltrated by pro 
Khalistan supporters specifically by members of SFJ and an investigation was 
underway regarding the same. It submitted that at the time there was also an 
apprehension that the peaceful tractor march may turn violent owing to these pro 
Khalistani members. The broadcaster submitted that the impugned programme was 
a debate. It submitted that an FIR was filed by Delhi Special Cell IO on 4.2.2021 in 
respect of alleged infiltration of Khalistan in the farmer’s protest.  
 
The broadcaster submitted that the impugned programme aired on 26.1.2021 was a 
live programme and the error was not intentional as alleged by the complainant but 
was an oversight committed in the flux of reporting. NBDSA questioned the 
broadcaster then why it failed to take remedial/corrective action and remove the 
impugned videos from digital platforms when it was aware of the error. The 
broadcaster submitted that it has removed all videos which it could access including 



12 
 

the links submitted by the complainant in his complaint and was in  the process of 
removing other subsidiary links of the videos.  
 
Decision 
NBDSA looked into the complaint, response from the broadcaster, and also gave 
due consideration to the arguments of both the complainant and the broadcaster 
and reviewed the footages. 
 
While considering the complaint, NBDSA observed that many broadcasters during 
the coverage of the farmer’s protest at Red Fort on January 26, 2021  had 
inadvertently identified the Nishan Sahib Flag (Khalsa Flag) as the National Flag. In 
this regard, NBDSA noted that the broadcasters should exercise due care and 
caution while reporting any news pertaining to any religious symbol/flag and follow 
the Fundamental Principles of the Code of Ethics & Broadcasting Standards which 
states that “All news channels will keeping with the principle of due accuracy and impartiality, 
ensure that significant mistakes made in the course of broadcast are acknowledged and corrected on 
air immediately.”  
 
With regard to the programmes telecast on 19.1.2021 and 20.1.2021, NBDSA 
noticed that the following Headlines/Taglines were used which were in clear 
violation of  the Code of Ethics and Broadcasting Standards and Specific Guideline 
Covering Reportage,  Fundamental Standards and  Guidelines 1 and 2.   
 

o War against the Republic 
o Civil War on Republic Day 
o Tractor march or War 
o Conspiracy of a War against the republic 
o Terror Tractor-Trailers in the protest 
o Tractors are modified into armoured vehicles 
o Shadow of Terror in the Protest 
o Khalistan dominates the protest 
o 'Plan Khalistan' for insurgence against the republic 
o When will the farmer become careful about Khalistan? 

 
In view of the above, NBDSA decided to express its disapproval to the broadcaster 
on the use of the aforementioned Headlines/Taglines and decided to issue Specific 
Guidelines relating to broadcasting/publishing of Taglines, Hashtags and use of 
Images/Photographs.   
 
In view of the above, NBDSA, therefore, directed that the video of the said 
broadcast, if still available on the website of the channel, or YouTube, or any other 
links, should be removed immediately, and the same should be confirmed to 
NBDSA in writing within 7 days. 



13 
 

 
NBDSA decided to close the complaint with the above observations and inform the 
complainant and the broadcaster accordingly. 
 
NBDSA directs NBDA to send: 

(a) A copy of this Order to the complainant and the broadcaster; 

(b) Circulate this Order to all Members, Editors & Legal Heads of NBDA; 

(c) Host this Order on its website and include it in its next Annual Report and 

(d) Release the Order to media. 

 
It is clarified that any statement made by the parties in the proceedings before 
NBDSA while responding to the complaint and putting forth their view points, and 
any finding or observation by NBDSA in regard to the broadcasts, in its proceedings 
or in this Order, are only in the context of an examination as to whether there are 
any violations of any broadcasting standards and guidelines. They are not intended 
to be 'admissions' by the broadcaster, nor intended to be 'findings' by NBDSA in 
regard to any civil/criminal liability. 
 

 
Sd/- 

 
Justice A.K Sikri (Retd.)  

Chairperson 
Place: New Delhi  
Date : 19.11.2021 


