News Broadcasting & Digital Standards Authority
Order No. 136 (2022)

Order of NBDSA on complaint dated 4.11.2021 by Mr. Matin Mujawar against
News18 India programme on 29.10.2021

Since the complainant did not receive a response from the broadcaster within seven days,
the complaint was escalated to the second level, i.e., NBDSA.

Complaint:
HeH W A 9eT & T8 it off fR ot News 18 3foear 4 s wifort & ded T @at oareft eNews 18 3@ T

fesie =l HpeAfisH, %-_q;gi\mu, TSH T ool AR A 37 =R [l & =it S0 o HEFIANSH hl THTH F h
TR BRI qera fAior s T Yo T T 2.

News18 sfeam 4 Teum e S % Zae FHSE I Thid ITe I AT 8 ST hedr & "Hreistieh TAHT 0
TS ST T SR ATTH THE o STe qFf fohT T & 371 7€ SATE 3 H | U 2. Wiserieh §are A wifd s
TG TR o Sgl orert € 31 8 38 gifaa s

T W A Ut fg A1t Teft 38w fo smoeert & 8¢ ot e i 3weTa | danchor 7

""aS TS & Torq @ @ 2" “GgF W FHIS TTEd A1 A2 § Gehal 8 39 FATe Fl Fa! Al HIgaIE T
8. 7 4 HaT HATAT ST WAl G 7 3779 A S B & TS GIQTIHeF Satiaan STl g &7 @ 3719 1 HHAc
2. Cfer TaT1 95 ST 8. HSF TS & 1o7q gt @ FN7 GSH W THIS Fored A1 FAHHL 3 YIS 39 forg it B
i % 7 o1ff qer 761 & gHh TR F 3 TR STAHAT F GeT 8. A HEH W IWHIH ool I GeT 8. 39 HWE
ST 8.

BIATON o ToTISTl 7 FR $ 2 AR GF ¥ H THIS & H, ] A a5 7 GR1 AT Tedew SR FidTiadeh Argiet
&l News18 India 7 97 Tr5d 1eale 1T 9@Ta1 21 8. S %1 SRATON wiferd 7 fafiy 3 arell & Raetrs
FHETE o1 F1 SR FHIS GSHaTel $l GUeT T4 1 €. U €ld gU ol [l grre Jeal R diferd 99 o HHaTE Fl

A Giferd T %! Tord %1 6. 6 A8 I aeeT AR THford S & fofiy & ol Sl &1 T 8. qer]
M H FFIEE JaT FX FIT FGEIT Fl AT 141 8

News18 India 7 7&rm THcrg Jema7 & Zaiet STHIEE H Thid v IR fFa1 8 S Faar 8 "arelsfae M ™
TAS  GHI G §RT ATE] €6 % 918 a9 19T 1Y 8 3R I8 A8 37 4 € TF ¢. HIYaT4s T&M 3R A F1g
T gAR} o et formart @ ik g1 58 ghatia s

W anchor 7 3T foRIT 8 & I8 Wctd TRIEF &I W17 3R TE1F T W@ a1l 39 e A feefle 6 W
T STE ol Hefal fohalm & @7el o Zefte feefie fomm T 2. 36 e QuT=ii ATeam o1 SEUanT hish SR el
S wHred R féwe f&afer st o 7 srerer 3 w1 et 1 News18 India 7 o 2.

38 @ anchor = THI AT T TETANT shieh TNl JRITE 0 I EaTel AR SRITEH o hiH H Fehiae JaT
EIRS

News18 India S R 9R G W THIS H8d I7 G791 59 R&TH G T 19909 AT & Jid % 3R e §
feen Hem @ aiforT #1 2. 3 STeuEETd IR TAS % Ui 3 WA H TR a1 O T wieT A 2
T H News18 India T EiveTRies a1 9T o aTed HTST Sh AR ST foRam 8. 3 9TST USIehiiidT o 3T

1



R forgia & g 2. 391 & 29 AT ST 1S T 3R 37 W SR ARSI T AT ST FHH FHRATE % oI
3T L. I8 WTHE I W H T AT 2%/ TR o forlrer & Ueh HISRT hY T Gl 3T T fobart T 3

YT TIHE WSHS 8. 39 TIHS A AfRSTEl & I § TS § 9% $eATs 2| SEATH HsTes ohl sIe-TH {31 ®. 36 a@
& feorem ofR wRetie 337 R  qiew st o forer § Tt el w 8 qe wiverties 4 % foe fomew 2.
ST XTELH § A, SANTSHT TR AESIET § T T ST o g 36 7XE o fesieq 31N wewe fMHRr 2.

+um @l @ News18 India ¥ TR &1 H Fehrae Ut it & 3R diferar yemed @ fafgar grrer g & gama
famior fomm @ o Difcter 99 510 TREAR SISI0T @t o STgat ot G9ed Hhish ST o IS/ § Oifetd I hi

e fewmr 2.

*News18 India SR IR 39 W I €ierer ffean e 6 YouTube 3R %8 3% W %o &R a1 IW
Toparm T 2 R | AT 7 STeuEiEehl Wi M, R FaT e, ST BT Te W T e
form 2. %8 9% 3 YouTube & fois SRt o fe ot I 1 wft 2. #@ &1 YouTube &1 2. 3 91

TAHINAT o STER AR Hgiq % fowg 8. AN % FHH 36 o1 H1 A19d § % F Gal T6 JaT F aret TR
wieTRieh e ot sIgreT 97 arefl ® St 337 T H st 31 Usg i wetgs § wied shi el anferer |

*News18 India I Tat T THIHAT TR ST & fod § =1qe 3R Tga-aTe! @i af @ .

* News18 India = @iseTRF &I & AT qRe G0 AT 376 HIfeTsh HI AHATERRT T Al o &,
TR WA sht HIETH e 36 e fowm 2.

38 ¥ 98t anchor & Raems NBDSA # 36 @& % &% fhrd &t 2. W aid g¢ Wt anchor 7 |iveRiE
T I F Al TR § e T s aar NBDSA w1 =reist o 2. e # wramdt mit 9t @erii #
News18 India 7 wRdT <2 G ¢80 & e R F=mt i off f7e fomam 2.

7 =Ml 1 gemEr R News 18 India 7 @ fA1 # 761 foram df News18 India &1 1o wi=r 8 3 @l
#t News18 India, % Raers NBDSA @ =rrrert § aer |fed st iiars it @i sl i @ Hufor
B Aot wft aforl % [T News18 India,gofar fSmter =

The complainant stated that the news was communally reported with the intention of
disturbing the communal harmony of the State. The intention of the news programme was
to defame Islam and the Muslims in India therefore, the programme was violative of
Guidelines pertaining to Racial & Religions Harmony.

Response dated 15.12.2021 from the broadcaster:

The broadcaster denied all the allegations made in the complaint and clarified that the
programme was in conformity with the applicable Guidelines/Advisories and applicable
laws.

The broadcaster stated that it had decided to conduct a debate on this topic since the issue
was of public importance and various reports of the general public protesting against
Namaz being offered in the open spaces/streets of Gurugram were already widely reported
by other media houses. The content shown as part of the debate programme was based
on factual events that had already transpired and were available in public domain and at
no point were glorified.



The broadcaster stated that it had invited people from all walks of life to participate in the
debate and provide their opinion. It had also shown in the programme the comment made
by some people that Namaz was being offered on the street after obtaining the necessary
permission. Besides, the broadcaster stated that it had debated the issue in the programme
because it was important to make people aware of such events which affect the public at
large such as the one in which people had gone to the streets to protest against the
inconvenience caused to the residents of Gurgaon.

It had no intention to hurt feelings of anyone through the debate. Its interest behind
telecasting the impugned programme was to effectively disseminate newsworthy material
to the public at large, which concerned their well-being and safety and the programme in
question was telecast with this interest in mind alone.

Rejoinder dated 29.12.2021 from the complainant:

The complainant stated that the reply submitted by the broadcaster was nothing but an
attempt to escape from the clutches of law. The complainant stated that he was escalating
his complaint to the Authority for the following reasons:

He stated that Namaz was not being offered on the street rather it was being offered in an
open space. The broadcaster itself had shared a tweet from the Gurugram police which
stated that the Namaz was being offered in the open space with the consent of both the
communities.

The complainant alleged that by spreading false and malicious news, the broadcaster had
created a space for the right-wing activists to disturb communal harmony of the region,
which amounted to inciting violence amongst the citizens and could disturb public
tranquillity and that this was an act of instigating violence against the Government.
Further, by spreading false information the broadcaster had also created panic amongst
the public and disturbed public peace. The broadcaster had also failed to produce evidence
of 30,000 temples that had been allegedly converted into Mosques.

The complainant invited the attention of the broadcaster to the specific statements made
by the anchor during the impugned programme (@i 37 (BHP) %81 & &) a0 @rm +
HRICTRH 1 GIFATES sl HRJCTsH ] GRIISS =1 foran /] 7o &1 @R 8 sREmon #. “S19 AT 3791 A
{1397 ST 1a0e] X T8 8. 3 A 371 5l TS PR W a3 §U B 2.7 ‘Gt foran 2 gvreht sywafa, s faw 2 T
fesic @ag gl e, Va1 AT § &t et Sfeie waw Sieme, 39 W TR SIEET qisnga, g TR sty 3 #i
? 37Tt I 19 FE1 &I, T €% 1T, T TR S7T9 ATl 47 &R F8 gl 8.7y “aResral 58 %A 9 @
& Taeel @ a5 € 9¢ @1 8. et FHE A1 %, 7y (T TS §) Tt W 36 = 2 NS 5o FfeSrat
4 gl € 7 oft 71 41 79 34 oq gR, §IRI AR 18 F ARSIe 515, Siel g1 & 78l ot T4 al il g
EIRI 61T AR G F ATS 5.

The complainant stated that from the impugned programme, it was clear that the
broadcaster had intentionally used provocative and inciting language to create rage against
the minorities to create communal unrest in the state. The broadcaster had disrespected

3



the law, and the news itself appeated to be as communally hatched agenda and/or a
criminal conspiracy to create disharmony in the state. The broadcaster had intentionally
tried to defame minorities and intended to cause danger and harm to the life and
democratic rights of minorities as well as to disturb the communal harmony of the state.

The broadcaster had been frequently targeting minority community by airing such
provocative news and that hatching communal conspiracy has become part of the work to
motivate the masses, which needed to be stopped

Decision of NBDSA at its meeting held on 8.1.2022

NBDSA considered the complaint, response from the broadcaster, rejoinder of the
complainant and viewed the footage of the broadcast. NBDSA decided to call the
broadcaster and the complainant for a hearing,.

On being served with notices the following persons were present at the hearing on
22.3.2022:

Complainant:
Mzr. Matin Mujawar
Mzt. Ashish Kachave, Advocate

Broadcaster :
Mr. Puneesh Kochar, Counsel-Legal
Mr. Manish Kumar, Associate Executive Producer

Submissions of the Complainant:

The complainant submitted that under Regulation 8.1.6 of the News Broadcasting
Standards Regulations (Regulations), the broadcaster had failed to submit its response
within the period of seven working days prescribed under the Regulations. Further, it had
also failed to submit its written submissions within the time period stipulated by the
Authority.

The complainant submitted that through the impugned programme the broadcaster had
attempted to spread communal disharmony in the country. The programme started with a
warning from the anchor, who stated that truth is always bitter. The complainant stated
that the “truth” being referred to by the anchor in the programme was “dg# W #ea1", “Gg

W TS el A HAG#HH Y, which referred to unauthorized and/or illegal occupation.

However, the complainant submitted that there was no unauthorized and/or illegal
occupation of public property as was being alleged in the impugned broadcast, as, Namaz
was not being offered in an open space but was being offered at a space designated by the
Haryana Government. Therefore, the complainant submitted that the broadcaster had
falsely alleged in the programme that Namaz was being offered on roads when in reality
Namaz was being offered at a dedicated space given by the government. The complainant
relied on other news reports in support of its submissions.



The complainant submitted that a group of Bajrang Dal workers had disrupted Namaz
from being offered in the designated space by raising slogans of “Jaz Shri Ram”. The
complainant stated that as per CIA, Bajrang Dal is a religious militant organization and it
was this organisation, whose stand was being promoted by the broadcaster in the
impugned broadcast. That post this incident, the Police Authorities had released a tweet
stating "\ €M W FHS G GG GRT STTTE] GHE & 16 7 196G 7T 8 SR I8 I8 3T H 9 T .
HIYaTRF G&19 1R FMifd 1Y 1 g9 |ad aig! foriert @ 3R g9 36 giHiea 41", However, by

conducting a media trial and by questioning the credibility of the police investigation into
the incident, the broadcaster had attempted to mislead the public, as a result of which the
Police Authorities were forced to delete the said tweet.

That duting the impugned programme, the anchor made following statements “ 34 arn
7 GFGARGH BT FI5713E Bl GFGTRGH BT TIA713S TIe [T 1! " 18 &1 TP
SERTITT T AT T FTPB! 3V BX 1RIT G AR/ B T8 & (TS geT) 3w H1g
F7H] Ol GSF G HY §3 §U & ?"; “Tg] 78] Ywnldb &I 07 Heorl 78] &1 I
SffadHr 767 E15Tar 0F] 787 787 7 dl a0 15T 6 Heor 81 T 7T 3 3R
HI&TG 7 5778 &5 U3 V61 8 Hedd GHE 3o & 3 V818 Held BRg T Y

to defame a minority community and to disturb the communal harmony in the country.

Further, in the impugned programme, the anchor stated “SI& ARSIl | Us i ébf '_‘|é| ot
. ~\ . [of [a) Q

TSI @ 1 31 a9 89R, BRI AfdR s o= ARG 9415, 5d TSH1 of "ol oI

THTST 1 T S GOIRI ATe HGR 1 X ARG §15.” The complainant questioned

the broadcaster on what basis did it claim that temples were destroyed to create mosques.
The complainant reiterated that inflammatory language was used, and insinuating
statements were made by the anchor in the impugned programme. The complainant
asserted that the broadcaster had misused its platform as a news broadcaster, and the
language used by the anchor was reprehensible. The impugned programme violated
NBSA’s Guidelines relating to Race and Religions Harmony as a communal conspiracy was
hatched to create unrest in the country.

Submissions of the Broadcaster:

The broadcaster submitted that the impugned programme was aired in public interest. It
had become aware of the incident as people were commenting on social media against
Namaz being offered in the streets of Gurgaon. It had first reported the said incident as
news and after obtaining sound bytes from the people present, had conducted the
impugned programme which was a panel discussion. The broadcaster submitted that it
had invited people from all walks of life, including lawyers in the programme as panelist
and consensus was reached in the programme that the issue needs to be discussed with
the Government. The broadcaster reiterated that in the programme, it had only tried to
report on happenings around the capital and provide a platform to all sides.

During the hearing, the Authority observed that there was no problem if the broadcaster
had merely reported the news but the problem with the impugned broadcast was that the

5



news was factually incorrect. The Authority therefore, asked the broadcaster whether it
had before airing the impugned programme, verified whether Namaz was actually being
offered on road or not. The broadcaster submitted that it had received varied accounts
and the impugned programme was based on the allegations made by people, including
those who were saying that Namaz was being offered after obtaining permission.
Therefore, it submitted that based on the allegations which were also aired in the
programme, it had raised questions in the broadcast. Further, it submitted that several
videos showed the encroachment on the road as a result of the space being over capacity.

The Authority also questioned the broadcaster regarding the statement "6 TRSTel o
s 8t T8l A THS ) 0} 3a- fo¥ 89R, BRI AR dis R AR §918, oId
et g1 e It A df 1 3 goIR! ITd HiAR A8 R ARG §918” made by the

anchor in the broadcast. The broadcaster submitted that its intention was to provide a
platform to debate on the issue, and it was possible that during a heated debate, certain
statements may have been made by the panelist in the programme. The complainant
however, submitted that the impugned statement was made by the anchor himself and not
by a panelist in the programme.

Decision

NBDSA went through the complaint, response from the broadcaster, and also gave due
consideration to the arguments of the complainant and the broadcaster and reviewed the
footage of the broadcast.

After considering the arguments of the parties, NBDSA was of the view that through the
impugned broadcast, the broadcaster had misinformed the viewers about the place in
which Namaz was being offered. It did not broadcast the fact that the place in which
Namaz was being offered was a space designated by the Haryana Government, thereby
creating a false narrative. The Authority observed that the impugned broadcast had
distorted facts and was therefore not neutral, accurate and objective.

NBDSA also observed that news relating to a community and religion must be telecast in
a sensitive, neutral and objective manner, as it has the propensity to incite violence, if the
news broadcast is inaccurate, biased or sensational.

Further, NBDSA raised serious objection to the language used by the anchor in the
impugned programme. NBDSA observed that the statements “3{4 UG

B ASSS ol JagdARSH LASIBRIESIRIC ferar 1 "Grq’ﬂ%laﬁq@:ﬁﬁﬂﬁeﬂ
TAS 1 1 54 o B9k, 89IRT HidR dls R ARNIG §18, Ofd TS+ ol -gf At
TATS! Y R 39 BOIR] et HieR die R AfRie s, «Hike) § Wivlg & H US 8!
% qddd SHISA] a\—bﬁﬁa—({ﬁ% @Em:ﬂﬁv_{” etc. promoted sensationalism,

communalism and were judgmental in nature.

In view of the above, the NBDSA noted that the impugned broadcast violated the
principles of Objectivity and Neutrality as enshrined in the Code of Ethics & Broadcasting
0



Standards as well as the Specific Guidelines Covering Reportage, Clause 9 relating to Racial
and Religious Harmony.

NBDSA therefore decided to issue a warning to the broadcaster in respect of the
impugned broadcast and decided to direct the broadcaster to exercise caution while airing
such programmes and not to repeat the aforementioned violations in future.

NBDSA also directed that the video of the said broadcast, if still available on the website
of the channel, or YouTube, or any other links, should be removed immediately, and the
same should be confirmed to NBDSA in writing within 7 days of receipt of the Order.

NBDSA decided to close the complaint with the above observations and inform the
complainant and the broadcaster accordingly.

NBDSA directs NBDA to send:

(a) A copy of this Order to the complainant and the broadcaster;

(b) Circulate this Order to all Members, Editors & Legal Heads of NBDA;

(c) Host this Order on its website and include it in its next Annual Report and
(d) Release the Order to media.

It is clarified that any statement made by the parties in the proceedings before NBDSA
while responding to the complaint and putting forth their view points, and any finding or
observation by NBDSA in regard to the broadcasts, in its proceedings or in this Order,
are only in the context of an examination as to whether there are any violations of any
broadcasting standards and guidelines. They are not intended to be 'admissions' by the
broadcaster, nor intended to be 'findings' by NBDSA in regard to any civil/criminal
liability.

Sd/-

Justice A.K Sikri (Retd.)
Chairperson
Place: New Delhi
Date : 13.06.2022



