
1 
 

News Broadcasting & Digital Standards Authority 
 

Order No 150 (2022) 
Complainant: Election Commission of India 

Programme: "रण में सबसे बड़ा खिलाड़ी - धुआंधार प्रचार, प्रहार जोरदार" 

Broadcaster: News18 Rajasthan 
Date of Broadcast: 20.4.2019 

 
The Election Commission of India [ECI], vide letter dated 15.3.2022, forwarded a 
report dated 26.4.2019 of confirmed cases of paid news related to electronic media 
mentioned at Sl. No. 8  News18 Rajasthan and S.No. 19  Local Channel – Den 
Mewar regarding General Elections to Lok Sabha, 2019 in Rajasthan and all the 
supporting documents, as received from the CEO, Rajasthan vide letter dated 
18.2.2022, for further necessary action.   
 
The Under Secretary also stated that none of the candidates had preferred an appeal 
against the Order of State level MCMC before ECI. NBDSA vide email dated 
24.3.2022 informed ECI that local channel – Den Mewar is not a member of NBDA. 
Hence NBDSA was unable to take any action against the said channel. 
 
With regard to News18 Rajasthan, the report was about a programme aired on the 

channel on 20.4.2019 titled "रण में सबसे बड़ा खिलाड़ी - धुआधंार प्रचार, प्रहार 
जोरदार". The report stated that the programme was in the form of a package. At the 

beginning of the programme, it was clearly stated on the TV screen that Mr. 

Raghavendra Singh is  "रण में सबसे बड़ा खिलाड़ी". Further, in the voice over was 

stated “जनता के रहनुमा भी िुद & राज्यवधधन ससहं राठौड जयपुर ग्रामीण सीट 
से कृष्णा पूननया से प्रचार के मामले में काफी आगे चल रहे हैं” . The broadcast 

was not neutral; it was one-sided and favoured one particular candidate. In view of 
the unsatisfactory response from the candidate, the MCMC concluded that the 
programme was one-sided broadcast and the voice over during the programme 
influenced the voters, forming the basis for the allegation of paid news. The MCMC 
concluded that the said broadcast was "Confirmed Paid News".   
 
 
Reply from the Broadcaster 
The broadcaster denied each and every averment that was made in the 
complaint. The broadcaster stated that News18 Rajasthan had covered the 2019 
general elections extensively through its various programmes, which 
featured/covered the campaign of different political parties and candidates at 
different places while also showing the mood of the voters, among other things.   
  



2 
 

The channel had also done a series of half-hour shows titled "2019 का महाभारत" 
on a daily basis during the election season. Vide this show, different campaigns, 
activities of the candidates, and voter moods on a particular day were telecast in 
various formats and packages. The impugned programme, was a 2 minutes packaged 
story that covered the candidate's campaigning activities. Moreover, a similar story 
byte was aired by multiple other channels featuring the candidates' campaigning 
activities.   
  
The broadcaster stated that the said programme is not a case of paid news, which is 
clear from the fact that Mr. Rajyavardhan Singh Rathore was not the only candidate 
whose campaign was covered.  That it had during the General Elections covered the 
campaigns of various other candidates from different political parties, including the 
Indian National Congress, RLP and the BJP. The program was purely a news story 
done in the public interest and was broadcast in good faith to keep the viewers 
informed about the campaign of different parties and candidates during the general 
elections of 2019 and to show the mood of voters towards such candidates and their 
campaigning. That no amount whatsoever was charged by it.   
 
That its interest in telecasting the programme was in effectively disseminating 
newsworthy material related to the campaigning of nominee candidates of various 
parties, including that of Mr. Rajyavardhan Singh Rathore, to the public at large and 
ascertaining the mood of the general public to the campaigning of such candidates. 
Further, the telecast was made in strict compliance with all the rules, regulations, 
guidelines and all applicable laws and any allegations to the contrary were false and 
vehemently denied.    
  
In view of the above, the broadcaster requested that the complaint may kindly be 
closed.  
  
Decision of NBDSA  
NBDSA at its meeting held on 31.5.2022 considered the complaint  dated 15.3.2022 
received from the ECI, wherein it had forwarded a detailed report of confirmed 
cases of paid news related to electronic media as received from the CEO, 
Rajasthan.  NBDSA was of the view that a hearing was necessary to determine 
whether the broadcaster had violated the Code of Ethics & Broadcasting Standards 
and the Guidelines laid down by NBDA/NBDSA and decided to call the 
broadcaster for a hearing at the next meeting of NBDSA. 
 
On being served with notices, the following persons were present at the hearing on 
15.6.2022: 
  
 
 



3 
 

Broadcaster: 
Mr. Puneesh Kochar, Counsel-Legal 
Mr. Avinash Ojha, Associate Executive Producer 
 
Submissions of the Broadcaster: 
The broadcaster submitted that during elections, several political leaders are covered 
and that it had, during the General Elections of 2019, aired a series covering many 
political leaders from different political parties, including from Congress and RLP.  
 
The broadcaster submitted that the basis on which the allegation of paid news had 
been raised against it was unclear from the complaint received from the Election 
Commission of India. The broadcaster submitted that while airing such programmes 
during the elections, it considers the strength of the candidature of each person. The 
broadcaster submitted that Mr. Rathore was a strong candidate in the elections as he 
had defeated Mr CP Joshi of Congress in the 2014 General Elections with a high 
margin of 3.25 lakhs, based on which the broadcaster submitted, it had reported that 
Mr Rathore's candidature was also strong in the 2019 elections, which was also 
evidenced by the margin of votes with which he won the election against Ms. 
Krishna Poonia. The theme of the impugned programme was the strength of the 
candidature of Mr. Rajyavardhan Singh Rathore. The broadcaster denied the 
allegation of paid news levelled against it.  
 
NBDSA noted that the Guidelines for Election Broadcasts of NBDA required 
reporting by news channels to be balanced and for news broadcasters to 
scrupulously maintain a distinction between news and paid content.  
 
The broadcaster submitted that its coverage was neutral and that it had also covered 
Mr. Hanuman Beniwal's (member of RLP) endorsement of the Congress party.  
 
NBDSA questioned the broadcaster whether it had also reported about Ms. Krishna 
Poonia in its broadcast. The broadcaster submitted that programmes on different 
candidates were run on different days. It was possible that it had not run a 
programme on Ms. Poonia on the same day. However, it had aired a series of 
programmes covering the leading candidates during its election coverage and had 
also reported about Mr. Lalchand Kataria. Further, the broadcaster submitted that 
in its broadcast about Ms. Poonia, it had reported that Ms. Poonia was an MLA who 
had been chosen by the Congress Party as a candidate from the constituency of 
Jaipur rural against Mr. Rathore. It had also reported that both Mr. Rathore and Ms. 
Poonia were eminent sports personalities. 
 
Decision 
NBDSA, at its meeting held on 15.6.2022, considered the complaint, response from 
the broadcaster and also gave due consideration to the arguments of the broadcaster. 



4 
 

 
On examination of the report of ECI, NBDSA found that the findings of the Media 
Certification and Monitoring Committee were given without giving the broadcaster 
an opportunity to be heard, nor was the broadcaster given an opportunity to give 
any response. In view of this, NBDSA decided to consider independently whether 
there were any violations of its Guidelines relating to election broadcasts and paid 
news. In the absence of any direct evidence of any payment of consideration to the 
broadcaster and the specific denials by the broadcaster that the telecasts were not 
for consideration, NBDSA was of the view that it was not possible to hold that there 
was any violation of its Norms and Guidelines on Paid News. NBDSA decided to 
inform the Election Commission of India accordingly and close the matter.  
 
NBDSA directs NBDA to send: 
(a) A copy of this Order to the complainant and the broadcaster; 
(b) Circulate this Order to all Members, Editors & Legal Heads of NBDA; 
(c) Host this Order on its website and include it in its next Annual Report and 
(d) Release the Order to media. 
 
It is clarified that any statement made by the parties in the proceedings before 
NBDSA while responding to the complaint and putting forth their view points, and 
any finding or observation by NBDSA in regard to the broadcasts, in its proceedings 
or in this Order, are only in the context of an examination as to whether there are 
any violations of any broadcasting standards and guidelines. They are not intended 
to be 'admissions' by the broadcaster, nor intended to be 'findings' by NBDSA in 
regard to any civil/criminal liability. 
 

 
Sd/- 

 
Justice A.K Sikri (Retd.)  

Chairperson 
Place: New Delhi  
Date : 30.07.2022 
 
 


