
1 

 

News Broadcasting & Digital Standards Authority 
 

Order No. 158 (2023) 
Complainant: Mr. Matin Mujawar 

Programme: PFI's Protest Against Raids in Pune 
Broadcaster: Times Now 

Date of Broadcast: 23.9.2022 
 

Since the complainant did not receive a response from the broadcaster within the 
time stipulated under the News Broadcasting Standards Regulation, the complaint 
was escalated vide email dated 28.9.2022 to the second level of redressal i.e., 
NBDSA. 

Complaint: 

विषय :  पाकिस्तान क िंदाबाद िे नारे लगा रह ेह ैऐसा झठूा दावा िरिे, अफवा िो दशेभर फैलािर अल्पसिंख्यि, इस्लाम 

धमम और मकुस्लम समा  िे कवरोध में  वरगलाने वाली भाषा से द्वेष कनमामण िरना, समा ो में टेड कनमामण िरिे दशे में मकुस्लम 

कवरोध में  ेनोसाइड  (नरसाहर) िा खतरा कनमामण िरना, धाकममि,  सामाक ि और सािंप्रदाकयि तनाव िो उत्तेक  िरिे राष्ट्रीय 

एिात्मता िो बाधा पह िंचाने िी िोकशश िरना आकद िे  मुम में Times Now िे प्रमखु सिंवाददाता और न्यज़ू एिंिर, 

डायरेक्टर और परेु टीम पर भारतीय दिंड सिंकहता और साइबर लॉ इस िानून िे तहत िारमवाई िे मािंग हतेु।  

िेबल टेलीकव न नटेविम  (कवकनयमन) अकधकनयम 1995 िी धारा 19 और 20 और टेलीकव न चनैलों नीकत कनदशेों िे खिंड 

8 िे अनुसार बेनेट िोलमेन एिंड ििं पनी कलकमटेड (T.V कडवीज़न) पर िठोर िारमवाई तथा टाइम्स नाउ चनॅेल िी 

मान्यता/लाइसेंस खारर  िरने िे कलए. 

Times Now  द्वारा You Tube  पर  शेर किय ेवीकडयो िा परूा समय १२:१७ सेििं ड ह.ै  क स में शरुुआत से लेिर 

अिंत ति News Break Here First िे नाम आिंदोलन िरता पाकिस्तान क िंदाबाद िे नारे लगा रह ेह ैऐसा झठूा दावा किया 

गया ह ैऔर खबरों िे साथ साथ हडे लाइिंस लगातार चलाई गई ह.ै  

दशेभर में पॉप्यलुर फ्रॉन ऑफ इिंकडया िे १०० से ज्यादा पदाकधिाररयों पर नॅशनल इन्वेस्टीगेशन ए न्सी (NIA) द्वारा रेड 

दाली गयी और इन सब िो NIA न ेअपने ताब ेमें कलया क स पर दशे भर में NIA िे इस िारमवाई िे कवरोध में PFI द्वारा 

आिंदोलन ह ए थे. लोग रास्ते पर उतरे थे. 

इस कवषय िो लेिर Times Now न े  पणेु में िलेक्टर ऑकफस िे सामने ह ए आिंदोलन िो ब्रेकििं ग न्यज़ू में "News 

Break Here First" िे नामआिंदोलन िरता "पाकिस्तान क िंदाबाद" िे नारे लगा रह ेह ैऐसा झठूा दावा किया और अफवा 

िो फैलाया ह.ै   ब िी आिंदोलि पॉप्यलुर फ्रिं ट क िंदाबाद िे नारे लगा रह ेथे.  

इस अफवा िो दशेभर में पह िंचान े िा िायम सवम प्रथम Times Now िे प्रमखु सिंवाददाता और न्यज़ू एिंिर न ेकिया ह.ै 

PFI िे समथमिो में बह सिंख्या मकुस्लम थे इस अफवा िे िारण दशे भर  में मकुस्लम समा  अन्य समा ो में गलतफैमी िा 

कशिार हो गया.  नफरत फैली और लोगों में कहन्द ूमकुस्लम इस चचाम िो गकत कमली।  

Times Now िे इस झठू और फ ी दाव ेिा पररणाम यह ह आ िे ये अफवा बािी न्यज़ू माध्यम द्वारा सोशल मीडया पर 

रफ्तार से शेर ह ई ह.ै इसे बािी समाचार माध्यमों न ेभी बताना शरुू िर कदया।  दशे  

भर िे रा नैकति नेताओ िं सकहत लोग न ेअपनी कतिी प्रकतकिया दी और  सोशल कमकडया पर लोग गाकलया बिन ेलगे.  



2 

 

इस तरह झठू दावा िर िे  दशे भर में सरिारी व्यवस्था और  ााँच ए ेंसी पर दबाव कनमामण िरने िे खाकतर Times Now 

न ेPFI पाकिस्तान क न्दावाद िे नारे लगा रहा ह ैऐसे खबरे कदखाई ह.ै क सिे नफरती पररणामो िा भगुतान अल्पसिंख्यिों िो 

उठाना पढ़ा ह.ै  

Times Now न ेसमाचार माध्यम िा इस्तेमाल अफवा फैलािर दशे में कहन्द ूमकुस्लम दिंगा भड़िाना चाहा ह.ै  दशे में 

अशािंकत फ़ैलाने िा और इस तरह दशे िे कवरुद्ध यदु्ध पिुारने िा िाम Times Now न ेकिया ह,ै टाइम्स नाउ इस तरह िे 

अफवाओिं से दशे में अल्पसिंख्यि मकुल्सम समा  िे कवरोध में  ेनोसाइड िा माहौल बनाना चाह रहा था.  और यह इस िी 

एि साक श िा कहस्सा था. 

पणेु पोकलस, "The Wire" लोिमत, ऑल्ट न्यज़ू और  अन्य समाचार माध्यमों द्वारा Times Now िे इस झठू िा 

पदामफाश ह आ ह.ै सभी न ेिहा ऐसा िोई भी नारा लगा नहीं ह.ै 

Times Now न ेअपराध दिंगे अफवाह और ऐसे घटनाओ िी ररपोकटिंग में सािंप्रदाकयि रिंग आने से बचने िे कदशाकनदशे िा 

उलिंघन किया ह,ै क स तरह से Times Now न े  एि अफवा फहला िर गलत तरीिे से पॉप्यलुर फ्रिं ट िे कवषय िो 

पाकिस्तान क िंदाबाद इस नारे िा रूप दिेर पशे िरने िा प्रयास किया ह ैइस से सोशल कमकडया फसे बुि, ट्कवटर और अन्य 
सोशल कमकडया पर मकुस्लम और अल्पसिंख़्यिों प्रकत  ो  प्रकतकियाए उमठी ह ैवो नस्ली एविं धाकममि सद्भाव िो भी चोट पह िंचन े

वाली ह.ै  

Reply from the broadcaster: 
The broadcaster in its reply  dated  14.10.2022  stated that the impugned news report 
was aired on Times Now on 24.09.2022. The impugned news report was  regarding 
the protests by PFI supporters/members in Pune outside the District Collector’s 
Office, wherein it was reported that slogans of ‘Pakistan Zindabad’ were allegedly 
raised during the protest. It was also reported that the local police had accessed 
videos and that the same were being examined. 
The said incident was also reported by ANI and PTI and ANI in its story had stated 
that due to high ambient noise the slogans (pro-Pakistan) were faint at some points 
and that the information was further corroborated by reporters at the spot. The 
broadcastser stated that nowhere did these news reports attribute any source or 
details to Times Now’s coverage of the protests.  
 
That the Chief Minister as well as the Deputy Chief Minister of Maharashtra had 
also tweeted on this incident and stated that stringent action would be taken. Once 
again there was no attribution to its coverage in these tweets.  
 
The broadcaster stated that even the Pune Police had in response to queries stated 
that they had filed FIRs and the concerned tapes were being sent for forensic 
examination. The Police Commissioner of Pune had said that charges under Sections 
124A (sedition), 153A (promoting enmity between groups), 153B (imputations, 
assertions prejudicial to national integration), 120B (criminal conspiracy), and 109 
(abetment) of the Indian Penal Code have been invoked. Later, the police were not 
applying Section 124A. The decision of not invoking the provision was in the light 
of a Supreme Court ruling asking the Union and State governments to restrain from 
registering cases under 124A. 
  



3 

 

Considering the above, the allegation against it that its reporting targeted minority 
community and that the atmosphere was vitiated by such reporting were denied as 
baseless. The broadcaster stated that the news story did not target any community 
but only referred to supporters/members of the PFI who were protesting. There 
was no accusatory reference to any religion, so the allegation that the Muslim 
community was somehow maligned by the impugned  coverage was completely 
baseless.  

The impugned news report was a significant news story and was covered by the 
channel in an objective manner, in public interest. Further, it reiterated thatthis 
incident was also covered by several other media platforms including agencies like 
ANI and PTI. 

The broadcaster  denied all the allegations made by the complainant against the 
channel, its anchors and reporters with respect to the aforesaid news story. 

 
Counter reply from the complainant: 
In its counter reply dated 17.10.2022, the complainant submitted that it was News 
Laundry, a fact check website  which had claimed that the broadcaster was the first 
news channel who reported that the protestors were shouting pro Pakistan slogans. 
On the contrary, News Laundry reported that the police had denied the claim that 
the protestors were shouting pro Pakistan slogans.  
 
That Alt News also claimed that BJP and news media had made false allegations 
against PFI for raising Pakistan Zindabad slogans and that Times Now was the first 
news channel to claim the same in a breaking news.   The complainant stated that it 
was the broadcaster who had shared the impugned news story as breaking news on 
twitter and on social media which then became the subject of headlines for other 
news channels and newspapers across the country. 
  
The false claim and fake news broadcast by Times Now had defamed the minorities 
throughout the country. The news also caused defamation, hatred and damage to 
the reputation of Minorities and made Muslims the victims of stern political 
reactions all over the country.  
 
That the  reply of the broadcaster in lieu of the notice was baseless and it seems that  
the broadcaster was attempting to escape from the clutches of law. In view of the 
above, the complainant prayed for the NBDSA to consider his complaint in respect 
of the impugned news report.  

Decision of NBDSA taken at its meeting held on 28.10.2022 
NBDSA considered the complaint with regard to the broadcast aired on Times Now 
on 23.9.2022, response of the broadcaster and after viewing the footage of the 
broadcast decided to call both the parties for a hearing at the next meeting.   
 
 



4 

 

Hearing  
On being served with notices the following persons were present at the hearing on 
11.11.2022: 
 
Complainant: 
Mr. Matin Mujawar 
 
Broadcaster: 
Mr. Kunal Tandon, Advocate 
Ms. Kirtima Maroovar, Compliance Officer NBDSA 
Mr. Swaprem, News Editor 
Mr. Siddhartha Talya, Senior News Editor 
 
Submissions of the Complainant: 

Times Now न े पणेु में िलके्टर ऑकफस िे सामने ह ए आिंदोलन िो ब्रकेििं ग न्यज़ू में "News Break Here First" 

िे नामआिंदोलन िरता "पाकिस्तान क िंदाबाद" िे नारे लगाने िा झठूा दावा िरिे :-  
अफवाह फैलािर अल्पसिंख़्यिों िी मानहनी िी ह ै इस अफवाह  ने  दशमिों में कनकित धारणा पैदा िी ह ै ैसे िी वो दोषी ह.ै 

दशे िे सेक्यलुर ढािंच ेिो नुिसान पह िंचाया ह.ै दशे िे सरुक्षा व्यवस्था पर दबाव कनमामण किया ह.ै सोशल मीकडया पर चचे िा 

कवषय बनािर नफरत पदैा िी ह.ै सब िुछ गलत इराद ेसे  दशमिों िे सामने पेश किया गया. अल्पसिंख़्यिों िे कवरोध में एि 

साक श िी ह.ै यह दशे में कहिंसि वातावरण कनमामण किया ह ैक स िे िारण नस्ली एविं धाकममि सद्भाव िो भी चोट पह िंची ह.ै 

इन सारे िाम िे कलए प्रसार माध्यम िा दरुुपयोग किया ह.ै राष्ट्रीय एिता और अखिंडता िो निुसान पह िंचाने िा प्रयास किया 

ह.ै  

Times Now Navbharat न े न्यज़ू ब्रॉडिास्टसम एिंड कडक टल एसोकसएशन िे नीकत सिंकहता और प्रसारण मानिों िा 

उल्लिंघन किया ह.ै खिंड एि "मौकलि या बुकनयादी कसद्धािंत १,४,५ िा उल्लिंघन किया ह ैतथा खिंड २ आत्मकनयिंत्रण िा कसद्धािंत 

१, २ िा  उल्लिंघन किया ह.ै  

Submissions of the Broadcaster: 
The broadcaster submitted that the impugned news report was broadcast by the 
channel on 24.9.2022 at 10:06 AM and the viewers were informed that it was a 
developing story. That on the same day at 11:46 AM, ANI and PTI also 
independently tweeted the story. The broadcaster stated that the tweets were not 
based on its story. In the tweets, the agencies stated that Pakistan Zindabad slogans 
were raised outside the District Collector’s office in protest of the NIA and ED raids 
against the outfit and arrest of many PFI leaders. In the tweet, it was also stated that 
due to high ambient noise in the original video feed, some parts of the slogans were 
faint and the information about the slogans being raised was further corroborated 
by reporters at the spot. 
 
 The broadcaster submitted that it had no reporters on ground for the story and the 
information that Pakistan Zindabad slogans were raised was received from sources, 
based on which it had reported in the impugned broadcast that the said slogans were 
raised during PFI Protest in Pune.  Further, a first information report was registered 
by Pune Police, 40 persons were detained and 60 were booked. That  the Chief 



5 

 

Minister and Deputy Chief Minister had also tweeted about the slogans being raised 
and directed authorities to take appropriate action.  

The broadcaster stated that none of these independent tweets, and action taken by 
the authorities were based on its reporting.   That it is a fact that PFI was banned as 
an organization by the Government of India on 27.0.2022 and  notified on 
28.9.2022. That the issues which were reported were issues of extreme public 
importance, national interest and had to be reported as current affairs.  The Pune 
police had also issued a press note dated 25.9.2022, which shows that the FIR was 
registered under Section 341, 141, 143, 145, 147, 149, 188 IPC read with Section 
37(1)(3) of Maharashtra Police Act, and that additional sections including Section 
153A, Section 153B and even criminal conspiracy under Section 120B had been 
included in the FIR and investigations were ongoing.  

Furthermore, it submitted that no summons had been issued to its reporter. That 
the impugned broadcast and the reporting by its  anchor were conducted in an open 
and objective manner and did not cause any incitement of communal bias, or 
influence or mislead the viewers in any manner whatsoever.  It was merely a 
discussion, and advocacy on an issue related to public interest, importance and 
national interest. 

The broadcaster submitted that in view of the tweets shared by it and the news 
reports cited by the complainant, the question whether slogans of Pakistan Zindabad 
were or were not shouted during the protest was a question of fact which could only 
be determined in a trial. The broadcaster reiterated that by filing an FIR, the 
Authorities of Law had also corroborated that such an incident had taken place.  The 
entire broadcast focused on the protests and there was no prejudice or even an 
attempt to target any community or religion.   

In rebuttal, the complainant submitted that the tweets cited by the broadcaster were 
a result of the impugned news story which was aired for the first time by the 
broadcaster. He submitted that as a result of the impugned broadcast, the minority 
community were targeted and the broadcast had a tendency to disturb communal 
harmony in the country.  

The broadcaster referred to the tweets of the Chief Minister of Maharashtra and 
reiterated that the said tweets were not attributed to its reporting.  

 
Decision of NBDSA taken at its meeting held on 11.11.2022 
NBDSA went through the complaint, response of the broadcaster and also gave due 
consideration to the arguments of the complainant and the broadcaster and reviewed 
the footage of the broadcast. In view of the fact that the broadcaster was the first to 
report and had submitted during the hearing that it did not have a ground reporter 
for the story, NBDSA wanted to know on what basis did the broadcaster claim 
during the broadcast that the slogans of Pakistan Zindabad were raised by PFI in 
Pune. NBDSA therefore decided to defer its decision in the complaint to consider 



6 

 

the response of the broadcaster. NBDSA decided to inform the broadcaster 
accordingly.  
 
Response dated 22.11.2022 of the Broadcaster  
The broadcaster stated that its news reporting was based upon information received 
from various sources including news agencies like ANI, PTI and other free-lance 
reporters on the ground as it is not always possible for a channel’s reporter to be 
present at all relevant times at the incident location. These sources provide 
information to news channels to report relevant incidents and happenings. The 
subject broadcast on the channel as referred to in the complaint displayed video 
footage of the PFI protests in Pune as accessed from reliable sources on ground that 
day.  

That a journalist has privilege from disclosure of these sources which stems from 
Article 19(1)(a), the only reasonable restriction can be placed under Article 19(2) and 
none else.  The 93rd and 185th Law Commission Report recognises this right of the 
journalist.  This is further recognised under Section 15(2) of the Press Council Act, 
1978  

The broadcaster further stated that the Pune Police was currently investigating the 
entire issue, after adding offences punishable under various sections of the Indian 
Penal Code.  Thus, it was a question of fact which is disputed by the 
complainant.  This question of fact, at least at the prima facie stage that the Hon’ble 
Authority was concerned with, stands in favour of the Channel Times Now. 

Furthermore, the tweet of ANI also shows that it was made based on information 
received and corroboration by the reporters on ground and not based on its 
broadcast.  In fact, all tweets made by the Chief Minister and Deputy Chief Minister 
of Maharashtra, were also done independently and not based on its broadcast. 

  
Written submissions by Senior News Editor, Times Now.  
As the news anchor for the concerned broadcast, the anchor rebutted the 
substantive aspect of the complaint that the impugned coverage was deliberately 
aimed at maligning the Muslim community through the propagation of what the 
complainant described as a ‘rumour’. He stated that as already mentioned, the 
slogans themselves were in the realm of investigation, and none other than the Chief 
Minister of Maharashtra had referred to them being raised in his tweets and 
statements, without any attribution to any specific channel or media platform.  
 
The anchor stated that in his interaction with the reporter, he had raised the 
following questions which pertained to:  
 
          a) Asking the reporter about the “sloganeering that was heard” 

b) This is followed by asking if there has been violence reported 
c) This is followed with a question about whether legal action will be initiated 
d) This is followed by a question about the sequence of the video 



7 

 

 
Throughout, the impugned programme the purpose was to ascertain what had 
happened. The complainant had relied on three sources in his statement to claim 
that “fact-checking websites” had confirmed that Pro-Pakistan slogans were not 
raised. The anchor stated that these websites were not certifying authorities and 
could not testify about the authenticity of the video, or the audio being broadcast. 
They were not forensic experts. In fact, the Pune Police had said the videos will be 
sent for forensic examination.  
 
In his complaint, the complainant had also cited a statement made by a senior police 
inspector at Bund Nagar police station in Pune to digital portal News Laundry that 
the slogans raised were Popular Front Zindabad, not Pakistan Zindabad. The anchor 
stated that this article was dated 24.9.2022 and that the same police station had issued 
a press release on 25.9.2022, adding Sections 153A (promoting enmity between 
groups), Section 153B, and even Section 120B (criminal conspiracy) of the Indian 
Penal Code, 1860 to the FIR, which clearly indicated that the complainant’s 
references were selective.  
 
He stated that importantly, and this is something that once again points to the 
complainant’s selective viewing of the overall coverage on this issue, on 25.9.2022, 
the broadcaster had carried an elaborate news-capsule updating the viewers about 
the investigation, even adding a disclaimer about the authenticity of the video, and 
once again informing the viewers that the videos were being investigated. However, 
he stated that this coverage was completely ignored by the complainant.  
 
Finally, in response to the malicious allegation that the coverage amounted to 
defaming the Muslim community, the anchor stated that nowhere during the 
conversation between him and the reporter reference was made to the Islamic 
identity or the Muslim population at large. While the protest in question preceded 
the ban on PFI, the Kerala High Court in its Arshika Vs State of Kerala judgement 
of 5.52022, referred to the PFI as an extremist organisation indulging in serious acts 
of violence. The exact quote reads: “No doubt, SDPI and PFI are extremist organisations 
indulging in serious acts of violence. All the same, those are not banned organisations.” The 
conflation of the Muslim identity with an extremist organisation, now banned, had 
been done by the complainant in his complaint and not by the channel in its 
coverage. This malicious association by the complainant of a religion with its 
bonafide coverage about the raids on the PFI and their protests spelleddanger to 
press freedoms especially pertaining to reportage on matters of national security.  
 
In view of the above, the anchor urged the Authority to dismiss the complaint.  
 
Decision 
NBDSA considered the complaint, response of the broadcaster and also gave due 
consideration to the arguments of the complainant and the broadcaster and reviewed 
the footage of the broadcast.  



8 

 

 
NBDSA noted that the present complaint emanates from a Times Now broadcast 
aired on 24.9.2022 regarding Popular Front of India’s (PFI) protest in Pune, where 
it projected that “Pakistan Zindabad” slogans were raised by the members of PFI 
outside the District Collector’s Office during the said protest.  
 
NBDSA observed that it was the broadcaster’s submission that apart from it, ANI 
and PTI had also reported on the said story and that the Chief Minister of 
Maharashtra had also referred to the said slogans being raised during the protest in 
his tweet. NBDSA, however, was of the view that as admitted by the broadcaster in 
the impugned broadcast as well as during the hearing, it was the first to report on 
the story at 10:06 AM, which story was subsequently reported by ANI, PTI and 
others.   
 
NBDSA also noted that several fact checking websites had fact checked the said 
news report by stating that it was not “Pakistan Zindabad” but slogans of “PFI 
Zindabad” which were raised during the said protest. 
 
Further, on perusing the impugned broadcast, NBDSA was of the view that there 
would have been no problem with the impugned broadcast, if the broadcaster had 
merely reported that slogans of “Pakistan Zindabad” were allegedly raised during 
the PFI protest and issued a disclaimer warning the viewers about the authenticity 
of the video as it had done in its subsequent broadcast aired on 25.9.2022.  
 
While in the instant case, not only had the broadcaster run tickers such as “News 
Break Here First ‘Pakistan Zindabad’ slogans at PFI stir”, “Pak slogans by PFI workers” 
and “Pak Zindabad slogans raised”, the anchor had also emphasized the same during 
the broadcast, thereby conclusively claiming that the said slogans were raised by PFI 
workers during the protest.  
 
NBDSA noted that the broadcaster should have been careful in telecasting the 
impugned broadcast and if it was unsure of the slogans shown in the video, it should 
have run a disclaimer in respect of the authenticity of the video. Furthermore, the 
impugned broadcast appears to have been telecast on account of negligence and in 
haste.  
 
In view of the above, NBDSA decided to caution the broadcaster to be more careful 
in future while reporting such stories. 
 
NBDSA further also directed the broadcaster to remove the video of the said 
broadcast, if still available on the website of the channel, or YouTube, and remove 
all hyperlinks including access which should be confirmed to NBDSA in writing 
within 7 days of the Order. 
 



9 

 

NBDSA decided to close the complaint with the above observations and inform the 
complainant and the broadcaster accordingly. 
 
NBDSA directs NBDA to send: 
(a) A copy of this Order to the complainant and the broadcaster; 
(b) Circulate this Order to all Members, Editors & Legal Heads of NBDA; 
(c) Host this Order on its website and include it in its next Annual Report and 
(d) Release the Order to media. 
 
It is clarified that any statement made by the parties in the proceedings before 
NBDSA while responding to the complaint and putting forth their view points, and 
any finding or observation by NBDSA in regard to the broadcasts, in its proceedings 
or in this Order, are only in the context of an examination as to whether there are 
any violations of any broadcasting standards and guidelines. They are not intended 
to be 'admissions' by the broadcaster, nor intended to be 'findings' by NBDSA in 
regard to any civil/criminal liability. 
 
 

Sd/- 
 

Justice A.K Sikri (Retd.)  
Chairperson 

Place: New Delhi  
Date : 27.02.2023 
 
 

 

 
 
 
 

 


