News Broadcasting & Digital Standards Authority

Order No. 165 (2023)
Complainant: Mr. Matin Mujawar
Programme: France # 33 @ret wget Hijab W it got w0 &€ 3faera India # St s

W@ e?
Broadcaster: Times Now Navbharat
Date of Broadcast: 21.10.2022

Since the complainant did not receive any response from the broadcaster within the
time stipulated under the News Broadcasting & Digital Standards Regulation , the
complaint was escalated to the second level of redressal, i.e., NBDSA.

Complaint

e 3 gt fertre forae s  gu festrer forame & forer st gorger firere 2. ferser & w2 g 3 forg g
T ot e 2, 7F FER IRhi bl ST . Tk S gr A et feser it w ot ek, b, g,
fradt siit orsfie e 2 78 Tt 1 Fam 1 FIRTT A 2. O H g I oS wmed e A
ST 1 e 3. 33 W G i % T T S 0 G % i aw e
SifSrd foram 2. i ShiE H gAT A WRA § BT 2 Wi o WeE | fRSTe bl oot Uk T ure ge o o
GHH Tl § 94 W IS g 9 O SrehrIET A AT ek < at T,

Times Now 9Rd # T&+ a1t @RT b1, G e o HIT SR 18 o ThieH § I8 el o Fo ot & i
off A & off ST oK Tk T et T ohl STkl .

fesmar 3 o1t geftw e 7 forame 1 WeT @ ST = % forg weifora +ff 8 36 91 o TR 8id 8¢ W 9 -
gzt Times Now Navbharat ¥ %@ # U fesiter foame & qern s 3¢ fHfsan grret sramn €. 7
IS A IFATH <.

THI® o BTl § SACYAS oh [HeheTohl T o Halied =TT AT i <Ioisl [ohaT &, Tdlod AT SAa i
T foRaT €. Haied e & M § 3@d a6l §

Times Now Navbharat & 310 @el & &ct § i€ % {HiSH H Th TE ¥ RH iR 6 Bt T
JTEEHI STATd §Y 9N oh AR § ek W Teldl ST o Wit <31 7 off, i i qte dae § T a &
HTERIFHAT T AR T 2.

Times Now Navbharat 3 Scqeicaeh! Gt R & fatier § S99a s o Giial Hid <37
FATAT 3o 3¢ HY doh 3TN TAqdeld FaTell 8 IeqEETeh! hl HHE 3TN AcqEeTh! & Hiaenis
SRR T T Tga T I AT 2

7 @i # Times Now Navbharat & qiem gurst i HATA=MT #3690 GHIST I TSIH 6 FIe H
wer for 2



Times Now Navbharat 3 e Ufd 297 H TR HATeh GHTSIT sl dic HT 20 o Tehdl TGSl
HIT Ik YRR Gfel i T TG <.

Times Now Navbharat ¥ =I5 sifeshred Ug fefea wafiuzm  ffq wfed ST se@mor A &
Ie forarm 2. e ue "Hifers A g fagia o,x,u 1 IaE foR § qur g R sttt o fagta
%, R T IAe fRaT &

Times Now Navbharat =& ==& 7 231 # S71ifd HeA™ AT, GHSER qo1 aiiiies wa-rsl i =
Tga aTel, TS H ¥ 0T e aTelt, gt 3T 3% i T o T IS dTet WTST S SR foR € SR
ST LT TR 2.

Times Now Navbharat =I5 =4 I =I5 WTeM [ Tid $&HIA e <31 # fowg qiem qma s
aw ¥ fewg qftem e s <t aforer <1 @

Reply dated 9.12.2022 from the broadcaster:

The broadcaster denied the allegations raised, particularly the allegation that the
broadcast, which referred to the Hijab controversy in France, was in contempt of
the Supreme Court’s decision. It denied that the impugned broadcast had violated
any provisions of law, including the provisions of Code Ethics & Broadcasting
Standards and/or any Guidelines.

It stated that the impugned programme covered a significant issue on the Hijab
controversy that had erupted in India. While discussing the said issue, the
news related to the Hijab controversy in France was mentioned as it was relevant
and necessary to the context of the issue being debated. The broadcast only showed
that even in a modern, developed, secular country like France, the Hijab issue had
posed a big challenge and how it was dealt with. An objective analysis or discussion
on this issue cannot be construed as a commentary on India’s judicial process. No
contrary arguments were made during the programme, but facts related to the said
controversy in France, which were publically available, were highlighted in this
context.

As a news medium, it was well within its editorial boundaries to discuss the aspects
of the Hon’ble Supreme Court’s decision on this issue. Such journalistic analysis of
the Court’s decision cannot be branded as ‘contempt’ of Court as alleged by the
complainant. No targeted comments were made in the programme against any
community. Further, there was no attempt whatsoever to bring in any religious or
communal angle to the programme or to create hatred.

The broadcaster reiterated that the comparison drawn with the Hijab issue in France
was only to bring in perspectives on the issue that had been dealt with elsewhere in
the world. It did not interfere or disrespect, or challenge the Indian judiciary’s stand
on the issue, nor was it in any manner intended to create any animosity or hatred
between communities and the allegations raised in the complaint were denied.

2



Counter reply dated 11.12.2022 from the complainant:

The complainant stated that when the subject of the impugned programme was a
matter of dispute pending before the Hon’ble Supreme Court, the broadcaster
emphasised the need to bring a law in Parliament like France. The broadcast
appeared to be an act of disrespect or disobedience towards the Court or
interference with its orderly process.

The reply of the broadcaster was misleading and appeared to be an attempt to escape
trom the clutches of law.

The complainant prayed for action to be taken against the broadcaster in accordance
with the News Broadcasting & Digital Standards Regulations for violating Section —
1, Fundamental Principles Nos. 1,4 and 5, and Section — 2 Principles of Self
Regulation Nos. 1 and 2 of the Code of Ethics & Broadcasting Standards.

Decision of NBDSA at its meeting held on 28.1.2023

NBDSA considered the captioned complaint concerning the broadcast aired on
Times Now Navbharat on 21.10.2022, response of the broadcaster and after viewing
the footage of the broadcast decided to call the parties for a hearing.

Hearing on 11.03.2023

On being served with notice, the following persons were present at the hearing:

Complainant
Mr. Matin Mujawar

Broadcaster

Mzt. Kunal Tandon, Advocate

Ms. Niti Jain, Advocate

Ms. Kirtima Maroovar, Compliance Officer NBDSA

Submissions of the Complainant
The complainant reiterated the contents of his complaint. He submitted that f&sms =t

e o e 25 % ded GHfEd fiiss Waaar o SHfeerrl 1 S Sdw 21 @ & Fe o wues
i e sht ST ST 19 % ded Wiw SAfieaf @i 1 e gl

THIE ST ShT, ST, WIS, TST T YR § oIS Teia el & a1 W =ATfeh saereet § i 39T 4 2
TR ot 33 W1t vt hiE W g1 oo forame & WRa o 3¢ fesTe foame & foretspat geig foreram @ a1 St
o 1T SR AT Th=d QoL aRTehT bl SHUTT TTET 2. a1kl o A H HRATS FACTHM! o Tfd TEAT Wgh™
T foram 2,

SHiE T R SR ST 1 R s & 2 e T & o i,

?) Teme fomme WiRa o o 7 & et & W g o forg
3



R) fesma it oot e & 312 3 g% oft. 58 @l & 31 wRa § & @ 8
3) S Yo et H foraHT et tfth &1 TR % FEi RSt A1 v W AR 2 o,

¥) fesTer fower st et Sfehet STiET FasTaTT  TaTe & o $a- |ral 4 st 37 3 3@ § o fEee v
A S o A T A7 AT T R e

W) 31 3 edt T T @ B o feTe ATHeT STeTerd o St S e age .

&) ST T AT S 33 T TS Wi & AT G, AT T 3 3 L o ATk THIM.. 36, L T &
Tk o1 GHY 0:00 H 03:00

Times Now Navbharat I qfter i g i wi fester i #i foraet s7ef, sepm, g, sl it
3FSHEl TS & IE SRAhT bl FAT 1 HIRI HI & ST AH BT ATl 8. 36 T qRTd GHIS 1 ST

X fesrer o T o weh ST SR U AT 1 O GHTST 31 36k o o Tl # weehra T 2. o
% YFeT T I T ug §

Times Now Navbharat 3 9Rd & Gai<a =19 TGwAT & HH H @ IS Hleh —ATHAT T FATHH
S Y ferg foars 2.

Times Now Navbharat ¥ =I5 sifeshred tg fefea waifiuzm  ffq wfedr ST se@mo A &
Ie forarm 2. e u "Hiferes A gt fagia o,x,u 1 IaE for & qer g R sttt o fagta
%, R T ST TR ®

Submissions of the Broadcaster:

The broadcaster submitted that the impugned broadcast did not violate the Code of
Ethics & Broadcasting Standards and/or any Guidelines. The programme was
conducted against the backdrop of the Hijab controversy in India. While discussing
the said issue, the Hijab controversy that had taken place in France 33 years ago, in
the same manner, was highlighted as it was relevant to the issue being debated, and
it was necessary to enlighten viewers of similar past controversies.

Since the issue pertaining to women’s right to wear Hijabs in educational institutions
was pending before the Hon’ble Supreme Court, NBDSA asked the broadcaster
whether it was appropriate for the broadcaster at this juncture to conduct a
programme in respect of the same issue.

The broadcaster submitted that the subject of the impugned broadcast was an issue
of public interest. Its objective was to discuss several aspects of the issue and impart
information to the public/viewers. Further, in any event, in the broadcast, a
historical event of similar nature was discussed and not the matter pending before
the Hon’ble Supreme Court. The channel was within its editorial boundaries to
discuss the aspects of the Hon’ble Supreme Court’s decision on the said issue. Such
a journalistic approach cannot be branded as ‘contempt of court’ as alleged by the
complainant.



NBDSA stated that the comparison made with France was wrong, as the law in
France banned not only the burqa but also any other religious symbol, including the
turban and the cross. Positive secularism in France prohibits any overt display of
religious signs/symbols in a publicly funded school. Further, the example of Iran
given in the broadcast was also inappropriate, as Iran is ruled by Sharia law.
Therefore, these examples cannot be imported and applied in the present context.
Keeping the same in mind, NBDSA questioned why the broadcaster referred to
France in the impugned broadcast.

In response, the broadcaster submitted that it would submit its detailed written
submissions as to why it had referred to France in the impugned broadcast.
Nonetheless, it submitted that in the broadcast, only the factual position as to how
the law had developed in France was discussed. NBDSA stated that in the impugned
broadcast, it appears that the issue of the Hijab was taken out of context as the law
in France banned not only the Hijab but the display of all other religious symbols in
public as well.

The broadcaster submitted in the programme an analogy was drawn to a similar
incident that happened elsewhere. Furthermore, it submitted that the impugned
programme was required to be judged from the perspective of a man of average
intelligence and not from the point of view of a hypersensitive man.

It submitted that the reference being drawn to the situation which developed in
another country could not be construed as violating the principle of objectivity.
There was nothing defamatory or derogatory, and the programme did not violate
any standards of decency and morality.

The anchor did not conduct a media trial as alleged; rather, he only raised relevant
questions necessary for the viewers to understand the situation better. He also did
not comment upon the findings of the Court in any manner.

The anchor did not endorse any ‘personal’ views or beliefs to make a point during
the broadcast. The broadcast was solely based on material /facts which were available
publicly. The anchor only discussed an issue of high national importance and the
glaring facts that came to light while comparing the chain of events that led to the
Hijab controversy in Karnataka with the events that caused the same controversy in
France.

Decision of NBDSA at its meeting held on 11.3.2023

After considering the submissions of the parties, NBDSA decided to defer the
decision in the complaint to consider the broadcaster’s response to its query that in
view of the fact that the law in France banned all religious symbols, why did the
broadcaster choose France as a subject in the impugned broadcast in respect of Hijab
only. NBDSA decided to inform the complainant and the broadcaster accordingly.



Reply dated 22.3.2023 of the Broadcaster

The broadcaster stated that the impugned broadcast was carried out against the
backdrop of the Hijab controversy that had erupted in India. In the broadcast, a
similar hijab controversy that had erupted in France 33 years ago in the same manner,
was highlighted as it was relevant to the context of the current issue.

The purpose of carrying out the subject broadcast was only to put forth several
aspects of the issue for discussion and to impart information to the public/viewers.

The anchor only presented the eruption of the same issue in France and the decisions
and outcomes of the authorities therein on the issue. There was no attempt to come
to any findings as certainty, influence, decry, or cast any accusations against any
community.

It reiterated that the anchor had not endorsed any ‘personal’ views or beliefs to make
a point. The broadcast was solely based on the material/facts available in the public
domain. The anchor had only discussed an issue of high national importance and
the glaring facts that came to light while comparing the chain of events that led to
the Hijab controversy in Karnataka with the events that caused the same controversy
in France. As the issue in Karnataka was only surrounding the Hijab angle, it was
imperative to refer to the controversy in France, which was similar to the extent that
it also covered the Hijab aspect. There was no other motive or intent on the part of
the channel in focusing on the Hijab angle while referring to the controversy in
France many years ago.

The channel has completely maintained the Fundamental Principles of the Code of
Ethics and Broadcasting Standards while discharging its professional obligations.

That the framers of our Constitution recognized the importance of safeguarding the
right under Article 19(1)(a) since the free flow of opinion and ideas is essential for
the collective life of the citizenry. Freedom of speech under Article 19(1)(a) provides
for the right to expression of one’s opinion and the right of the public to receive
that opinion. It would thus include freedom of communication, right of propagation
and right to receive. This right is only subject to reasonable restrictions in the larger
interests of the community and country as set out in Article 19(2) of the
Constitution, i.e., to strike a proper balance between the liberty guarantee and the
societal interest. While there should be a compromise between the interest of
freedom of expression and societal interest, they are not of equal weight. The
broadcaster relied on the principles of Article 19(1)(a), which were developed
through various judgments in India.

In the light of various submissions made both factual and legal, and also various
judgments referred to, the broadcaster submitted that in the exercise of its
Fundamental Right envisaged under Art 19(1)(a), it had telecasted the said



debate/news programmes. Thus, the present complaint was not legally sustainable
and needed to be rejected outright.

Decision

NBDSA considered the complaint, response from the broadcaster and also gave due
consideration to the submissions of the complainant and the broadcaster and viewed
the footage of the broadcast.

On a viewing of the footage, NBDSA found no violation of the Code of Ethics &
Broadcasting Standards and/or Guidelines in the broadcast, as the anchor had
largely referred to facts in respect of the issue in question.

However, NBDSA decided to advise the broadcaster not to make comparisons
between the Hijab situation in India and other countries such as France, as the law
in France not only banned the burqa but also banned any other religious symbol,
including the turban, cross symbol etc. Furthermore, the understanding of the term
“Secular” is different for different countries, and therefore the broadcaster should
be careful while broadcasting on such a comparison between such countries.

NBDSA decided to close the complaint with the above observations and inform the
complainant and the broadcaster accordingly.

NBDSA directs NBDA to send:
(a) A copy of this Order to the complainant and the broadcaster;
(b) Circulate this Order to all Members, Editors & Legal Heads of NBDA;

(c) Host this Order on its website and include it in its next Annual Report and
(d) Release the Order to media.

It is clarified that any statement made by the parties in the proceedings before
NBDSA while responding to the complaint and putting forth their view points, and
any finding or observation by NBDSA in regard to the broadcasts, in its proceedings
or in this Order, are only in the context of an examination as to whether there are
any violations of any broadcasting standards and guidelines. They are not intended
to be 'admissions' by the broadcaster, nor intended to be 'findings' by NBDSA in
regard to any civil/criminal liability.

Sd/-

Justice A.K Sikri (Retd.)
Chairperson
Place: New Delhi
Date : 26.07.2023



