
   

1 

 

 
News Broadcasting & Digital Standards Authority 

 
Order No 171 (2023) 

 Complainant: Mr. Utkarsh Mishra  
Programmes: “Delhi HC Rejects Umar Khalid’s Bail Plea | Khalid Still 

‘Islamophobia’ Victim?” and “Khalid Still 'Islamophobia' Victim? | Umar 
Khalid's Bail Plea Rejected | Delhi Riot Case Updates” 

Broadcaster: Times Now 
Date of Broadcast: 18.10.2022 

 
Since the complainant did not receive a reply from the channel within the time 
stipulated under the News Broadcasting & Digital Standards Regulation, on 
25.11.2022 the complaint was escalated to the second level of redressal i.e. NBDSA 
 
Complaint dated 25.10.2022: 
The complaint was filed against two broadcasts for violating the Fundamental 
Principle Number 4, which states that “broadcasters shall in particular ensure that they do 
not select news for the purpose of either promoting or hindering either side of any controversial public 
issue. News shall not be selected or designed to promote any particular belief, opinion or desires of 
any interest group”, Principles 1 and 2 of Self-Regulation relating to Impartiality and 
Objectivity in reporting and multiple guidelines on reporting court proceedings. 
 
The initial rants and the context set out by the anchors in both the impugned 
broadcasts reveal their biases of hindering an opinion made by a certain interest 
group, which in this case were individuals who were professing Umar Khalid’s 
innocence.  
 
In the first broadcast, which was a Newshour Debate, the following on-screen titles 
“‘Process Not Prosecution’ , Islamophobia Lobby Silenced, ‘Persecution Alibi Annihilated, But 
Lobby Sings ‘Injustice’ Raga, Riots Mastermind To Stay In Jail, # khalidriotfiles, the smoking 
gun:- “whatsapp group created to mobilize protestors”, high court blow:- meetings attende by 
sharjeel,khalid , one with PFI as well, High Court Reads The Riot Act, Lists Kahlids Tukde 
Conspiracy, Khalids ‘Saviors’ Shield ‘Terror’?” were aired.  
 
Further, the anchor at time stamps 0:00 to 1:27 stated “First up on the show is the anti-
CAA fire that singed the national capital. The violence had then put the spotlight on Delhi and 
Times Now has been saying this for two years and today it was put forth in black and white by the 
Delhi High Court while hearing the bail plea of one of the masterminds, Umar Khalid. While 
denying relief to the JNU scholar, the court made it clear that the Northeast Delhi riots were 
anything but spontaneous. The riots didn't take place in the spur of the moment but were pre-
meditated. The court asserted that a pre-meditated plan would be covered under the definition of a 



   

2 

 

“terrorist attack”. The High Court has said the allegations against Khalid are prima facie true. 
When Umar Khalid was arrested, the lobby had then swung into action claiming that he's targeted 
because of his religion. What will they now say? Times Now had in fact highlighted how the 
prosecutor in the earlier hearings had cited how Khalid gave time for blood not bhashan call. This 
charge sheet even mentions the witnesses revealing how Khalid wanted to mobilize immigrants. A 
WhatsApp group was created to mobilize protesters on the instructions of Khalid. The chargesheet 
also mentions Khalid reassured Tahir and others that PFI will provide money for riots. The above 
found mention in the High Court’s observations as well. However the ecosystem still cries that 
Khalid is subjected to injustice. (quotes by Cong and BJP spokespersons on the High Court’s 
decision) That brings me to the legitimate question: Has the “persecution” alibi been annihilated?” 
 
In the second broadcast the following on-screen titles “Khalid’s Bail Rejected, “Why 
Court Denied Khalid Bail”, “ Revealed: Khalid-Imam-PFI Meet Admitted. Delhi Riot Was to 
Break India. Prima Facie an Act Of Terror” and “What Will Islamophobia Lobby Say Now? 
Process Not Persecution” were aired along with the following text: 
 
Reason 1: “Enough incriminating material against Khalid, including support to chakka jam.” 
Reason 2: “No grounds for believing that prima facie charges against Khalid are not proved.” 
Reason 3: “UAPA is not the intent to strike terror but the likelihood to strike terror.” 
Reason 4: “Witnesses stated role of Umar in meetings on violence, riots, finance, weapons.” 
Reason 5: “Meetings attended by Sharjeel Imam, Umar Khalid, one with PFI as well.” 
Reason 6: “Incriminating materials against Khalid, including Amravati speech.” 
Reason 7: “Amravati speech done clandestinely despite prohibitory orders.” 
Reason 8: “Call to revolution might affect many beyond those who were visibly present.” 
Reason 9: “CCTV footage and flurry of calls between accused merits consideration.” 
Reason 10: “Pre-meditated conspiracy to cause chakka jam and incitement leading to riots.” 
Reason 11: “Pre-meditated plan would be covered under definition of terrorist act” 
Reason 12: “Name of Umar beginning of conspiracy till culmination of the ensuing riots.” 
 
The complainant highlighted certain statements made by the anchor during the 
broadcaster, wherein the anchor claimed that “Very big developments in fact coming 
straight out of the courts, the High Court. Viewers, the truth is very inconveniencing sometimes. 
And as you know, for the last few years Times Now has been attacked for its coverage of the Delhi 
riots. Why? Because we displayed the temerity to debunk the ecosystem’s narrative. Viewers, it's as 
simple as that. The ecosystem has been claiming that Umar Khalid, the controversial activist who 
was being accused by the police for allegedly orchestrating the Delhi Riots of 2020 was being targeted 
for his religion, for being a Muslim. In fact, the ecosystem used the term “Rwanda radio” to refer 
to Times Now in this context. The insinuation was that Times Now through its reporting was 
trying to fan the fires of majoritarianism by victimizing Muslims, in particular Umar Khalid. In 
Rwanda apparently, viewers, the government-controlled radio Service became an instrument in the 
hands of the authorities to demonize one tribe which led to mass ethnic cleansing. But viewers, all 
Times Now did was to report the evidence and speak to eyewitnesses referenced by the police in its 



   

3 

 

chargesheets. Three chargesheets, all of which went on to indict Khalid and other alleged rioters. 
Today, viewers, the ecosystem’s narrative, the narrative that Times Now is Islamophobic, that police 
is Islamophobic, that the courts somehow have been seduced by Hindutva has been punctured through 
and through. Times Now stands vindicated. The body blow to the ecosystem has been delivered this 
time by the Delhi High Court that has made some eye-opening, if not astounding, revelations in its 
order rejecting a bail plea filed by Umar Khalid. While the court has not passed judgment, it is 
noted   that Umar Khalid’s formulated a plan that in its words “prima facie would be covered by 
definition terrorist act”. So viewers, the court in its order, and I have this order in my hand. It's a 
52-page order. Here it is, 52 pages of it. And it says the attack on police personnel by women 
protesters in front only followed by other ordinary People in engulfing the area into a riot is the 
epitome of such pre-meditated plan and as such the same would prima facie be covered by the 
definition of terrorist act. I'm not saying these words viewers. It's the court. The court also pointed 
out certain admitted facts that suggest that Umar Khalid was at the heart of, in the words of the 
Court, “planning not a typical protest normal in political cultural democracy but one far more 
destructive and injurious geared towards extremely grave consequences.” Now viewers what were 
these consequences? These consequences were, viewers, the death of dozens in Delhi”. 
 
In the impugned broadcasts, the bail order had been more or less promoted as a 
confirmation of guilt, despite the fact that Umar Khalid is being tried under the 
UAPA, which has a massive acquittal rate, and where it is virtually impossible to get 
bail as the basic tent of criminal law of innocent until proven guilty is inverted to put 
the burden of proof on the accused, to prove their innocence.  
 
Despite the fact that these charges have been made by the Delhi Police, against 
whom serious accusations have been levelled of taking sides in the mob during the 
Delhi riots, the broadcasters failed to intimate to its viewers the important 
developments that would affix accountability upon the Delhi Police and the BJP.  
 
The coverage followed a pattern of only reporting court developments that 
promoted the opinion of one interest group, which in this case was the Delhi Police 
and the BJP. A large number of complaints had been filed by him against the 
coverage of the Delhi riots investigation by the broadcaster after the first charge 
sheet was filed. NBDSA, too, had heard a complaint against two such broadcasts 
and had ordered the removal of the same for being biased. As had been pointed out 
earlier, the broadcaster had at least aired 15 primetime debates on the Delhi riots 
investigation, including the broadcasts impugned in this complaint, highlighted only 
specific police charges or Court observations that projected prima facie guilt upon 
the anti-CAA protestors' role in the riots and had then proceeded to pass judgment 
on the veracity of the charges. For example, when the charge sheet was initially filed,  
the anchor and Times Now’s Internal Security Editor characterized the investigation 
and charges of the Delhi police as a “serious indictment”, “watertight case” and “a 
vindication of the centre” during their programmes.   



   

4 

 

The complainant cited several broadcasts which evidenced the broadcaster's targeted 
nature of the reporting and judicial observations made by various trial courts, which 
were critical of the Delhi Police’s investigation into the issueNone of which had been 
reported by the broadcaster during their primetime coverage from July 2020 
onwards, when the police filed their first charge sheet in the riots, till date.  
 
The impugned broadcasts followed a pattern of selective primetime coverage by the 
broadcaster in the Delhi riots investigation, wherein it had used a mosaic of true 
facts (police accusations and court observations) to create an entirely false 
perception of the way the investigation had been going in the Court. The reporting 
failed to inform its viewers that an entirely alternative narrative must be considered 
to form an informed opinion on the matter. The acts of omission and failure to 
engage with the said alternative narrative in a fair and unbiased manner amounted 
to an attempt to influence the viewer’s opinion on the issue unduly. The pattern of 
selectively reporting said charges, that too under a controversial law such as the 
UAPA and on a polarizing issue of communal riots, amounted to reporting news for 
the purpose of promoting /hindering one side of a debate. 
 
Reply dated 4.1.2023 from the broadcaster  
At the outset, the broadcaster denied all allegations/contentions/averments made in 
the subject complaint. It stated that no part of the written submissions may be 
treated as an admission of any such allegation/averment/contention.  

 
In the complaint, frivolous allegations regarding the non-compliance of the 
Guidelines had been raised. The complaint was filed to prevent the broadcaster from 
raising relevant issues through its debates. The complainant has blindly questioned 
the conduct of reputed anchors and journalists on the Respondent channel without 
reviewing the context and the entirety of the topic being debated and the media’s 
right to raise difficult questions on relevant and current events in the country.  
 
The programmes impugned in the complaint were debate programmes in the nature 
of a ‘live’ show wherein guests/speakers and experts are invited to express their 
comments/views and responses on a specific, pointed and focused issue. In the 
debate, an equitable platform is provided for the panellists to express their views 
freely.   In a live news debate, the panellists invariably raise connected issues and 
multiple views and opinions are put forth and dissected, which is essential for a free 
debate on the chosen topic. 
 
The debate programmes impugned in the complaint did not violate any Code of 
Ethics and Broadcasting Standards (Code of Ethics) and/or Guidelines in any 
manner whatsoever, as alleged or otherwise. The debates in question must be viewed 
in the context of the questions raised. 



   

5 

 

In the complaint, selected comments made by the anchor(s) have been highlighted 
to level the allegations of bias; the complainant appears to be targeting the anchor(s) 
in their capacity as journalists. The complaint focuses only on one side of the 
spectrum and does not appreciate that a counter argument is equally relevant, 
important and critical for viewers to form their opinions, specifically when popular 
beliefs and criticisms are challenged. Viewers have a right to know an alternative 
argument to such popular beliefs on significant matters. Raising pertinent, strong, 
pointed questions cannot be brushed aside with the allegation that they ‘peddle a 
narrative’. 
 
By no stretch of the imagination, the impugned programmes amounted to any 
violation of the Code of Ethics and/or Guidelines as alleged or otherwise or at 
all.  The complainant has deliberately targeted the anchors as being selective towards 
a particular community, party, or religion on frivolous grounds. A     perusal of the 
debate programmes would show that neither any favouritism was done for any 
political party nor was any political party attacked. The debates did not propagate or 
attack any particular religion or communal attitudes.  
 
The broadcaster reiterated that a bare perusal of the video footage of the debate/ 
programme would make it amply clear that there was no violation of Fundamental 
Principle No. 4  and Principle 2 of self-regulation under the Code of Ethics or of 
the Specific Guidelines for Reporting Court Proceedings as alleged or otherwise or 
at all. 
 
The debates were conducted in an open and objective manner and did not cause any 
incitement of communal bias or influence or mislead the viewers in any manner 
whatsoever.  
 
The impugned programmes, by no stretch of the imagination, could be deemed to 
have been made on selective and biased coverage or have outraged religious feelings 
of any class or community, statement creating or promoting enmity or promoting 
enmity, hatred or ill-will between classes.  Further, the programmes did not 
propagate any particular political or religious ideology or were against any political 
belief. Media freedom is an essential pillar of a free democracy, and the plurality of 
views and opinions, however strong and direct they may be, must be allowed to 
protect this sanctity.  
 
It is a settled law that the media and press should not be unnecessarily restricted in 
their speech as the same may amount to curtailment of expression of the ideas and 
free discussion in public based on which a democratic country functions. In this 
regard, the broadcaster stated that the Hon’ble Supreme Court has held that the 
freedom of speech and expression includes freedom of propagation of ideas and                                            



   

6 

 

 
that freedom is ensured by the freedom of circulation, without which the publication 
would be of little value. The Hon’ble Supreme Court also held that the liberty of the 
press is an essential part of the right to freedom of speech and expression. This 
liberty consists of allowing no previous restraint upon publication. 
 
Furthermore, it stated that apart from the broadcaster’s right to disseminate to the 
public at large, the citizens of India also have the right to know about the current 
affairs of the country, and the right to know is also another aspect of free speech 
and democracy. Freedom of speech and expression includes the right to hold 
opinions without interference and to seek, receive and impart information and ideas 
to any media, regardless of frontiers. The Hon’ble Supreme Court has observed that 
when freedom of expression is used by the mass media, it requires additional 
dimension and becomes freedom of information. It has been held that the 
constitutional guarantee of freedom of speech is not so much for the benefit of the 
press as it is for the benefit of the public. The freedom of speech includes within its 
compass the right of all citizens to read and be informed. The impugned 
programmes were one such criticism and a fair one.  
 
The framers of our Constitution recognized the importance of safeguarding the right 
under Article 19(1)(a) since the free flow of opinion and ideas is essential for the 
collective life of the citizenry. 
 
That it is also settled law that the press is entitled to make fair comments on issues 
that impact the public at large, which is a right guaranteed under Article 19(1)(a) of 
the Constitution of India, the broadcaster placed its reliance on various judgments 
of the Hon’ble Supreme Court including on Arnab Ranjan Goswami v Union of India- 
MANU/ SC/ 0448/ 2020, Shreya Singhal v Union of India and on Chief Election 
Commissioner of India v. M.R. Vijayabhaskar and Others 2021 SCC OnLine SC 364, Romesh 
Thappar v. State of Madras [1950 SCR 594 : AIR 1950 SC 124 : (1950) 51 Cri LJ 1514], 
Sakal Papers (P) Ltd. v. Union of India [(1962) 3 SCR 842 : AIR 1962 SC 305], 
concurring judgment of Beg, J. in Bennett Coleman & Co. v. Union of India [(1972) 2 SCC 
788 : (1973) 2 SCR 757] and on,S. Khusboo’s Judgment, 
 
That the debate programme should be viewed as a whole, and not based on breaking 
and dissecting a sentence or a stanza to show any adverse effect, without contextually 
understanding why that statement or sentence or stanza came about. 
 
A comment, a sentence, stanza, or the programme as a whole may be independent, 
bold, and even exaggerated. Mere exaggeration, however gross may be, would not 
make a comment unfair if not founded by malafide. In this regard, the broadcaster 
referred to the decision in Mitha Rustomjee Murzban Vs. Nusserwanji Nowroji 



   

7 

 

Engineer, MANU/MH/0015/1941.  
 
The choice of a news debate is entirely editorial discretion, the topics chosen here 
were the recent incidents in the nation. There was no cherry-picking or interest 
groups being served by such debates. Such allegations are motivated and the 
complainant has cherry picked statements made in the debate to push an agenda.  
 
The broadcaster did not impose its opinions in the debate. Raising pertinent 
questions is the media’s right to report on issues that are of public interest. Several 
opinions are made available in a debate like this. To call it an opinionated programme 
was, therefore, incorrect and baseless. 
 
The Channel’s intent has never been to communalize any issue, degrade a particular 
political party or sensationalize any issue but to depict the correct picture before the 
public. 
 
Actions or comments made by public figures are often subjected to intensive and 
invasive dissection by all members of the public. Due care thus must be exercised 
by such public figures before commenting.  
 
Islamophobia and Hinduphobia both need to be freely and fearlessly discussed and 
debated, especially when they can influence the views of the public. 
 
In the broadcast held on 18.09.2022, the anchors merely conducted and carried out 
a free debate and discussion on the rejection of the bail plea of Umar Khalid by the 
Hon’ble Delhi High Court, which constituted fair reporting, in good faith on a 
burning issue and was in consonance with the journalistic principles and for public 
scrutiny. 
 
In the first broadcast,  the issue of rejection of the bail plea of Umar Khalid by the 
Hon’ble Delhi High Court was discussed in light of the Anti-CAA Protest. The 
anchor highlighted that time and again ‘Times Now’ had been saying that the anti-
CAA protest was pre-meditated and not spontaneous and the same was also 
affirmed by the Hon’ble Court. The anchor further stated that the Hon’ble Court 
further observed that a pre-meditated plan would be covered under the definition of 
a “terrorist attack”. The panellists later discussed the observations by the Hon’ble 
Delhi High Court about how certain actions of Umar Khalid motivated the public 
to proceed with riots. These observations were not only neutral but also objective in 
nature.   
 
In the second broadcast, the anchor further discussed that the Court, in its 
observation, had pointed out that Umar Khalid was at the heart of the protest, in 



   

8 

 

the words of the Court, planning was not a typical protest normal in political culture 
democracy but one far more destructive and injurious and geared towards extremely 
grave consequences. The anchor further highlighted that the Hon’ble Court also 
observed that Sharjeel Imam, Umar Khalid and others held meetings with PFI. It 
reiterated that the sole purpose of telecasting was to inform the public of the latest 
developments in Umar Khalid’s case. 
 
The anchors did not make any statements that would create controversy and have 
always limited themselves to journalistic principles and acted in good faith. Merely 
an unbiased, free debate was conducted in the impugned broadcasts on the burning 
issues of the country. 
 
Considering the aforesaid, it was pertinent to state that a news channel is well within 
its right to present the news event and current affairs of extreme public and national 
importance in the (i) manner that it deems appropriate, without violating the 
restrictions contained under Article 19(2) of the Constitution of India, (ii) discuss 
the same leading to a fruitful discussion amongst the participants, and (iii) present 
unpopular views for the public to review the same.   
 
In light of various submissions made, both factual and legal and various judgments 
referred to, the broadcaster most respectfully submitted that the Respondent had, 
in the exercise of its Fundamental Right envisaged under Art 19(1)(a), telecasted 
the impugned debate programmes. There was no violation of any Code of Ethics 
or any other rules and regulations in the impugned broadcasts. Therefore, the 
complaints are not legally sustainable and need to be rejected outright. 
 
Decision of NBDSA at its meeting held on 28.1.2023 
NBDSA considered the application for condonation of delay and the response filed 
by the broadcaster. Since the delay in filing the complaint was not significant and 
was satisfactorily explained by the complainant, the Authority decided to condone 
the delay and hear the complaint on merits. NBDSA accordingly decided to call both 
parties for a hearing.  
 
On being served with Notices, the following persons were present at the hearing on 
16.06.2022: 
 
1. Complainant: 

Mr. Utkarsh Mishra 
     Ms. Suroor Mander 
 
2. Broadcaster  

Mr. Kunal Tandon, Advocate 



   

9 

 

Ms. Niti Jain, Advocate 
Ms. Kirtima Maroovar, Compliance Officer NBDSA 

 
Submissions of the Complainant: 
The complainant submitted that by airing the impugned broadcasts, the broadcaster 
had violated Fundamental Principles No. 2 and 4 and the Specific Guidelines for 
reporting Court Proceedings.   
 
At the outset, the complainant brought to the attention of the Authority Order No. 
117 passed by it, wherein the issue of the omission on the part of the broadcaster to 
discuss relevant observations passed by the Courts was discussed. In the instant 
broadcasts also, he stated that the broadcaster had placed selective facts and Court 
observations on record. In the impugned broadcasts, the broadcaster had promoted 
mala fide intention, suggested guilt in respect of the anti-CAA protestors and passed 
judgment on the strength of the evidence in the case.   
  
He stated the manner in which the discharge of the accuseds in the Jamia violence 
case was reported in contrast  to  the reversal of the discharge by the High Court, 
bears out the manner in which the broadcaster had selectively reported the 
developments in the Delhi riots investigation. After the High Court Order,  a 
detailed panel discussion was conducted and titles such as “Court Jolts Ecosystem of 
Hate” were used. The complainant submitted that such generalized vocabulary was 
only used by the broadcaster to promote the point of view of the Delhi Police.  
 
The complainant brought to the attention of the Authority observations made by 
Trial Courts, which were critical of the investigation conducted by the Delhi Police. 
The manner in which the Delhi Riots case was being reported by the broadcaster 
and the tickers aired during the broadcasts were designed to promote the opinion of 
specific interest group.  
 
The anchor in the first broadcast expressly admits to reporting the Delhi riots for 
two years to promote the belief that the riots were pre-planned and premeditated, 
which amounted to reporting news to promote the specific charge of the Delhi 
Police, according to whom Delhi riots were pre-planned and premeditated by Umar 
Khalid to break the country.  
 
He submitted that from the Court observations, the broadcaster drew inferences 
that were not supported by any evidence. Further, in the broadcasts, charges filed by 
the Delhi Police were promoted as facts by the broadcaster. While reporting on the 
Delhi Riots case, the broadcaster called the investigation a “water tight case” and 
claimed that “charges presented by the evidence completely demolish any allegation of the Delhi 
Police’s bias”.  



   

10 

 

The impugned broadcasts were in respect of an Order passed by the Hon’ble Delhi 
High Court while rejecting Umar Khalid’s application for bail. The complainant 
submitted that in bail matters, there is very little scope for judging the evidence, 
however observations made by the High Court while rejecting the bail application 
were labelled by the broadcaster as the “truth” and  “smoking gun”. Further, several 
times during the broadcast, the anchor claimed that the observations made by the 
High Court shows Umar Khalid in  poor light, prima facie establish him guilty and 
thereby demolish any allegation against the Delhi Police of being biased.  
 
The complainant submitted that the broadcaster reported only observations that 
establish the strength of the evidence in the Delhi Riots case. The broadcasts 
repeatedly used the bail order to pass observations on the strength of the evidence, 
in a manner that promoted the charges of the Delhi police.”. The formal charge of 
the Delhi police on Umar Khalid was labelled as an indictment by the court, which 
was an explicit attempt on the part of the broadcaster to misinform the viewers 
regarding the implications of the bail order. Despite multiple attempts by panellists 
to explain the scope of the UAPA, the manner in which the anchors encouraged 
baseless commentary on the strength of the evidence and Umar Khalid’s intent was 
akin to gossip and amounted to media trial, which can severely prejudice the 
perception of the public against the accused. The complainant reiterated that by 
selecting or designing the news in a manner that promotes the beliefs of one interest 
group, i.e.:- Delhi Police, the broadcaster had violated Fundamental Principle 
Number 4.  
 
Submissions of the Broadcaster 
The broadcaster submitted that in the impugned broadcast, a debate was carried out 
by the anchor in the backdrop of the Hon’ble Delhi High Court’s rejection of the 
bail application of Umar Khalid. In the broadcasts, only observations made by the 
Hon’ble Delhi High Court while rejecting the bail application of Umar Khalid were 
highlighted and discussed.  
 
The Hon’ble Court, in its Order, had observed that a pre-meditated plan would be 
covered under the definition of a “terrorist attack” and that Mr. Khalid had formulated 
a plan which would prima facie be included in the definition of a terrorist act. The 
Hon’ble Court had also noted that Umar Khalid was at the heart of the protest.. In 
the words of the Hon’ble Court, planning a typical protest was not normal in political 
culture democracy but one far more destructive and injurious and geared towards 
extremely grave consequences. In the programme, the panelists later discussed the 
observations of the Hon’ble Delhi High Court regarding how certain actions of 
Umar Khalid motivated the public to proceed with riots.  
 



   

11 

 

The anchors did not endorse any ‘personal’ views or beliefs to make a point during 
the debate. It reiterated that the purpose of the debates was to only discuss and 
debate the development of the said incident and the observations made by the 
Hon’ble Delhi High Court. Therefore, the impugned broadcasts amounted to 
objective reporting on the basis of factual information.  
 
That reporting of public/current issues is not only a right of the press but also the 
public’s right to know such facts of public importance and national interest. It also 
results, in debates, public opinions, thereby leading to open governance, counter 
perspectives/opinions to support or oppose such narratives. 
 
Decision  
NBDSA considered the complaint, response of the broadcaster and also gave due 
consideration to the arguments of the complainant and the broadcaster and reviewed 
the footage of the broadcasts. 
 
NBDSA noted that the complainant had during the oral submissions in the 
complaint expressed a general grievance against the manner in which the Courts 
observations in the Delhi riots case had been selectively reported in the broadcasts, 
and had relied on several broadcasts aired on the channel prior and subsequent to 
the impugned broadcasts in support of his assertion. However, the Authority 
decided to confine its analysis only to the two broadcasts which were the subject 
matter of the complaint filed before it.  
 
NBDSA observed that although the broadcaster was well within its right to report 
the contents of the Order dated 18.10.2022 passed by the Hon’ble Delhi High Court 
in the matter of Umar Khalid vs State of NCT of Delhi however, the tickers “Islamophobia 
Lobby Silenced, ‘Persecution Alibi Annihilated’, ‘Delhi Riot Was to Break India’  and ‘High 
Court Reads the Riot Act, Lists Khalid’s Tukde Conspiracy’ " aired during the broadcast, 
should have been avoided, as the tickers created an impression that the accused was 
already held guilty whereas the Order passed by the Hon’ble Delhi High Court 
related to the bail application filed by Umar Khalid.   
 
In view of the above, NBDSA did  not appreciate the manner in which some of 
thetickers were aired during the impugned programmes and advised the broadcaster 
not to telecast tickers in this manner in future. 
 
NBDSA decided to close the complaint and inform the complainant and the 
broadcaster.  
 
NBDSA further directs the broadcaster to edit the video of the said broadcasts, if 
still available on the website of the channel, or YouTube, by removing the aforesaid 



   

12 

 

tickers. NBDSA directed the broadcaster to submits its confirmation of the same in 
writing along withthe revised, edited version of the impugned broadcast after 
removing the aforesaid tickers, which should be submitted to NBDSA within 7 days 
of receipt of the Order. 
 
NBDSA directs NBDA to send: 
(a) A copy of this Order to the complainant and the broadcaster; 
(b) Circulate this Order to all Members, Editors & Legal Heads of NBDA; 
(c) Host this Order on its website and include it in its next Annual Report and 
(d) Release the Order to media. 
 
It is clarified that any statement made by the parties in the proceedings before 
NBDSA while responding to the complaint and putting forth their view points, and 
any finding or observation by NBDSA in regard to the broadcasts, in its proceedings 
or in this Order, are only in the context of an examination as to whether there are 
any violations of any broadcasting standards and guidelines. They are not intended 
to be 'admissions' by the broadcaster, nor intended to be 'findings' by NBDSA in 
regard to any civil/criminal liability. 
 
 
 

Sd/- 
 

Justice A.K Sikri (Retd.)  
Chairperson 

Place: New Delhi  
Date : 02.11.2023 

 
 
 
 
 


