
   

1 
 

News Broadcasting & Digital Standards Authority 
 

Order No 172 (2023) 
 Complainant: Aleyamma Vijayan  
 Programme:  

Broadcaster: News18 Kerala 
Date of Broadcast: 30.10.2022 

 
Since the complainant did not receive a reply from the broadcaster, the complaint 
was escalated to the second level of redressal, i.e., NBDSA.  
 
Complaint: 
A legal notice dated 30.10.2022 was sent to the broadcaster regarding the broadcast 
of a false and defamatory news item about the ongoing Vizhinjam agitation as 
breaking news. In the impugned broadcast, the complainant’s name was mentioned, 
and it was falsely alleged that the leader of the Vizhinjam agitation had received an 
amount of Rs.11 crores as foreign funds through his wife, i.e., the complainant’s 
account. The amount was alleged to have been received through the account of an 
NGO, ‘Sakhi’ Women’s Resource Centre, of which the complainant is the Secretary. 
The complainant stated that ‘Sakhi’ is a feminist, non-governmental, non-profit, 
right-based organization based in Thiruvananthapuram which has been working 
since 1996. The organization is registered as a Public Charitable Trust and has an 
FCRA registration. 

 
The complainant stated that ‘A J. Vijayan’, her husband was not the leader of the 
ongoing Vizhinjam agitation and had not received an amount of Rs.11 crores as 
alleged by the channel. Further, ‘Sakhi’ is a registered body under the Indian Trust 
Act, and its income is audited annually, and Income Tax Returns are filed promptly. 
The organization had received foreign funds for implementing their projects, not 
for the cause of fish workers at Vizhinjam, as alleged. Since it could not conduct 
field studies, the organization had not accepted funds during the COVID-19 
pandemic and the consequent pronouncement of lockdown. If any corruption or 
malpractice had crept into Sakhi’s account, the Central Agencies would have 
cancelled the FCRA registration and blacklisted the organization. Since Sakhi 
continues to have FCRA registration, it is evident that the complainant had not 
received Rs. 11 crores through the account of Sakhi for the protest of fish workers 
at Vizhinjam, as alleged in the broadcast. Further, Sakhi is very transparent about its 
activities, and anyone can obtain information about the organization from its 
website, www.sakhikerala.org. Without any iota of truth, the channel had broadcast 
utterly false and defamatory allegations and had falsely alleged that A.J. Vijayan was 
the leader of the agitation.  
 

about:blank


   

2 
 

The complainant stated that it was very well known that Latin Athiroopatha was 
heading the Vizhinjam agitation and that A.J. Vijayan,  the complainant’s husband, 
was not a leader of the said agitation. The impugned news item was broadcast 
without any bona fide and with ulterior motives, which defamed the complainant, 
her husband, and the reputed NGO ‘Sakhi’ Women’s Resource Centre. Further, in 
the broadcast, the complainant’s phone and WhatsApp number was aired, which 
amounted to an intrusion of her privacy and had caused damage to her.  

 
The false, defamatory and scandalous allegations have ruined the reputation and 
goodwill of the complainant and her organization, ‘Sakhi’. The channel should, 
therefore, tender an apology for broadcasting false news and admit openly that it 
had committed a mistake by broadcasting false news about the complainant and her 
organization. 
 
Complaints dated 19.11.2022 and 3.12.2022 filed with NBDSA 
The complainant stated that she is a 73-year-old senior women’s rights activist in the 
State of Kerala and is the founder member and the Secretary of ‘Sakhi’, a registered 
NGO working relentlessly for the emancipation of women and girl children in 
Thiruvananthapuram for the past 25 years.  
 
On 30.10.2022, to the complainant’s utter shock and dismay, the channel aired a 
‘breaking news’ claiming that there was a larger conspiracy to thwart the construction 
of the Sea Port and that A.J. Vijayan was receiving funds from foreign sources for 
the purpose, which were being routed through Sakhi’s account which his wife, the 
complainant operated. It was repeatedly stated that the complainant had received 
Rs.11 Crores through her NGO account, which was transferred to her husband for 
holding the agitations. 
 
The channel repeatedly aired the aforesaid libellous matter with various slot headings 
such as ‘Prime debate’, ‘Big breaking News’ and as part of the news of the day without 
trying to cross-check the facts with the complainant and projected it as if it were the 
truth. With an intention to sensationalize, the channel repeatedly zoomed on certain 
official documents of Sakhi, which carried the personal mobile number of the 
complainant, which paved the way for the public to get access to the private number 
of the complainant for lynching through social media.  
 
On becoming aware of the broadcast and the damage being done by the channel, 
the complainant immediately issued a notice to the channel stating that highly 
libellous content was being aired and requested for an apology to be tendered for 
broadcasting the false news item.  
 
Despite this, the channel repeated the story, giving the impression that the law of 



   

3 
 

the land is least applicable to the channel. By airing the broadcast, the channel 
infringed all the basic codes elucidated in the ‘Guidelines on Broadcast of Potentially 
Defamatory Content’, which they are bound to follow, and also violated Clauses 1, 2, 6 
of the Code of Ethics & Broadcasting Standards.  
 
The same allegations were broadcast in another debate aired on 30.11.2022, causing 
further damage to their reputation.  
 
Reply dated 6.12.2022 from the channel: 
At the outset, the broadcaster denied all the allegations in the complaint. The 
impugned news story was based on evidence received from credible State sources, 
which supported the contents of the story. It cannot disclose the evidence or the 
source to the complainant since the issue raised concerned national security.  
 
It had telecast the impugned news received from credible State sources as it is without 
making any comment on its own on the veracity of the same. The telecast in question 
was, thus, based on truth which the channel had duly verified, and the records of 
which are duly maintained and shall be produced before the competent court or 
authority, if so directed or required.  
 
The broadcaster stated that before telecasting the impugned story, it had tried to 
establish contact with the complainant, who was not contactable. The complainant’s 
mobile number had not been disclosed for the first time to the public by it; rather, 
it was already available in the public domain, from where the broadcaster also 
obtained it.  
 
It vehemently denied that the impugned telecast was defamatory or violated the 
complainant’s privacy, as alleged or at all. It also denied that the impugned telecast 
had caused any damage to the complainant, much less the damage alleged.  
 
As a responsible member of the media, the broadcaster stated that it had taken all 
necessary precautions and exercised all reasonable diligence required by the 
applicable law and guidelines before airing the said telecast.  
 
A perusal of the aforesaid response would clarify that it had complied with the Code 
of Ethics and Broadcasting Standards, specifically with Clauses 1, 2 and 6, which the 
complainant had alleged violation of.  
 
The broadcaster contended that it neither has any vested or personal interest in the 
complainant’s personal affairs nor has any axe to grind against her. Its only interest 
is in effectively disseminating newsworthy material to the public at large. The news 
story was also telecast with this interest in mind alone, and it had acted responsibly.  



   

4 
 

 
Without prejudice to the foregoing, the broadcaster stated that the impugned story 
expressed, in good faith, an opinion regarding the conduct of a person touching a 
public question. Further, the story imputed the truth that must be published for the 
public good.  
 
Decision of NBDSA taken at its meeting held on 28.1.2023 
NBDSA considered the complaint regarding the broadcast aired by the channel 
News18 Kerala on 30.10.2022, the broadcaster's response and, after reading the 
translated transcript of the broadcast, decided to call both the parties for a hearing. 
 

Hearing on 11.03.2023 
On being served with notice, the following persons were present at the hearing: 
 
Complainant 
1. Ms Aleyamma Vijayan, Secretary 
2. Adv. Sandhya. J, Member, Sakhi trust  
 
Broadcaster 
1. Mr Puneesh Kochar, Counsel 
2. Mr Dan Kurian, Special Correspondent – Editorial & Content 
3. Mr Apurv Narula, Assistant Principal Counsel -Legal 
 
Submissions of the Complainant: 
The complainant submitted that in the impugned broadcast, the channel had failed 
to follow the Code of Ethics & Broadcasting Standards, particularly Clauses 1, 2 and 
3. It had failed to adhere to the principles of Objectivity and Impartiality, and the 
contents of the impugned programme were defamatory. The allegations against its 
NGO, Sakhi, were repeatedly aired on the channel under different titles.  
 
She submitted that the organization had neither received Rs 11 crores in the said 
period nor had it diverted any money to other organizations to support the 
fishermen’s agitation against the port, as alleged in the impugned news item. The 
channel's contention that its reporting was accurate and based on the information 
received from credible State sources was completely baseless. There was not even 
an iota of evidence, which supports the allegations raised by the broadcaster in the 
impugned programme.  
 
NBDSA questioned the complainant whether any FIR or case had been filed against 
its organization for the diversion of funds. In response, the complainant submitted 
that no FIR or case had been filed against the organization and reiterated that there 
was nothing on record to support the allegations aired in the impugned broadcast.  



   

5 
 

Submissions of the Broadcaster: 
The broadcaster submitted that the allegations raised against Sakhi were based on 
the information received from intelligence sources and the Special Branch of Kerala 
Police.  
 
Based on the aforesaid submission, NBDSA asked the broadcaster whether the 
Special Branch of Kerala Police was investigating or had filed a case against Sakhi. 
In response, the broadcaster submitted that Sakhi was being investigated on account 
of malpractices.  
 
NBDSA asked the broadcaster whether the allegations aired in the impugned 
broadcast were based on credible information. The broadcaster submitted that while 
no complaint had been filed, the Intelligence Agencies, including Central IB officers, 
were seriously investigating the Port agitations. It had received information from its 
sources in Intelligence Agencies that there was a purposeful plan behind the 
agitations. Further, it had in its possession 79 documents which substantiated the 
allegations raised by it in the programme. 
 
Decision of NBDSA at its meeting held on 11.3.2023  
Based on the submission made by the broadcaster that it had in its possession 79 
documents which corroborated the claims made by it during the impugned 
broadcast, the hearing in the complaint was deferred to consider the aforesaid 
documents. NBDSA accordingly directed the broadcaster to submit the said 
documents to the Authority with a copy to the complainant.  
  
Hearing on 12.05.2023 
On being served with notice, the following persons were present at the hearing: 
 
Complainant 
1. Ms Aleyamma Vijayan, Secretary 
2. Adv. Sandhya. J, Member, Sakhi Trust  
 
Broadcaster 
1. Mr Puneesh Kochar, Counsel 
2. Mr Dan Kurian, Special Correspondent – Editorial & Content 
3. Mr Apurv Narula, Assistant Principal Counsel -Legal 
  
Submissions of the Broadcaster 
The broadcaster submitted that it had placed before the Authority certain documents 
which formed the basis of the impugned broadcast, including the programme 
expenses, the statements of the Foreign Contribution Account, bank details of Sakhi 
and the Facebook post of Ms Mercy Alexander, the Treasurer of Sakhi.  



   

6 
 

 
It submitted that while the complainant had asserted that Sakhi had no connection 
with the anti-port strikes, Ms Mercy Alexander, who is the Treasurer of Sakhi, had, 
in the Facebook post, admitted to participating in the strike during the Onam 
festival, which the broadcaster submitted indicated a connection between Sakhi and 
the anti-port strike.  
 
The broadcaster submitted that it had aired six stories covering the conspiracy 
behind the anti-port strike, including the impugned broadcast, which was the first 
broadcast. The impugned broadcast covered the conspiracy behind the anti-port 
strike, including Sakhi’s direct link with the strike. Further, the complainant is the 
Secretary General of Sakhi, whose husband, Mr AJ Vijayan, was part of the anti-port 
strike. In support of its assertion, the broadcaster submitted photographs of Mr A. 
J Vijayan participating and addressing the anti-port strike. Further, it submitted that 
the Deshabhimani newspaper, published on 13.11.2022, also claimed that nine 
persons were allegedly behind the anti-port conspiracy. The newspaper report had a 
photograph of Mr A. J Vijayan.  
 
The broadcaster submitted that the publication clearly showed a conspiracy and that 
foreign money was behind the anti-port strike. In the impugned broadcast, it was 
reported that between 2017-2022, a sum of Rs.11 crore was deposited from abroad 
in the accounts of Sakhi. The sum was received against the three projects detailed in 
the programme expenses, which were submitted by it to the Authority. It was unclear 
where the organization had spent the money received by it. Further, while it was the 
submission of the complainant that no agency had collected any details from it, the 
broadcaster submitted that it had received the details of the accounts from its 
sources in Central and State Intelligence Agencies.  
 
The broadcaster questioned the complainant as to why the intelligence agencies had 
collected statements of Sakhi’s accounts if there was no connection between Sakhi 
and the anti-port strike. It submitted that the fact that these statements of accounts 
were available with the intelligence agencies indicated a connection between Sakhi 
and the anti-port strike. Further, it submitted that journalists are not required to 
disclose their sources.  
 
It reiterated that the impugned news received from credible State sources was 
broadcast as it is without making any comment on its own on the veracity of the 
same. Further, all necessary precautions and reasonable diligence as required by the 
applicable law and guidelines were exercised before the telecast. Further, it reiterated 
that the impugned story expressed, in good faith, an opinion regarding the conduct 
of a person touching a public question. The story imputed truth, which was required 
to be published in the public good. 



   

7 
 

Submissions of the Complainant 
The complainant submitted that the broadcaster had repeatedly aired the allegations 
against the organization under different titles. The translated version placed before 
the Hon’ble Authority was just one of those items and did not give an exact picture 
of the facts that led to the grievance. 
 
The complainant denied receiving Rs. 11 crore, as alleged. The complainant 
submitted that there were factual inaccuracies in the assertion made by the 
broadcaster, as it had, between 2017 and 2022, hardly received Rs. 6 crores. Further, 
it submitted that Sakhi had received the money through FCRA, which accounts are 
duly audited and meticulous documentation is maintained. Furthermore, complete 
transparency is maintained as the accounts are also published on the website of 
Sakhi.  
 
The allegation that money was diverted from Sakhi to the agitators was false, as even 
an inspection of all the documents and audited statements would not lead to such a 
conclusion. She submitted that merely because the husband of the Secretary-General 
and one of the trustees of Sakhi participated in the agitation cannot lead to the 
conclusion that the organization had also supported the agitation by diverting funds 
from foreign partners. 
 
While the broadcaster had at the last hearing submitted that it had in its possession 
79 documents which corroborated the claims made by it during the broadcast, the 
broadcaster had submitted only four documents, which also do not support the 
allegation of the broadcaster.  
 
The complainant submitted that three days after the story was aired on 13.11.2022, 
officials from the Intelligence Bureau had asked Sakhi for certain details, which were 
duly submitted. The officials have taken no action against Sakhi. If there were any 
merit in the allegations of the broadcaster, action would have been taken against 
Sakhi. From the story broadcast, it appears that Sakhi was committing treason. The 
impugned broadcast was false and aired in violation of the Code of Ethics & 
Broadcasting Standards. 
 
She submitted that merely because Mr. A.J Vijayan was active in the fishermen’s 
struggle against the Port, Sakhi, a well-reputed organization functioning for the last 
25 years, was defamed in public by the broadcaster. 
 
In rebuttal, the broadcaster reiterated that it had no personal grudge against Mr A.J 
Vijayan. Further, it submitted that while the complainant had initially asserted that 
there was no connection between Sakhi and the anti-port strike. However, after the 
photograph of the treasurer participating in the anti-port strike was submitted to the 



   

8 
 

Authority, the complainant has now admitted that its treasurer had participated in 
the anti-port strike. The broadcaster stated that it is not an investigating agency and 
had aired the impugned broadcast based on inputs received from Central and State 
intelligence sources. It reiterated its question that if there was no connection between 
Sakhi and the anti-port strike, why did the intelligence agencies collect information 
from Sakhi.  
 
NBDSA questioned the broadcaster whether it had presented the complainant's 
view in the impugned broadcast. In response, the broadcaster submitted that it had 
attempted to contact the complainant twice. The complainant had informed its input 
editors that she would be pursuing legal action against the broadcaster. In rebuttal, 
the complainant submitted that the impugned broadcast was aired on 13.11.2022 
continuously as “breaking news“ and ‘‘special news“ and that it was only after airing the 
story for an entire day and defaming Sakhi that the broadcaster had at the end of the 
day contacted her for her statement. She submitted that since the story had been 
broadcast the entire day, she felt that no purpose would have been served by giving 
a statement belatedly. If the broadcaster contended that it had attempted to contact 
her before airing the story, they could submit call records substantiating their claim.  
 
NBDSA questioned the complainant whether they had filed a legal case against the 
broadcaster. The complainant, in response, submitted that it had not initiated any 
legal proceedings against the broadcaster yet.  
 
In response to the allegation that there was a connection between Sakhi and the anti-
port strike as Ms Mercy Alexander, one of the trustees of Sakhi, had participated in 
the agitation, the complainant submitted that Ms. Alexander belonged to the fishing 
community and had participated in the strike in her personal capacity. She reiterated 
that Sakhi as an organization had no connection with the anti port strike and had 
not received any funds since 2020. Therefore, no relationship between foreign funds 
and the anti-port strike could be drawn.  
 
Further, she submitted that while the broadcaster may not have any personal grudge 
against the complainant, the broadcaster had defamed Sakhi by airing the impugned 
broadcast. In any event, she stated that it was not the complainant's responsibility to 
investigate the intention behind the broadcast. Evidently, the story was ‘planted’ with 
the ulterior motive to demoralize those involved in the struggle against the port. The 
content was highly defamatory without an iota of truth, which warranted action by 
this Hon’ble Authority. 
 
NBDSA asked whether any other media outlet, print or otherwise, had reported this 
story or any part thereof. The complainant, in response, submitted that no other 
media outlet had covered the impugned story. Two weeks after the impugned 



   

9 
 

broadcast aired, a story was published in Deshabhimani. However, only Mr A.J 
Vijayan’s photograph was published in the newspaper, and no allegations were made 
regarding Sakhi. Therefore, she submitted the fact that no other media outlet, print 
or otherwise, had shown the story, established that the impugned story was false. 
She stated that Sakhi was accreditated by the State Government, and people in the 
State were well aware of the work carried out by Sakhi.  
 
In the impugned broadcast, it was projected as if the broadcaster itself had witnessed 
such alleged transactions. The complainant reiterated that before airing the 
impugned broadcast, the broadcaster had made no attempt to obtain the view of 
Sakhi, nor was any clarification sought. Since the broadcaster had, by airing the 
broadcast, already caused considerable damage to the reputation of Sakhi, it felt no 
purpose would be served by giving its views after the story had already been aired 
for an entire day. By airing the impugned broadcast, the broadcaster had ruined the 
reputation of Sakhi and violated the Code of Ethics.  
 
In rebuttal, the broadcaster submitted that the complainant’s assertion that no media 
outlet apart from it had reported the impugned story was false. It stated that Kerala 
Kaumadi and Deshabhimani, the two leading newspapers of Kerala, had also 
specifically covered the conspiracy. Due to communal elements, other news 
channels or outlets did not publish the impugned story. Further, it submitted that it 
had attempted to contact the complainant simultaneously while airing the impugned 
broadcast. Therefore, it was false to state that it only contacted the complainant after 
airing the impugned  broadcast.  
 
The complainant also submitted that while it is true that Sakhi carried the 
complainant’s mobile number on its website. However, the private number of the 
complainant was displayed in the impugned news item, which carried wild, 
unverified allegations of the complainant’s organization working against national 
security. The mobile number was zoomed in many times solely to make the aged 
and ailing complainant susceptible to mob lynching and public ire. 
 
Decision of NBDSA at its meeting held on 12.05.2023 
Based on the submission made by the parties during the hearing, NBDSA decided 
to defer the decision in the complaint to obtain from the broadcaster call records, 
and also directed the broadcaster to submit photocopies of the Malayalam dailies 
mentioned during the submissions which had carried the news story along with the 
translated text in English for its consideration. NBDSA decided to inform the 
complainant and the broadcaster accordingly.  
 
Vide emails dated 5.6.2023 and 7.6.2023, the broadcaster submitted copies of the 
Malayalam dailies, Deshabhimani and Kaumudi Newspaper along with its transcript 



   

10 
 

and photographs of Mr A.J Vijayan participating in the anti-port strike. The 
broadcaster also stated that it would submit call records in case it was able to obtain 
the same. 
 
Decision of NBDSA at its meeting held on 6.07.2023 
After considering the response dated 5.6.2023 and 7.6.2023 of the broadcaster, 
which contained articles published in Malayalam dailies, Deshabhimani and 
Kaumudi, along with their translation and the photographs which showed Mr A.J 
Vijayan participating in the anti-port strike, NBDSA decided to call the parties for a 
further hearing to consider the additional material furnished by the broadcaster.  
 
Hearing on 03.08.2023 
On being served with notice, the following persons were present at the hearing: 
 
Complainant 
1. Ms. Rejitha G, Trustee, Sakhi  
2. Adv. Sandhya. J, Member, Sakhi Trust  
 
Broadcaster 
1. Mr Puneesh Kochar, Counsel 
2. Mr Dan Kurian, Special Correspondent – Editorial & Content 
3. Mr Apurv Narula, Assistant Principal Counsel -Legal 
 
Submissions of the Parties  
The complainant submitted that the broadcaster had, at the last hearing, asserted 
that there were other media reports which corroborated the claims made by it during 
the impugned broadcast. However, the newspaper reports relied upon by the 
broadcaster did not mention Sakhi. She reiterated that Sakhi’s name was 
unnecessarily dragged in the impugned broadcast, wherein it was falsely claimed that 
funds from Sakhi were diverted for the anti-port strike.  
 
In rebuttal, the broadcaster submitted that at the last hearing, the Authority had 
directed the broadcaster to furnish call records, which substantiated its submission 
that it had attempted to contact the complainant before airing the impugned 
broadcast. The broadcaster stated that it had reached out to its service provider for 
call records; however, the service provider refused to share the call records without 
a Court Order. That it would be submitting the said communication with the service 
provider for the records of NBDSA.  
 
Regarding the complainant’s submission that Sakhi’s name was not carried in any 
other newspaper or media reports, the broadcaster submitted that the other news 
media reports may not have carried Sakhi’s name because of editorial discretion. At 



   

11 
 

the last hearing, it had been brought to the notice of the Authority that Ms. Mercy 
Alexander, a person working in Sakhi had participated and had spoken during the 
strike. While the complainant’s submission was that Ms Alexander had participated 
in the anti-port strike in her personal capacity, her presence in the strike establishes 
a connection between Sakhi and the anti-port strike. The broadcaster reiterated that 
it had received information from its intelligence sources that Sakhi had been 
collecting money from other countries for various women empowerment 
programmes; however, it was unclear for what specific purpose the money was being 
used. In the impugned programme, it was only mentioned that from 2017 to 2021, 
a sum of Rs. 11 crores had been deposited in the accounts of Sakhi. The copies of 
the financial statement received from Intelligence sources were submitted to the 
Authority. The broadcaster questioned why the Intelligence sources had access to its 
financial information if Sakhi was not involved in any such activities. The fact that 
Intelligence Agencies itself had collected the information from Sakhi clearly showed 
that there was some involvement.  
 
The complainant, in rejoinder, stated that it had neither received Rs. 11 crores as 
alleged by the broadcaster nor had it diverted funds for the agitation. The 
broadcaster had spread completely inaccurate information in the impugned 
broadcast, which was false and defamatory. Further, the complainant submitted that 
no call records would be available as the broadcaster had not attempted to contact 
the complainant before airing the broadcast.  
 
Decision  
NBDSA considered the complaint, response of the broadcaster and also gave due 
consideration to the submissions of the parties and the translated transcript of the 
broadcast. 
 
At the outset, NBDSA observed that it was not an investigation agency but a 
standards body whose jurisdiction was confined only to violation(s) by Members of 
the Code of Ethics & Broadcasting Standards (Code of Ethics), Guidelines and 
Advisories. In the instant case also, it would confine its analysis and decision only to 
the alleged violation of the Code of Ethics, Guidelines and Advisories in the 
impugned broadcast.  
 
NBDSA noted that a perusal of the transcript reveals that the broadcaster had, 
during the impugned broadcast, only reported the allegations raised against the 
complainant and her NGO ‘Sakhi’, without providing the version of the 
complainant, i.e., the person affected.  
 
NBDSA observed that under the Code of Ethics & Broadcasting Standards, 
broadcasters must ensure neutrality by offering all affected parties an opportunity to 



   

12 
 

present their point of view. However, in the impugned broadcast, it appears the 
broadcaster was swayed by its investigation and failed to maintain neutrality and 
objectivity in the programme. NBDSA noted that during the hearing, the 
broadcaster had submitted that it had attempted to contact the complainant for her 
version before airing the impugned broadcast, however, the said submission had 
been refuted by the complainant, who had asserted that the broadcaster had only 
contacted her after airing the impugned programme. NBDSA observed that the 
broadcaster could have sent an email to the complainant stating that it would want 
to take her version prior to broadcasting the programme. In view of the fact that the 
complainant’s version was not broadcast, NBDSA observed that the broadcaster 
should have informed the viewers that it could not contact the affected party, i.e., 
the complainant, for her version.  
 
By failing to report the complainant’s version, the broadcaster had violated the 
Principle of Ensuring Neutrality under the Code of Ethics & Broadcasting Standards 
and Guideline No.8 of the Guidelines on Broadcast of Potentially Defamatory 
Content, which requires that “before reporting any accusation or allegation the version of the 
person affected must be obtained and aired simultaneously with the accusation or allegation to give 
a complete picture to the viewer. In the event of inability to obtain the version of the affected person(s) 
within a reasonable period, the same should be aired simultaneously and authentic contemporeanous 
records of the effort made should be maintained”.  
 
In view of the above, NBDSA decided to issue a warning and advised the 
broadcaster to adhere to the Code of Ethics, Guidelines and Advisories in all future 
broadcasts. 
 
NBDSA also advises the broadcaster not to telecast the mobile number of any 
person, without prior consent.  
 
NBDSA further also directed the broadcaster to remove the video of the said 
broadcast, if still available on the website of the channel, or YouTube, and remove 
all hyperlinks including access which should be confirmed to NBDSA in writing 
within 7 days of the Order. 
 
NBDSA decided to close the complaint with the above observations and inform the 
complainant and the broadcaster accordingly. 
 
NBDSA directs NBDA to send:  
(a) A copy of this Order to the complainant and the broadcaster;  
(b) Circulate this Order to all Members, Editors & Legal Heads of NBDA;  
(c) Host this Order on its website and include it in its next Annual Report and  
(d) Release the Order to media. 



   

13 
 

 
It is clarified that any statement made by the parties in the proceedings before 
NBDSA while responding to the complaint and putting forth their view points, and 
any finding or observation by NBDSA in regard to the broadcasts, in its proceedings 
or in this Order, are only in the context of an examination as to whether there are 
any violations of any broadcasting standards and guidelines. They are not intended 
to be 'admissions' by the broadcaster, nor intended to be 'findings' by NBDSA in 
regard to any civil/criminal liability. 
 
 

Sd/- 
Justice A.K Sikri (Retd.)  

Chairperson 
Place: New Delhi  
Date : 02.11.2023 

 


