
 

1 

 

News Broadcasting & Digital Standards Authority 
 

Order No 173 (2023) 
 Complainant: Citizens for Justice & Peace 

Programme: Rashtravad | 2024 में Ram Mandir का उद्घाटन... अभी 

'हथौड़े' की बात क्यों? 

Broadcaster: Times Now Navbharat 
Date of Broadcast: 30.12.2022 

 
Since the complainant did not receive a response from the broadcaster within the 
time stipulated under the News Broadcasting & Digital Standards Regulations on 
24.1.2023, the complaint was escalated to the second level, i.e., NBDSA. 
 
Summary of Complaint 
The complainant stated that in the impugned show, a debate was conducted on some 
inflammatory and inciteful statements made by one Sajid Rashidi on Ayodhya and 
Ram Mandir, which had the potential to blow up into a communal disharmony. By 
picking the statements as a news point and conducting an hour-long debate, the 
channel had chosen to be partial and promoted a communal narrative.  
 
The show began with the following tickers: "Hindustan me 'gazwa-e-hind' ka plan?"; 
“Maulana Musalmano ko bhadkayenge”; “Ram mandir todne ko uksayenge?”; “Musalmano ko 
uksa rahe hai sajid rashidi?”; "Islamic rashtra wali sazish decode?" and "2024 me ram mandir 
ka udghatan abhi hathode ki baat kyu?" which kept flashing throughout the show. 
 
After the problematic comments were played out, the anchor asked Mr. Rashidi, 
who was also present in the studio along with three other speakers, "sabse pehle jo apne 
baate kahi.. Mughal shasan kaal aa jayega.. ram mandir tod diya jayega. Kya aap desh ke 
musalmano ko bhadka rahe hai? ", in response, Mr. Rashidi denied that he had said 
anything about a Mughal reign.  
 
Further, between time stamps 10.00 to 11.00 hrs,  Acharya Vikramditya abused Mr. 
Rashidi, which was censored by the channel, and the anchor tried to pacify Acharya. 
Thereafter, between 17.12 and 18.00 hrs , Acharya Vikramditya again abused Mr. 
Rashidi and Mr. Rangrez, another speaker, supposedly an Islamic scholar, which was 
again censored by the channel. At one point, Acharya Vikramditya charged at Mr. 
Rangrez, and a scuffle broke out between the two. The complainant stated that at 
this point, the channel should have stopped the show, and the speakers should have 
been dispersed and boycotted from the show. Instead, the channel started playing 
out the transcripts from Mr.Rashidi's statement, which was the subject of the debate.  
 



 

2 

 

At one point, the anchor even made an allegation, "aap chahte hai Islamic rashtra ban 
jaye 2047 tak". Acharya Vikramditya called Mr. Rashidi and Rangrez terrorists and 
Talibani, at which point they left the show. The anchor tried to salvage the situation 
by reprimanding Acharya Vikramditya for making such comments and clearly stated 
that the channel does not endorse such comments and that Acharya Vikramditya 
had no right to call any person a terrorist. Acharya Vikramditya tried to justify his 
statements during the rest of the show.   
 
Later in the show, all problematic comments made by Maulanas were broadcast, and 
thereafter, some more tickers were displayed as the debate continued. Mr. Rashidi 
also mocked some Hindu cremation rituals for which the host reprimanded him.  
 
The complainant stated that in the impugned show, a communal statement was 
brazenly picked up and made as a point of debate, which was further exacerbated by 
calling speakers with radical views and allowing them to hurl abuses and physically 
assault each other. Any responsible channel would have debarred such speakers 
from its platform and stopped the show then and there. Yet, the anchor continued 
with the show while making some extremely problematic statements towards the 
end, claiming that  "by 2047 there will be an Islamic nation" and "Plan to capture the country 
by increasing population". All this while a picture of a skull-cap-clad crowd was 
displayed.  
 
There was no doubt that the show from the word go intended to play with the 
communal angle since the statements made by Mr. Rashidi to the channel alone were 
inflammatory and were not desirous of becoming a point of debate. It was natural 
that by making the statements a point of debate, the ensuing debate would fan the 
flames of communal tension, which was the channel's intention, no matter how 
much it claims to be neutral. While the anchor refused to endorse certain extremist 
and disparaging views of the speakers, the intention behind the debate and the topic 
chosen for discussion cannot be overlooked.  
 
If the channel intended to showcase such radicalized views, the channel could have, 
on the same panel, introduced rational voices from across the spectrum, especially 
from the Muslim minority community. This would have shown that no monolith or 
stereotype can be tagged with any group of citizens or Indians. 
 
By airing the impugned show, the channel had violated Fundamental Principles No. 
1, 4, 5 and 6 and the principles of self-regulation relating to Ensuring neutrality and 
Racial & Religious Harmony under the Code of Ethics & Broadcasting Standards 
and the Specific Guidelines for conducting Debates on TV news channels.  
 
 



 

3 

 

In view of the above, the complainant stated that the channel should remove the 
above-mentioned content from all of its social media accounts and website and issue 
a public apology for the communal reportage.  
 
Response of the Broadcaster: 
The broadcaster denied all allegations/contentions/averments made by the 
complainant. The broadcaster stated that in the complaint, various frivolous and 
baseless allegations were made regarding compliance with the Guidelines issued by 
the Authority. It stated that through the complaint, the complainant had blindly 
questioned its intention behind carrying the impugned broadcast without reviewing 
the context and entirety of the topic being debated and the media's right to raise 
difficult questions on relevant and current events in the country. Such an attempt 
not only undermines the editorial freedom of the channel but also casts baseless 
aspersions on the credibility of reputed anchors and journalists and, therefore, must 
be deprecated outrightly.    

 
The complaint was not maintainable as it had not violated any rules and regulations. 
It is pertinent to mention that the subject programme was a live debate show titled 
"Rashtravad", wherein comments/views and responses from various 
guests/speakers and experts on a specific, pointed and focused issue were invited. 
The broadcaster stated that in a live news debate, panellists invariably raise 
connected issues. Multiple views and opinions are put forth and dissected, which is 
essential for a free debate on the chosen topic. 

 
In the impugned broadcast, a free debate and discussion was conducted on the 
inciteful statement made by Maulana Sajid Rashidi in the context of Ram Mandir and 
the anchor also discussed the agenda or motive behind the controversial statements. 
It stated that being the President of AIIA, the statements made by Maulana Sajid 
Rashidi were grave and carried an inciteful context within them. Therefore, it was 
necessary for it to conduct a debate on such statements. The intention behind 
inviting Maulana on the show was to seek an explanation directly from him, and the 
programme was not intended to invoke any communal unrest or disturbance as 
alleged.  

 
That raising valid and relevant questions on an issue of national and public 
importance and seeking accountability from persons making such remarks in no 
manner could be regarded as being provocative. The complainant has failed to 
understand that when an issue is debated, it is imperative for the viewing public to 
understand perspectives from several factions. Hence, Maulana Sajid Rashidi was 
asked to clarify his statement on the debate. 

 
That the Ram Mandir dispute has been one of the longest ongoing disputes that the 



 

4 

 

country has witnessed; following the Supreme Court's order, which settled the issue, 
several debates and discussions have been conducted on public platforms across the 
media. Therefore, the complainant's concerns about why Maulana Rashidi was 
chosen for the debate or was the subject matter of the debate itself were entirely 
baseless. The topic was relevant and significant, and debates on such issues were 
necessary for the public to understand the issues and opinions of several sides.  

 
The broadcaster stated that despite the issue being settled by the Apex Court, 
Maulana Rashidi had made statements on Ram Mandir on national television which 
were highly questionable and condemnable. It reiterated that as the head of the AIIA, 
the views and opinions expressed by Maulana were heard by several people and could 
influence opinions in society; therefore, ignoring such conduct was not in the best 
interests of the country's communal well-being. As a responsible media channel, it 
had only sought clarification from Maulana Rashidi on his comments.  

 
Further, during the debate, the Anchor, on multiple occasions, intervened to ensure 
that the guests did not impact the decorum of the debate and repeatedly requested 
the panellists to maintain calm and focus on the debate and not abuse each other. 
Voices of certain guests were even muted to ensure that inappropriate remarks were 
not allowed to be used on the show. 

 
The Anchor did not endorse any personal views or beliefs to make a point during 
the debate, and the debate was solely based on the views put forth by the panellists. 
The news surrounding the controversial comments made by Maulana Rashidi was 
carried out at the start of the debate to give the viewers context.  

 
It stated that the topic of debates and the choice of panellists is well within the 
editorial discretion of the channel. Therefore, the complainant's allegations were 
baseless and lacked merit, as the debate had not violated any norms, guidelines, laws 
or regulations. The impugned debate has to be viewed in the context of the questions 
raised.  

 
That the complaint focuses only on one side of the spectrum and fails to appreciate 
that a counterargument is equally relevant, important and critical for viewers to form 
their opinions, specifically when popular beliefs and criticisms are challenged. 
Further, viewers have a right to know an alternative argument to such popular beliefs 
on significant matters. 

 
Therefore, it stated that the impugned broadcast by no stretch of the imagination 
could be regarded to have violated the Guidelines as alleged or otherwise or at all. A 
perusal of the subject debate would show that no communal colour or angle was 
introduced by the channel. Further, through the impugned programme, the channel 



 

5 

 

had not in any manner propagated or attacked any particular religion or communal 
attitudes. 

 
In light of the above, the broadcaster stated that the present complaint was not legally 
sustainable and was required to be rejected outright. 

 
Rejoinder dated 17.3.2023 by the complainant: 
The complainant refused to accept the contentions, affirmations and averments 
made by the channel in its response. The complainant vehemently rejected the 
broadcaster’s response that it had raised an issue of public importance and national 
interest in the impugned programme. It stated that the entire show was based on 
some inflammatory and inciteful statements made by Sajid Rashidi, who is generally 
known for making such statements to grab attention. The complainant stated that 
his comment was inflammatory and did not warrant an entire debate to be dedicated 
to it.  
 
While the channel had, in its response, stated that the shows must be viewed as a 
whole and not by dissecting statements made therein, however, the programme, 
when viewed holistically as well, was partisan, communal and aired with the intention 
of creating a divisive atmosphere. The topic was purposefully chosen in the show to 
maintain its communal narrative. 
 
While the channel, in its response, had claimed that no controversial statements were 
made during the show, the inflammatory statements made during the show rebut 
the averment of the channel.  
 
In the name of exercising their right to freedom of speech, the channel seemed to 
have taken the liberty to stereotype the minority, name calling and raising communal 
issues to keep the fire of communal divide burning.  
 
Further the channel has failed to respond to specific allegations made in the 
complaint and had merely denied the allegations. 
 
Decision of NBDSA at its meeting held on 6.7.2023  
NBDSA considered the captioned complaint with regard to the broadcast aired on 
Times Now Navbharat on 30.12.2022, response of the broadcaster and, after 
viewing the footage of the broadcast, decided to call both parties for a hearing. 
 
On being served with Notices, the following persons were present for the hearing 
on 3.8.2023: 
 
 



 

6 

 

Complainant 
1. Ms. Aparna Bhatt, Advocate on behalf of the complainant 
2. Ms. Karishma Maria, Advocate 

 
Broadcaster 

1. Mr. Kunal Tandon, Advocate, Tandon & Co. 
2. Ms. Kirtima Maroovar, Compliance Officer NBDSA 
3. Ms. Niti Jain, Advocate 
4. Mr. Utkarsh Singh, News Editor TNNB 

 
Submissions of the Complainant 
The complainant submitted that the anchor of the debate failed to objectively 
present the news. The impugned programme started with the statement made by 
Maulana Rashidi, which was aired by the broadcaster out of context. Subsequently, 
the anchor made certain inflammatory statements during the show, and thereafter, 
introduced the four panellists. Throughout the broadcast, the anchor asked the 
panellists questions, which appeared to target a particular community. The anchor 
also engaged with a panellist, who was belligerent and had to be muted by the 
channel ultimately. The complainant submitted that the entire broadcast proceeded 
in this manner.   
 
The complainant questioned the intention behind airing the impugned programme, 
which was neither a news item nor a programme of a academic nature. The 
complainant submitted that the subject of the impugned programme was not also in 
the nature of an incident, which the channel was obliged to report. Further, the 
programme did not encourage viewers to exercise restraint while making any 
statement.  
 
The debate show was not moderated to ensure impartiality. Given the topic of the 
show itself suggested a communal flavour, the complainant submitted that the 
impugned programme could not have been non-partisan or neutral.  
 
The objective of the programme was to instigate the viewers, which is a violation of 
the Code of Ethics & Broadcasting Standards and Guidelines. The complainant 
reiterated the contents of its complaint and, in particular, the statements made during 
the programme. Further, it also brought to the Authority's attention the images aired 
during the programme. The complainant questioned whether it was appropriate for 
the channel to air an inflammatory statement.  
 
In the programme, a panellist was questioned about a hypothetical statement made 
by him without understanding the context of the statement or whether or not it was 
a complete statement. During the programme, instead of debarring any communally 



 

7 

 

driven comments made by the panellists, the Anchor himself made some 
problematic statements, such as “by 2047 there will be an Islamic Nation” and “plan to 
capture the country by increasing population”.  
 
The intention was to create in the viewer’s mind a prejudicial picture depicting that 
Muslims are planning to turn India into an Islamic nature. During the debate, the 
Hindu participants were pitched against two Muslim scholars, and full reign was 
given to them to express their radical views, allowing them to hurb abuses and 
physically assault each other. The Anchor stoody by a panellist who abused the 
Muslim scholars by calling them “terrorists” and Talibani”. The said the panellists 
subsequently walked out of the programme.  
 
The complainant submitted that the programme had a tendency to inflame 
communal tensions in the country and could even instigate communal violence. As 
a responsible channel, the broadcaster should have refrained from airing the 
impugned programme, as the reporting was unwarranted.  
 
The complainant submitted that while the broadcaster had, in its response, stated 
that the anchor had attempted to subdue the panellists and had relied on the right 
to freedom of speech and expression in its support. However, the complainant 
submitted that there was no unbridled freedom of speech and expression in the 
country. The right to freedom of speech and expression does not allow anyone to 
encourage or instigate violence. Further, being  a news channel, the broadcaster had 
an additional responsibility to ensure that this kind of content was unavailable for 
viewership.  
 
Submissions of the Broadcaster 
The broadcaster submitted that the impugned broadcast was a live debate conducted 
on a communal and inflammatory statement made by Islamic leader Sajid Rashidi, 
who suggested the possibility of a Muslim ruler or judge emerging in the future in 
the 40-100 years, who would construct a mosque by demolishing the Ram Mandir. 
In the programme, four panellists, including Mr. Rashidi, were present and  
participated in the debate.  
 
The broadcaster submitted that if the broadcast was seen in its entirety, it would 
become clear that the anchor did not endorse the statement or views of any of the 
panellists including Mr. Acharya,who had to be muted.  
 
It submitted that in the complainant, the complainant has absurdly tried to contend 
that a communal statement made should not be debated or presented. In response, 
the broadcaster submitted that a statement made by person of importanance merits 
discussion. In any, event the aforesaid statement was not made during the 



 

8 

 

programmme and it had the right to conduct a debate on a statement made in the 
public domain and to criticise it.  
 
Based on the submission of the broadcaster that it had only discussed a statement 
made by someone important in the programme, NBDSA asked the broadcaster to 
explain who Mr. Rashidi was and what were the objectives and standing of the 
organization AIIA, of which he was the President.   
 
In response to  the question raised, the broadcaster stated that the All India Imam’s 
Association is the representative voice of the Imams, which was established in 1976 
to undertake all levels of socio-economic issues that directly affect Imams and their 
status in society, the community and the state’s expectations of them. As per the 
details available on the AIIA website, the organization has a reach of around half a 
million mosques and one Imam in each mosque. Hazrat Maulana Jamil Ahmed 
Ilyasi, a noted scholar of Islam, leads the Association.  
 
In rejoinder, the complainant submitted that one of the panellists during the 
impugned programme, itself had remarked that Mr. Rashidi was the self-appointed 
head of an organization which had no standing or bearing.  
 
The Authority asked the Editor Member representing the broadcaster during the 
hearing to shed some light on the impugned programme. The Editor Member, in 
response, submitted that the impugned debate programme emanated from a 
comment made by Mr. Rashidi regarding the Ram Mandir.  
 
The broadcaster invited the Authority’s attention to the complaint, wherein certain 
problematic comments made by the Maulanas were broadcast during the show, 
which were duly attributed. Further, it submitted that during the show, Mr. Rashidi 
also mocked certain Hindu rituals of cremation, for which he was reprimanded by 
the the host and thereafter, tickers were aired which claimed that “Ghazwa-e-Hind ka 
elaan 2047 tak Bharat Islamic Rashtra”. The broadcaster submitted that statements 
were made by the organization from time to time. Therefore, AIIA was an important 
organisation, and the statements made by Mr. Rashidi called for a discussion. It 
submitted that if Mr. Rashidi was not a person of eminence, the statement made by 
him would not have been carried by other news channels. However, the fact that 
most news channels carried the statement as a news point indicated the importance 
of his statement.  
 
The broadcaster submitted that, in any event, the topic/ subject of the programme 
is part of the editorial discretion of the broadcaster. It reiterated that the statement 
made by Mr. Rashidi was not abstract, as it pertained to Ram Mandir, which has 
been a subject of discussion in the country.  



 

9 

 

 
A diverse panel was present in the programme, including Mr. Rashidi, who made the 
statement himself.   
 
NBDSA asked the broadcaster whether attribution was also provided for the tickers 
“Ghazwa-e-Hind ka Elaan 2047 tak Bharat Islamic Rashtra” and “Ghazwa-e-Hind ka Plan 
Abadi Badhakar Desh par Kabza”, which were aired during the programme and what 
did the broadcaster mean by the phrase “Ghazwa-e-Hind". In response, the 
broadcaster submitted that innumerable search results were available on Google on 
‘Ghazwa-e-Hind' .The said phrase was also used by other news channels apart from 
it, including a news report wherein it was reported that “Shoaib Akhtar explains 
Ghazwa-e-Hind".  
 
NBDSA asked the broadcaster whether it believed that the statement made by Mr. 
Rashidi was provocative in nature. In response, the broadcaster submitted that it was 
within its right to air and discuss provocative statements made by persons of 
eminence.  
 
In rejoinder, the complainant submitted that the statement made by Mr. Rashidi was 
taken out of context and parts of the statement were aired during the programme. 
In any event, it submitted that the channel is responsible for ensuring that 
provocative statements, irrespective of the religious background of the speaker, were 
not further broadcast. While the channel was within its report the provocative 
statement, however, the manner in which the programme was conducted had a 
tendency to incite communities.  
 
The broadcaster, in rebuttal, submitted that the statement was not made during the 
impugned programme on the channel but was given by Rashidi outside the 
programme to all news channels and was made in the public domain. Further, 
disclaimers were aired throughout the programme,  and the anchor also, at several 
instances during the broadcast, claimed that the channel did not endorse the views 
expressed by any of the panellists in the programme. Furthermore, the channel 
muted any provocative statement made during the impugned programme. There was 
no provocation by the anchor, who had tried to control the debate. It reiterated that 
the topic of the impugned debate was in the public interest and that the programme 
must be considered in its entirety. That all statements aired/made during the 
programme were duly attributed.  
 
That the views expressed by the panellists cannot be considered the channel's views. 
That mere irritation or annoyance cannot be grounds to restrict the freedom of 
speech and expression.  
 



 

10 

 

After hearing the broadcaster’s submissions NBDSA asked the broadcaster to 
submit a note on AIIA and the phrase “Ghazwa-e-Hind".  
 
Additional Written Submissions of the Broadcaster 
In response to the queries raised by NBDSA at its meeting, the broadcaster 
submitted:- 

1. Ghazwa-e-hind is a struggle for Islamic rule in India, and many such illegal 
organisations  have been involved in activities to radicalise youth are on the radar 
of the Investigating Agency. NIA has been after these modules, which have been 
operating in India. Recently, there were raids across the country against such 
organisations operating in India. 
 

2. "Ghazwa-e-Hind module" is focussed on radicalising the youth "for establishing 
Ghazwa-e-Hind over Indian territory". As per the statement of NIA, the searches 
were carried out at five locations in Bihar's Darbhanga and two places in Patna, 
Bareilly in Uttar Pradesh, and Surat in Gujarat. The agency seized digital devices, 
SIM cards and documents. The case had come to light after the arrest of one 
Marghoob Ahmad Danish, aka Tahir, of Phulwarisharif in Patna, by the Bihar 
police, which registered a First Information Report (FIR) on July 14 last year. 
The NIA took over the probe eight days later. Marghoob was chargesheeted on 
January 6 under various provisions of the Indian Penal Code and the Unlawful 
Activities (Prevention) Act. The accused was found to be a member of the 
"Ghazwa-e-Hind module" that focussed on radicalising the youth "for the 
establishment of Ghazwa-e-Hind over Indian territory", NIA said in a statement 
on July 2. 

 
3. Mr. Sajid Rashidi is a Muslim maulana who has been making controversial 

statements about Hinduism and Temples. He recently claimed that all Hindu 
gods belong to Islam. He stated, 'My beliefs are based on the Quran and my religion says 
this. And according to the constitution, I can practice my faith and can propagate it.'He also 
said that soon India will turn into an Islamic nation.- "India will turn into a Muslim 
nation in the future" and When Muslims take control of India in 100 years, the Ram 
temple in Ayodhya will be destroyed and a mosque would be erected in its place.  

 
4. Maulana Sajid Rashid, is the President of the All India Imam Association, which 

has approximately  3.5 Lakh members across India. This organisation was started 
in 1996 under the leadership of Sajid Rashidi to undertake socio-economic issues 
at all levels, which directly influence the earnings of Imams, their status in society 
and the expectations that the community and state have from them.  

 
 



 

11 

 

Decision  
NBDSA considered the complaint, response of the broadcaster and also gave due 
consideration to the submissions of the parties and viewed the footage of the 
broadcasts.  
 
NBDSA noted that the complainant had an objection to the topic of the impugned 
programme itself, i.e., the statement made by Maulana Sajid Rashidi on Ayodhya and 
Ram Mandir, which, according to the complainant, did not warrant a debate. In 
response to the said objection of the complainant, NBDSA observed that while it 
may have been inappropriate and uncharitable for the broadcaster to conduct a 
debate on the said topic, restricting the broadcaster’s right to conduct debates on 
controversial subjects, such as the one under discussion, would amount to 
interfering and imposing restrictions on editorial freedom.  NBDSA, however, 
observed that the broadcasters were required to exercise their freedom of speech in 
accordance with the Code of Ethics & Broadcasting Standards, Guidelines and 
Advisories. Therefore, NBDSA held that it would examine the impugned broadcast 
only under the aforesaid parameters.  
 
On viewing the footage of the programme, it is apparent that no meaningful 
discussion could be carried out as the panellists verbally abused each other and there 
was a physical scuffle between the panellists during the broadcast. In view of the 
above, NBDSA held that the manner in which the debate proceeded was not in good 
taste.   
 
On a perusal of the footage, NBDSA was of the view that the broadcaster did not 
follow the Specific Guidelines for Anchors conducting Programmes including 
Debates (said Guidelines) in the impugned broadcast, under which the anchors as 
well as the editors are enjoined to: 
  

1. Avoid inviting fringe elements, extremists and separatists who are known for espousing 
rabid/fanatic views/opinions thereby giving them an opportunity to air and spread their 
divisive and provocative views.  
  

2. Caution, inform, guide, advise and brief the panelists (either by e-mail or personally), prior 
to participating in a debate, to refrain from making any provocative and divisive statements 
and bring to the attention of the panelists the Code of Ethics and the Guidelines issued by 
NBDSA.  
 

3. Ensure that panel discussions and /or the programmes including debates do not become a 
platform to encourage or expound extremist/divisive views or spread falsehood or fake facts 
about individuals, communities, religious beliefs and practices.” 

 



 

12 

 

However, it was also noted by NBDSA that the anchor muted some of the panellists 
as per the said Guidelines and reprimanded a panellist who was using abusive words.  
 
In view of the above, NBDSA decided to warn the broadcaster not to telecast such 
debates on the statements of fanatics and also be careful in selecting panellists for 
debates so that peace and harmony in the society is  not threatened or disturbed. 
NBDSA advised the broadcaster to strictly adhere to the Specific Guidelines for 
Anchors Conducting Programmes, including Debates, in all future broadcasts.   
 
NBDSA further also directed the broadcaster to remove the video of the said 
broadcast, if still available on the website of the channel, or YouTube, and remove 
all hyperlinks including access which should be confirmed to NBDSA in writing 
within 7 days of the Order. 
 
NBDSA decided to close the complaint with the above observations and inform the 
complainant and the broadcaster accordingly. 
 
 
NBDSA directs NBDA to send:  
(a) A copy of this Order to the complainant and the broadcaster;  
(b) Circulate this Order to all Members, Editors & Legal Heads of NBDA;  
(c) Host this Order on its website and include it in its next Annual Report and  
(d) Release the Order to media. 
 
It is clarified that any statement made by the parties in the proceedings before 
NBDSA while responding to the complaint and putting forth their view points, and 
any finding or observation by NBDSA in regard to the broadcasts, in its proceedings 
or in this Order, are only in the context of an examination as to whether there are 
any violations of any broadcasting standards and guidelines. They are not intended 
to be 'admissions' by the broadcaster, nor intended to be 'findings' by NBDSA in 
regard to any civil/criminal liability. 
 
 

Sd/- 
 

Justice A.K Sikri (Retd.)  
Chairperson 

Place: New Delhi  
Date : 02.11.2023 

  


