
 

1 

 

 
News Broadcasting & Digital Standards Authority 

 
Order No 174(2023) 

 Complainant: Citizens for Justice & Peace 

Programme: “देवभूमि Uttarakhand में 'जमीन जजहाद' पर बुलडोजर एक्शन की बारी!”. 
Broadcaster: Times Now Navbharat 
Date of Broadcast: 02.01.2023 

 
Since the complainant did not receive a response from the broadcaster within the 
time stipulated under the News Broadcasting & Digital Standards Regulations on 
30.01.2023, the complaint was escalated to the second level, i.e., NBDSA. 
 
Summary of Complaint: 
The impugned show was based on a decision of the Uttarakhand High Court, 
wherein the Court had allowed the use of force to evict 4,000 families living on what 
the railways claimed was its land. On 20.12.2022, the Hon'ble High Court had 
directed railways to give the residents one week and to move out by 7.1.2023. 
Thereafter, "to use the forces to any extent determining upon need, to evict forthwith the 
unauthorized occupants".  
 
Based  on the Court Order , the channel presented a report and declared that 
something called "Zameen Jihad" was taking place in Devbhoomi, Uttarakhand. 
Complainant stated  that  it is best known to the anchors and the channel what the 
term "Zameen jihad" meant. Over the past three years, especially during the lockdown 
following the Covid-19 pandemic, , the term 'Jihad' was added as a suffix on a series 
of issues related to land, housing, and social security, a systematic and disturbing 
trend of stigmatization of minorities. .  The trend of using the suffix “Jihad” to 
propagate the communally divisive narrative has caught traction in the mainstream 
news media. The moment any news from the Muslim Community is involved, news 
channels rush to label it as some kind of “Jihad”Using such terms is denigrating and 
demeaning towards the Muslim community. Besides, it also perpetuates stereotypes 
that can create attitudes and actions that can cause violent harm and mischief.  
 
The impugned programme started with the anchor spreading his communal diatribe. 
From the beginning of the show, it was evident that the anchor presented the issue 
of eviction of the Muslim community with a communal agenda. While the anchor 
had spoken about the decision of the Uttarakhand High Court, the anchor did not 
present the legal aspect of the judgment. Rather he used terms such as "zameen jihad" 
and "bulldozer action of the Dhami government" to spread stigma, even hatred, against the 
Muslim community, which amounted to creating an 'anti-Muslim narrative' to add 



 

2 

 

fuel to the existing, perpetuated animosity against a minority Indian community that 
has been widely prevalent, conspicuously due to reportage such as this.  
 
The anchor presented a report which was nothing but a brazen, unsubstantiated 
attack on the so-called intentions of the Muslim community.  The complainant 
reproduced certain excerpts from the broadcast, as given herein below: 
 
“Naye saal ka agaaz hote hi jihadi gang ne dev bhoomi Uttarakhand mei bhawandar shuru kar 
diya.”; “Hazaron log Dhami Sarkar ke khilaaf morcha khol kar beth gaye hai, boriya bistar 
lekar.”; “Uttarakhand high court ne haldwani ne ki awaed gafoor basti todhne ka aadesh diya. 
Aur yeh jo basti hai, gafoor basti, railway ki sarkari zameen par awaed kabza karke yeh basayi 
gayi.”; “Congress aur Owaisi ne vote bank ki rajneeti ko hawa dene ke liye talwaar maajhni shuru 
kardi”; “Maamla Supreme Court phunch chuka hai jaha 5 january ko iski sunwayi hogi, aur 
agar stay nahi mila, toh 10 Jan ko iss zameen jihad ke khilaaf Dhaami sarkaar ka bulldozer 
yaha chalega.” ; “Aur aisa kyu kaha jaa raha hai? Kyuki dev bhoomi mei aisi kayi sundar jagah 
hai jaha par kabza kiya jaa raha hai aur kis maksad se kabza kiya jaa raha hai, ye hiss report 
ke baad aapko pata chalega”; “Devbhoomi mei zameen jihad ke khilaaf bade bulldozer ki jihadi 
gang dharna pradarshan par utar aya”; “Haldwani mei hazaro logo ne dera daal diya hai aur 
raat din dharna pradarshan chal raha hai. Makshad ek hi hai- ki zameen jihad ki sajish ke 
khilaaf dhaami Sarkar ke bulldozer action ko kisi tarah roka jae”; “Dev bhoomi mei zameen 
jihad ki sajish. Masjid majaar ke naam sarkaari zameen ki chori. Haldwani mei ek aur shaheen 
bagh”; “CAA ke khilaaf jis tarah se shaheen bagh ko rashtravaad virodhi system ne sajisho ka 
adda banaya tha, kuch vesa hi haldwani mei karne ki kashish ho rahi hai”; “Saekado log 
uttarakhand ke sehar haldwani mei jama ho rahe hai, bheedh lagataar badhti jaa rahi hai, dharne 
ke naam par logo ko dhaami Sarkar ke khilaaf bhadhkaya jaa raha hai”  and “Mulanao ki 
takreer karwayi jaa rahi hai taaki pradarshan kaariyo ko bhadhkaya jaa sake ”. 
 
During the impugned broadcast, videos of the protests and images and videos of the 
women protesting were shown, and the following comments were then made 
"Mahilayon ko bhi inn zameen jihadiyon ne maidaan mei utar diya hai taaki jab awaed basti par 
bulldozer chalane sarkari log phunche toh unhe shield ki tarah istemaal kiya jaa sake”; 
“Haldwani mei utara mombatti gang. Delhi ki tarah haldwani mei bhi kanoon virodhi mombatti 
gang utar chuka hai. Haldwani mei bhi candle light protest shuru ho chuka hai” and "Aaiye 
zara samjhte hai ki purri saajish hai kya”.  
 
The report then proceeded to present the following facts as a conspiracy for 
"zameen jihad" : “haldwani mei railway ki 2.2 km lambi patti par awaed kabza kar liya 
sarkaari zameen par gafoor colony basa di gayi 4000 se zada pariwar basa diye gaye sarkaari 
zameen par 8-10 masjide bana di gayi”; “Zameen jihad ki yeh sajish 60 saal pehle shuru hui thi, 
lekin pichle 2 dashak mei sarkaari zameen ki loot zada tezzi se hui thi aur dekhte hi dekhte 
devbhoomi haldwani uttarakhand mei gagan chumbi masjido ki baad si hi aa gayi”; “Railway ne 
awaed kabzo ke khilaaf court ka darwaza khatkhataya”; "Aadalat ka aadesh aate hi railway 



 

3 

 

ne 7 january tak zameen khali kar dene ka notice jaari kar diya”; "Ab 10 january ke baad iss 
basti par bulldozer prahar shuru hoga” "4365 gharo ko court ke aadesh par todh diya jaega”; 
"Court ka aadesh aate hi jihadi gang ne bawandar shuru kar diya”; “Zameen jihad par siyasi 
bawaal”; "Vote bank par aafat aate dekh, congress anan-fanan mei maidaan mei kood gayi"; 
"Dehradun se delhi tak congress action mei aa gayi"; “Salman khurshid, aur Imraan pratapgarhi 
sc phunch gaye aur high court ke aadesh ko challenge karne ke liye arzi daal di. 5 jan ko supreme 
adalat iss par sunwayi ke liye tayar ho gayi hai” and "Halwani mei basi iss awaed gafoor colony 
mei 40,000 ka vote bank hai, ab tak congress inhe apna pakka vote bank maanti rahi hai” etc. 
  
Further, in the programme videos and pictures of Asaduddin Owaisi were aired, and 
it was stated, "Lekin hyderabadi bhaijaan ab unhe apne pale mei karne ke liye talwar bhaanch 
rahe hai” and "Bhaijaan gyaan de rahe hai ki awaed basti ko kaanoni krar de Dhami Sarkar”.  
 
The report moved from "Zameen Jihaad", and the term "Mazhar Jihad" was introduced 
with a video of a bulldozer breaking a mazhar.  
 
The report concluded with the following statements “Kya musalmaano ki awed bastiyan 
basa kar devbhoomi ki demography badalne ki saajish ho rahi hai? Kya vote bank banaya jaa 
raha hai? Kya mazhaar banakar arthic loot ka shadyantra ho raha hai?”; "Ab devbhoomi mei 
mazhaar jihaad aur zameen jihad ki ulti ginati shuru ho chuki hai” ; “Awaed mazhaaro par toh 
already bulldozer chal chuka hai, ab baari 10 jan ke baad zameen jihaad par bhi bulldozer 
chalane ki hai” and “Aise mei sawaal yahi hai ki haldwani ko shaheen bagh bana kar jihadi 
group dhaami Sarkar ke majboot irado ko rok paenge” .  
 
The complainant stated that the channel tried to goad the audience into accepting a 
prejudicial, anti-Muslim narrative throughout the nine-minute segment. With the 
broadcaster’s vast viewership, this prejudicial view had already reached large sections 
of the people through the TV channel and social media platforms, including 
YouTube, Twitter and Facebook. The persistent stigmatization and attack on the 
minority community to drive home the point that Muslims were always up to sinister 
activities by terming everything into "Jihad" is harmful to the social fabric of this 
country.  
 
In the programme, the channel used all its resources to showcase the judgment of 
the Hon’ble High Court as an action against the conspiracy of the Muslim 
community, which conveniently did not portray the full facts of the case or the 
arguments made by the petitioners while approaching the Supreme Court.  
 
A group of people protesting against a decision of the Court that affects their life, a 
right guaranteed under the Constitution, were portrayed as an enemy "gang" that 
wanted to further a conspiracy and harm the peace and harmony of our country.  
 



 

4 

 

Be it the protests at Shaheen Bagh (to which the programme also alludes) or the 
current protests at Haldwani, minority residents were exercising their fundamental 
rights under Article 19 of the Constitution.  
 
By bringing up the issue of Shaheen Bagh and the protest headed by women against 
the controversial CAA, the show was clearly aimed at spreading communal hatred. 
If the channel truly cared about the values of secularism and fraternity, it would 
abide by them. However, it is clear that in utter disregard of these constitutional 
values, the channel brazenly forwarded its anti-minority narrative and went full 
throttle in showing the Muslim community in a bad light.  
 
By using terms like "Jihadi gang" "Zameen Jihad" and "Mazhaar Jihad", the channel had 
resorted to base tactics to spread communal tension and hatred, which was 
unbecoming of a news channel that should be adhering to the fundamental 
principles of Self-Regulation and other guidelines.  
 
Through the show, the complainant stated that the channel had acted in complete 
violation of Section – 1 Fundamental Principle Nos. 1, 3, 4 and 6, the Principles of 
Self-Regulation relating to Impartiality and objectivity in reporting and Ensuring 
neutrality under the Code of Ethics & Broadcasting Standards and the Specific 
Guideline covering Reportage relating to Law & Order, Crime & Violence and Racial 
and Religious Harmony.  
 
In view of the above, the complainant stated that the channel should remove the 
above-mentioned content from all of its social media accounts and website and issue 
a public apology on its channel for spreading misinformation and communal agenda 
while abdicating its duty to present verified news to its viewers. 
 
Apart from the above, the complainant also sought for NBDSA to direct the 
broadcaster to refrain from broadcasting or posting any such content which would 
contravene the tenets of the Constitution, and to impose monetary penalty upon the 
broadcaster as it may deem fit.  
 

Response of the Broadcaster 
The broadcaster denied all allegations/contentions/averments made by the 
complainant. The broadcaster stated that  various frivolous and baseless allegations 
were made regarding non-compliance with the Guidelines issued by the Authority. 
It stated that the complainant had blindly questioned its intent behind carrying the 
impugned broadcast without reviewing the context and entirety of the topic being 
debated and the media's right to raise difficult questions on relevant and current 
events in the country. Such an attempt, it stated not only undermines the editorial 



 

5 

 

freedom of the channel but also casts baseless aspersions on the credibility of 
reputed anchors and journalists and, therefore, must be deprecated outrightly.   

 
The complaint was not maintainable as it had not violated any rules and regulations. 
It is pertinent to mention that the subject programme was a news report on the 
“Haldwani Evictions”. The news report showcased the issue of the disputed land in 
Haldwani in the backdrop of the Hon’ble Uttarakhand High Court decision in Ravi 
Shankar Joshi vs. Union of India & Ors., wherein the Hon’ble High Court held that the 
land in Gafoor Basti located in the Banbhoolpura area of Haldwani is the property 
of the Railways, and not Nazul land, as claimed by the dwellers.  

 
The news report was carried out based on the ground coverage by the channel 
reporter, wherein it could be seen how the dwellers covered the railway tracks. The 
news report further showed how the dwellers started protesting after the order of 
the Hon’ble High Court and the efforts of some to make this an issue of a particular 
community. When participants at the Shaheen Bagh protests joined the Haldwani 
protests, similarities began to be drawn between the two events, i.e. both were 
showcased as events established in the backdrop of alleged atrocities against the 
minorities. The news report was based on the facts uncovered on the ground, and 
no society or religion was targeted by such broadcast. The channel’s coverage was 
neutral and objective in nature. The reporting was made to inform the public at large 
on significant issues. 

 
The programme impugned in the complaint did not violate any Code of Ethics, 
rules, or regulations in any manner whatsoever as alleged or otherwise or at all inter 
alia as the programme in question has to be viewed in  the context of the questions 
raised. The complaint focuses only on one side of the spectrum and fails to 
appreciate that a counterargument is equally relevant, important and critical for 
viewers to form their opinions, specifically when popular beliefs and criticisms are 
challenged. Further, viewers have a right to know an alternative argument to such 
popular beliefs on significant matters. 

 
Therefore, it stated that the impugned broadcast by no stretch of the imagination 
could be regarded to have violated NBDSA Guidelines as alleged or otherwise or at 
all. A perusal of the subject programme would show that there was no communal 
colour or angle introduced by the channel. Further, ththrough the impugned 
programme, the channel had not in any manner propagated or attacked any particular 
religion or communal attitudes. 

 
That media freedom is an essential pillar of a free democracy and plurality of views 
and opinions, however strong and direct they may be, must be allowed to protect 
this sanctity. That liberty of the press is an essential part of the right to freedom of 



 

6 

 

speech and expression and that this liberty consists of allowing no previous restraint 
upon publication. 

 
It stated that apart from the right of the channel to disseminate to the public at large, 
the citizens of India also have the right to know about the current affairs of the 
country, and the right to know, is another aspect of free speech and democracy. The 
freedom of speech and expression includes the right to hold opinion without 
interference and to seek, receive and impart information and ideas to any media 
regardless of frontiers 

  
The press is entitled to make fair comments on issues that impact the public, which 
is a right guaranteed under Article 19(1)(a) of the Constitution of India. This is an 
integral part of the right of free speech and expression and must not be whittled 
away. 

 
The said programme merely reflected the various facets of the topic being reported 
upon and should not be viewed in isolation but in the overall context of the subject 
being discussed. The reporting was factually correct and of public importance; no 
prejudice was caused to any specific community or religion under any circumstances 
whatsoever. 

 
The broadcaster further stated that the debate/ programme should be viewed as a 
whole and not on the basis of breaking and dissecting a sentence or a stanza to show 
any adverse effect without contextually understanding why that statement or 
sentence or stanza came about. 
 
In the light of various submissions made, both factual and legal and various 
judgments referred, the broadcaster submitted that the present complaint was not 
legally sustainable and was required to be rejected . 
 

Rejoinder dated 17.3.2023 filed by the complainant: 
The complainant refused to accept the contentions, affirmations and averments 
made by the channel in its response. The complainant  rejected the channel’s 
response that it had raised issues of public importance and national interest in the 
debate. 
 
The complainant stated that while the channel had in its response stated that the 
show must be viewed as a whole and not by dissecting statements made therein, the 
programme, even when viewed holistically as well, was partisan, communal and aired 
with the intention of creating a divisive atmosphere. As far as the impugned 
programme was concerned, the usage of the term Jihad shows what turn the 



 

7 

 

programme was about to take, and the same was proved when the impugned 
programme was viewed in its entirety.  
 
The impugned show intended to play, twist and manipulate the term ‘Jihad,’ a term 
of Islamic/Arab usage that has a certain etymology, historicity and connotation. The 
complainant stated that while it would in no way like to downplay or brush aside the 
deleterious use of the word and term, especially by Islamic 
supremacists/fundamentalists, when they propagate violence and terror in the name 
of great world faith. However, the overall impact of the broadcast was nothing short 
of a brazen attempt to ride on this popular distaste and fear of the term ‘Jihad/Jehad’ 
and in fact turn that, very dangerously, into an overall dislike and antipathy against 
all that is either Islamic or Muslim. If the aim and objective of the broadcaster had 
been to show in a broad sweep how the very concept of ‘Jehad’ can have its positive 
and also its twisted and deleterious connotations, there would have been no 
complaint.  
 
The channel in its response, had claimed that no controversial statements were made 
during the show, however, the inflammatory statements made during the show rebut 
the averment of the channel.  
 
In the name of exercising their right to freedom of speech, the channel seemed to 
have taken the liberty to stereotype the minority, name calling and raising communal 
issues to keep the fire of communal divide burning.  
 
The channel has failed to respond to specific allegations made in the complaint. It 
merely denied the allegations and asserted that it had raised the right issues while 
upholding the NBDSA Standards and Guidelines.  
 
Decision of NBDSA at its meeting held on 6.7.2023  
NBDSA considered the captioned complaint with regard to the broadcast aired on 
Times Now Navbharat on 30.12.2022, response of the broadcaster and, after 
viewing the footage of the broadcast, decided to call both parties for a hearing. 
 
On being served with Notices, the following persons were present for the hearing 
on 3.8.2023: 
 
Complainant 

1. Ms. Aparna Bhatt, Advocate on behalf of the complainant 
2. Ms. Karishma Maria, Advocate 

 
Broadcaster 

1. Mr. Kunal Tandon, Advocate, Tandon & Co. 



 

8 

 

2. Ms. Kirtima Maroovar, Compliance Officer NBDSA 
3. Ms. Niti Jain, Advocate 
4. Mr. Utkarsh Singh, News Editor TNNB  

 
Submissions of the Complainant 
The complainant submitted that the impugned broadcast aired on 2.01.2023 was a 
news report on an Order passed by the Hon’ble Uttarakhand High Court, which 
allowed the demolition of certain structures in Haldwani. The complainant 
submitted that throughout the broadcast, which was for a duration of 9 minutes, 
statements were made targeting a minority community. A communal and derogatory 
twist was given by the anchor to the ongoing case of eviction in Uttarakhand. The 
anchor started the impugned broadcast by stating “Naye saal ka agaaz hote hi jihadi 
gang ne dev bhoomi Uttarakhand mei bhawandar shuru kar diya” and“Hazaron log Dhami 
Sarkar ke khilaaf morcha khol kar beth gaye hai, boriya bistar lekar”.  
 
It submitted that the broadcaster, instead of showing the hardship being caused to 
the community as a result of the eviction, in the impugned programme claimed that 
this was “Zameen Jihad”, that these people were trying to make it a minority space, 
they were “jihadi gang” and t this was another Shaheen Bhagh. The complainant 
submitted that it fails to understand how the channel could have broadcasted a 
programme of such nature. 
 
During the impugned programme, it reiterated that offensive statements were made 
against Muslims, and the anchor spread his communal diatribe by using a myriad of 
terms, such as “zameen jihad” and “bulldozer action of the Dhami government”, suggesting 
sinister intentions/plans of the community, which were used by the anchor to spread 
stigma against the Muslim community. By airing the impugned broadcast, it 
submitted that the broadcaster had violated the Code of Ethics & Broadcasting 
Standards and the Specific Guidelines covering Reportage. 
 
The main agenda behind the report was to showcase the eviction judgment as an 
action against the conspiracy of the Muslim community and goad the audience into 
accepting a prejudicial, anti-Muslim narrative.  
 
Submissions of the Broadcaster 
The broadcaster submitted that the impugned broadcast was on the issue of illegal 
encroachment of government land in Haldwani, Uttarakhand, by one particular 
community, which raised tension amongst the people of the country. The issue was 
of high national importance and was presented only after carrying out a proper 
background investigation and ground report necessary to present the true facts on 
the issue. The videos captured during the ground report were publicly available and 
accessible in the public domain and were not created by the anchor or the channel 



 

9 

 

 
That the Hon’ble Uttarakhand High Court had in its judgment declared that the land 
in Gafoor Basti located in the Banbhoolpura area of Haldwani was the property of 
the Railways, and not Nazul land, i.e., common land as claimed by the dwellers. The 
impugned broadcast was carried against this backdrop.  
 
NBDSA asked the broadcaster to explain the statements attributed in the complaint 
to the anchor. The broadcaster, in response, submitted that the anchor may have 
used certain inappropriate words in the programme. However, the impugned 
programme has to be viewed as a whole and in the backdrop of the discussion. The 
complainant has picked up some statements and tried to show them in an individual 
light rather than in the context in which they have been made. The complainant has 
also tried to contend that an action of the Muslim community should not be shown 
or debated notwithstanding the fact that it may be of high national importance or 
carries a potential threat to national security. 
 
NBDSA asked the broadcaster on what basis it had claimed during the broadcast 
that “Naye saal ka agaaz hote hi jihadi gang ne dev bhoomi Uttarakhand mei bhawandar shuru 
kar diya” and questioned the broadcaster whether grabbing of public land or 
squatters be given a communal colour.  
 
In response, the broadcaster submitted that initially, there was only an issue of land 
grabbing for which protests were carried out; however, the incident flared up when 
protestors from Shaheen Bagh joined the protest. Only after certain protesters from 
Shaheen Bagh joined the protest did the incident become communal.  
 
Decision  
NBDSA considered the complaint, response of the broadcaster and also gave due 
consideration to the submissions of the parties and viewed the footage of the 
broadcasts.  
 
NBDSA observed that the broadcaster had, in its reply, stated that the impugned 
broadcast was a news report on the disputed land in Haldwani, which was conducted 
in the backdrop of the decision of the Hon’ble Uttarakhand High Court in Ravi 
Shankar Joshi vs. Union of India & Ors., wherein the Hon’ble High Court had held that 
the land in Gafoor Basti located in the Banbhoolpura area of Haldwani is the 
property of the Railways, and not Nazul land, as claimed by the dwellers.  
 
NBDSA noted that there would have been no problem with the broadcast if the 
broadcaster had confined its analysis only to the issue of dispute land in Haldwani, 
Uttarakhand, in light of the judgment rendered by the Hon’ble Uttarakhand High 
Court. However, on a perusal of the impugned broadcast, it can be seen that a 



 

10 

 

communal colour was given to the issue by the anchor, who began the broadcast by 
claiming that “Naye saal ka agaaz hote hi jihadi gang ne dev bhoomi Uttarakhand mei 
bhawandar shuru kar diya.”  
 
The anchor then presented a news report asserting that a conspiracy for Zameen 
Jihad was hatched 60 years ago and that stealing government land had become more 
rampant in the past two decades in Uttarakhand. It is further claimed that the “jihadi 
gang” had come to protest the action of eviction. The report was interspersed with 
statements that furthered the channels’ conspiracy theory of ‘Zameen Jihad’ in 
Uttarakhand. The news report further claimed that ‘Mazhar Jihad’ also occurred in 
Uttarakhand.  
 
NBDSA also noted that by portraying protestors as being part of the “Jihadi Gang” 
and illegal encroachment of public land as being “Zameen Jihad” , the broadcaster had 
reiterated the prejudices or stereotypes that are historically used to target, attack and 
ridicule communities based on their religion. 
 
NBDSA also noted that the use of the word “Jihadi” was out of context and in 
relation only to a particular community, therefore it is advised that the word should 
be used with great introspection and in the correct context. 
 
The tickers “Devbhoomi main zameen jihad”; “Haldwani main ‘Shaheen Bagh’ waali saajish 
faili”; “and “Devbhoomi main ‘mazhar jihad’ centre” aired in the background also 
reinforced the narrative of the broadcaster.  
 
NBDSA held that by giving the issue of illegal encroachment of public land a 
communal colour, the channel had violated the Code of Ethics & Broadcasting 
Standards and the Specific Guidelines covering Reportage on Racial and Religious 
Harmony.  
 
In view of the above, NBDSA decided to admonish the broadcaster not to repeat 
such violations in future.  
 
NBDSA further also directed the broadcaster to remove the video of the said 
broadcast, if still available on the website of the channel, or YouTube, and remove 
all hyperlinks including access which should be confirmed to NBDSA in writing 
within 7 days of the Order. 
 
NBDSA decided to close the complaint with the above observations and inform 
the complainant and the broadcaster accordingly. 
 
 



 

11 

 

NBDSA directs NBDA to send:  
(a) A copy of this Order to the complainant and the broadcaster;  
(b) Circulate this Order to all Members, Editors & Legal Heads of NBDA;  
(c) Host this Order on its website and include it in its next Annual Report and  
(d) Release the Order to media. 
 
 
It is clarified that any statement made by the parties in the proceedings before 
NBDSA while responding to the complaint and putting forth their view points, and 
any finding or observation by NBDSA in regard to the broadcasts, in its proceedings 
or in this Order, are only in the context of an examination as to whether there are 
any violations of any broadcasting standards and guidelines. They are not intended 
to be 'admissions' by the broadcaster, nor intended to be 'findings' by NBDSA in 
regard to any civil/criminal liability. 
 
 

Sd/- 
 

Justice A.K Sikri (Retd.)  
Chairperson 

Place: New Delhi  
Date : 02.11.2023 
 


