News Broadcasting & Digital Standards Authority

Order No. 181(2024)
Complainant: Mr. Utkarsh Mishra
Programme: Black & White
Channel: Aaj Tak
Date of Broadcast: 26.06.2023

Since the complainant was not satisfied with the response of the broadcaster, the
complaint was escalated on 2.8.2023 to second level of redressal i.e. NBDSA.

Complaint dated 3.7.2023

The complaint was filed against the impugned broadcast for violating the principles
of neutrality and objectivity while reporting and analyzing statements made by
Barack Obama on the disenfranchisement of minorities in India.

In response to a question asked in an interview about how Biden should engage with
leaders such as Chinese President Xi Jinping and PM Modi, who are considered to
be "autocratic....illiberal democrat”, Barack Obama said that part of his argument would
be that if you do not protect the rights of ethnic minorities in India, there is a strong
possibility that India, at some point, starts pulling apart. “And we have seen what happens
when you start getting into large internal conflicts. .. That would be contrary to the interests not only
of Muslim India, but also Hindn India. I think it's important to be able to talk about these things
honestly,”’ he said.

The anchor, in his opening statement, without quoting the complete statement,
compared Barack Obama's statement with the ideology of Khalistan supporters,
pro-Pakistan people in India, separatists and other extremists. But what Obama
actually said was a very generic statement. The anchor was trying to attribute
extremist and separatist intent to Obama’s statement and to the belief that ethnic
minorities are being disenfranchised.

The anchor mentioned that people like Obama are unable to understand that India
is a democratic country, and that Modi had been selected for the post of Prime
Minister by the people of this country and is very popular among people. 140 Crore
people have selected their favourite leader, Modi, by giving votes.

The fact mentioned by the anchor that 140 crore people have voted for PM Modi is
factually incorrect. Election Commission data which is available on its website shows
that in the 2019 general election, 22.90 crore people voted for BJP. Also in 2019,
90.90 crores voters in India were eligible to vote, out of which 67 percent voted.

Further, the anchor stated that “#a & & 087, #A=TT Jif8FN, Tgareficiar 3N enfH#
ST @7 faar 3 saer fagena afea# derf & 9 fav av & 3 a fagena & G

Address: Mantec House, 24 Floor, C-56/5, Sector 62, Noida — 201 301
Telefax: 0120-4129712, Email: authority@nbdanewdelhi.com, Website: www.nbdanewdelhi.com



AT HRT AP AT N &g # HGIHAT TMEf 3R 9T STamevellel Ag® Sid &t dar & ar
TReH & 57 fAqeidl & Tg FHIET & IR 376l T HRT JH1TG §3T Al Sl el
F HRT F GHIST H, IR I FaEAqT H 557 I a7/ T gears & & F 57 THH
fagenarl # sRAgar &t & 7811”

The anchor also mentioned that secularism is an elitist concept and that the ideas of
secularism, human rights, tolerance and religious freedom are western principles and
have been imported to India by Britishers.

He also said that leaders like Mahatma Gandhi and Jawaharlal Nehru were too
inspired by these principles and injected them into Indian society after
independence. It is incorrect to say that the principles of secularism, human rights,
tolerance and religious freedom are imported western ideas. These are the
progressive ideas that Indian society adopted at the time of independence after a
long discussion in the Constituent Assembly. Other democratic and progressive
countries also adopted this.

Furthermore, they have been adopted in the Basic Structure of the Indian
Constitution. The preamble of the Indian Constitution came after the discussion in
the Constituent Assembly on 17.10.1949. The debate is available on the Lok Sabha
website, and after a long discussion in the Constituent Assembly, the Preamble was
passed. Interestingly, Mahatma Gandhi and Jawaharlal Nehru were not present and
part of that debate. Mahatma Gandhi was not even a member of the Constituent
Assembly. The anchor must apologize for his biased, generalized statements.

Reply dated 18.7.2023 from the broadcaster:

1. The broadcaster acknowledged the receipt of the complaint dated 3.7.2023,
bearing the subject “INBDSA violation complaint” (sic) (“Complaint”) concerning the
show “Black and White”” dated 26.6.2023 (erroneously mentioned as 26.12.2022
in the complaint) and broadcast by Aaj Tak (“Impugned Broadcast”), alleging
that it “violated the principles of neutrality and objectivity”.

2. The broadcaster submitted that news channels play an integral role in informing
the citizens about civic issues — both national and international. It is well settled,
as reiterated by the Hon'ble Supreme Court in LIC ». Manubbai Shah, (1992) 3
SCC 637, that the Constitution guarantees that the media has the freedom to
"inform, distil, and convey information, and any attempt to deny the same should be
frowned upon”.

The Hon’ble Supreme Court has also held in Indian Express Newspapers (Bombay)
Pot. Ltd. v. Union of India (1985) 1 SCC 641 that the right to freedom of speech
and expression is a constitutionally protected right enjoyed by the media and
must be safeguarded. Incontrovertibly, the right of broadcasters extends to
discussion of social issues.



3. Therefore, Aaj Tak is at liberty, and even obligated, to report on matters of public
importance, including matters pertaining to national security and foreign
relations, such as statements of foreign leaders and ex-Presidents on India’s
domestic politics. These issues form an integral part of news coverage.

4. The broadcaster submitted that it wished to raise a preliminary objection. In the
complaint, it is alleged that the impugned broadcast violated “Zhe principles of
neutrality and objectivity”. However, the complainant has failed to specity any
provisions allegedly violated by Aaj Tak, preventing the broadcaster from
replying comprehensively. In the absence of any specific averments in the
complaint, it cannot deal with any specific provision of the Code of Ethics. The
contents of its reply may be treated without prejudice to this submission.

A. Background to the impugned broadcast

5. Broadcaster submitted that the Hon’ble Prime Minister Narendra Modi had
travelled to the United States of America (USA) for an official state visit — the
highest-ranked visit according to diplomatic protocols — from 21.06.2023 to
24.06.2023. Prime Minister Modi was hosted by President Biden at the White
House as part of his first state visit to the U.SA. during his nine-year-long reign
as the Prime Minister.

6. During this visit, former President Barack Obama gave an interview to CNN (a
multinational news channel based in the USA), which was aired on 23.06.2023.
In the interview, President Obama flagged the possibility that India may start
“bulling apar?” if it tails to ‘protect the rights of ethnic minorities”.

“1 think it is true that if the President meets with Prime Minister Modi, then the protection
of the Muslim minority in a majority Hindu India, that's something worth mentioning
because - and by the way, if I had a conversation with Prime Minister Modi, who I know
well, part of my argument would be that if you do not protect the rights of ethnic minorities
in India, then there is a strong possibility India at some point starts
pulling apart and we've seen what happens when you start getting
those kinds of large internal conflicts. So that would be contrary to the interests,
not just a Muslim India, but also Hindu India. So I think it's important to be able to
talk about these things honestly.”

(emphasis supplied)

B. Reply on merits

Allegation #1: The Anchor attributed “extremist and separatist intent” to Mr.

Barack Obama’s statement.

7. In the complaint it has been alleged that “I'he anchor in his opening without quoting
this full statement has compared Barack Obama's statement with the ideology of Khalistan
supporters, Pro-Pakistan people in India”. In the broadcasters’ opinion, this was a
distorted perception of the impugned broadcast.



8. First, the approximately 50-minute-long show was concerned with various
important issues — the situation in Manipur, rains in the country, the
developments in Russia (concerning the Wagner mercenary chief Yevgeny
Prigozhin), and President Obama’s comments. Thus, there was no question of
broadcasting the entire interview or quoting President Obama’s full statement.
In fact, despite these time constraints, the broadcast spent around 12-13 minutes
analysing the socio-political implications of President Obama’s interview and
comparing the situation in India with that of the U.SA.

9. Second and more importantly, the anchor accurately presented Mr. Barack
Obama’s statement and provided adequate context while reporting. The relevant
portion has been reproduced below for an instant reference:

37:05-37:28

“Aur unhone kaha ki bbarat mein jo alpsankhyak hain, unki suraksha
Pradban mantri modi ko karni chabiye. Unbone yeh bhi kaba ki agar Pradhan
mantri modi ne alpsankhyakho ki suraksha nabi kari toh ho sakta hain aage
aage aane wale samay mein bharat kamzor ho jaye aur bharat
batt jaye. Bharat khandit ho jaye.”

10. Third, the anchor correctly pointed out that it was rare for a former head of state
to criticise leaders of other countries on matters concerning their domestic
politics or to publicly state that the actions/omissions of the Prime Minister of a
country may result in it being “pulled apart”. The anchor explained that
statements of a country being “pulled apart” are usually made by separatist
organisations, propagating &halistaniideology, or terrorist organisations and feeds
an anti-India narrative. Thus, the anchor concluded that statements such as the
one made by President Obama should not be made in passing.

11. Finally, the anchor presented his assessment of why western political commentary
is often widely off the mark — because they either do not understand the DNA
of India’s culture, the importance of Hindu nationalism, the consideration and
importance given to minority communities, such as the Muslim community in
India, by Prime Minister Modi, or the development of an indigenous idea of
“secularism”.

Allegation #2: The Anchor incorrectly stated that 140 crore citizens voted for

Prime Minister Mr. Narendra Modi

12. Further, it has been alleged that the anchor stated that “740 crores people have voted
for PM Modi [which] is factually incorrect.” However, this is a deliberate
misconstruction of the anchor’s statement. The anchor was noticeably conveying
that the Hon’ble Prime Minister, Narendra Modi, was elected as the leader of the
world’s largest democratic country, comprising 140 crore persons. This is clearly
made out from the Anchot’s statement when viewed in its entirety:



[39:43-40:23]

“Aur Pradhan mantri modi ek bahut lokpriya neta hain ...... Chunaav jeet kar who
Pradhan mantri banne hain. Aur bbarat ke logo ne unbe vote dekar loktantric
vyavashta ke tehet Pradban mantri banaya. .... duniyva ke sabse badhe
loktantra mein, duniya ke iss loktantra mein, 140 crore logo ne vote
dekar, chun kar apne lok Priya neta ko uss gaddi par baithaya hain.”

13.Thus, it is important to consider the context of the broadcast — which was not in
the nature of election coverage or presenting voting statistics. The anchor did
not state that 140 crore persons voted for Prime Minister Modi. Rather, he
explained that after votes (of 140 crore persons) were counted, Prime Minister
Modi emerged as the leader. Surely, even according to the complainant, Shri
Narendra Modi is the Prime Minister of the entire country, and not only for those
who voted for him.

14. Finally, the anchor’s comments have to be viewed keeping in mind the difference
in the way the U.S. Presidential elections are conducted (combining the popular
vote with the electoral college) and the First Past the Post System in India.

Allegation #3: The anchor incorrectly stated that secularism is a “western”

and “elitist” concept. Further, that Hon’ble Ex Prime Minister Jawaharlal

Nehru and Mahatma Gandhi were prominent proponents of these ideals.

15.The complainant has mischievously attempted to portray the broadcast as if it
were expressing a disagreement with constitutional values. It is reiterated that Aaj
Tak, and India Today Group, are conscientious corporate institutions and fully
committed to upholding the Constitution of India and the values enshrined
therein.

16.The anchot’s comments in the broadcast broadly and generally discussed the
phenomenon (and problems) of transposing western value systems and concepts
as they stand without moulding them in accordance with Indian society.
However, it has been falsely claimed in the complaint that the anchor incorrectly
mentioned that “Zhe principles of secularism, human rights, tolerance and religious freedom
are imported western ideas”.

17. There is abundant material which details the ethnocentric origin and evolution
of the concept of “human rights”. Further, with respect to secularism, even the
Hon’ble Supreme Court of India, in a nine-judge bench decision in S.R.
Bommai v. Union of India, (1994) 3 SCC 1 has acknowledged the foreign birth
roots of the concept of “Secularism”:

“176. ... ... Charles Broadlangh in seventeenth century for the first time used
secularism as antagonistic to religions dogma as ethical and moral binding force.
This Western thought, in course of time gained humanistic acceptance.”



18.1t is also implied in the complaint that the anchor was wrong to suggest that the

Ex-Prime Minister Jawaharlal Nehru and Mahatma Gandhi were inspired by
these principles and played a role in propagating them in Indian society.

19.Before addressing this, it is pertinent to reproduce the relevant portion of the

Impugned Broadcast:

[41:45-42:16]

“Manay adhikar, sehensheelta aur dharmik azaadi ka vichaar anr iska sidhant, paschimi
desho se import kiye gye the. Aur ye vo sidhant b jinbe angrez bharat lekar aaye, aur baad
mai mabatma Gandhi aur pandit Jawaharlal nebru jaise jo neta the, 1o Paschim ki in
sidhanto se babut prabbavit the, anr unhone jab bharat azaad hua tob inhi sidbanto ko
bbarat ke samaj mai, bharat ki vyavastha mai inject kardiya lekin sacchai ye hain”

20. The anchot’s contention was that Prime Minister Nehru and Mahatma Gandhi

21.

popularised these notions in Indian society at large. To contradict the anchor’s
contention, baseless reliance has been placed on the Constituent Assembly
debates. It is unclear how the absence of formal expression of their views in the
Constituent Assembly debates detracts from the contention that they popularised
these notions in Indian society.

Additionally, substantiating the anchor’s point that Western notions of
“secularism” got transplanted into the Indian Society, there is ample data to
suggest that Western notions of “secularism” are a colonial legacy in India.
Specifically with respect to Nehru, even the Indian National Congress — the
political party to which he was affiliated — also acknowledged his Western
influences and credited him for popularizing “secularism” in the Indian Society.

22.Broadcaster submitted that the broadcast was televised with journalistic

objectivity in a fair and impartial manner, and in good faith for the public good.
It seems that the complainant has taken issue with the assessment provided by
the anchor because it is in disagreement with his personal viewpoint. In doing
so, the complainant has assessed the contents of the impugned broadcast
from the perspective of a hyper-sensitive and hyper-technical individual, which
is impermissible.

23. Considering the absence of any substantial basis to continue the proceedings for

any violation of the relevant guidelines the complaint merits no further action.

Decision of NBDSA at its meeting on 6.11.2023

After considering the complainant’s application dated 11.08.2023 secking
condonation of delay and the broadcaster’s response dated 07.09.2023, NBDSA
decided to condone the delay of seven days in escalating the complaint to the second
level of redressal under Regulation 8.2, under Proviso 1 to Regulation 8.2 and
decided to consider the complaint on merits. After considering the complaint

6



response of the broadcaster and after viewing the footage of the broadcast, NBDSA
decided to call the parties for a hearing.

On being served with Notices, the following persons were present at the hearing on
02.02.2024:

Mr. Vishal Pant, being an editor member representing TV Today Network Ltd. in
NBDSA recused himself from the proceedings.

Complainant
Mr. Utkarsh Mishra

Broadcaster

1. Ms. Vrinda Bhandari, Advocate

2. Ms. Dipali Rai, Legal Counsel

3. Mr. Manish Kumar, Managing Editor

Submissions of the Complainant

The complaint concerned a news report on a statement made by Mr. Barack Obama
during an interview with CNN. In the broadcast, the anchor promoted the statement
made by Obama regarding the disenfranchisement of minority communities in the
country in the most binary manner. The anchor was clearly promoting a political
agenda that minority rights in India are under no threat under Prime Minister Modi’s
regime and anyone making such claims was part of anti-Indian, extremist forces who
do not understand India’s nationalism.

The complainant submitted that Mr. Obama had in the interview with CNN
essentially spoken about the disenfranchisement of minorities and stated that we
need to be careful about polarizing and discriminating against minorities; otherwise,
this may lead to divisions in the country, have a detrimental impact on communal
unity and equality and may tear the country apart. In the impugned broadcast, the
anchor grossly mischaracterized the statement made by Obama and attributed it to
the “Tukde Tukde Gang”, “separatist and terrorist movements like Khalistan” and prejudiced
the viewers understanding of the issue, which is prima facie violative of the principles
of neutrality and objectivity under the Specific Guidelines covering Reportage,
Guidelines G, H and K under the Specific Guidelines for Anchors conducting
Programmes including Debates, which require the anchors to “fefrain from wusing
religion-linked — adjectives in a  pejorative  manner and refrain - from any character
assassination/ attacks whatsoever on the basis of religion, political affiliations, prejudices etc. in any
programme/ s including debates” and “Emphasize the need for a free and fair debate and
discussion, where all opinions are expressed, in a sober and respectful manner, thereby ensuring that
controversial subjects are fairly presented and there is representation of panelists with diverse opinion
in the programme including debates, in order to ensure that the programme does not lose objectivity”
and the Guidelines for Prevention of Hate Speech which require the broadcasters to



refrain from ‘“disseminating conspiracy theories in news programmes to justify and reinforce
extreme prejudices”.

By creating the impression that anybody who expresses an opinion that BJP or Prime
Minister Modi is discriminating against minorities was associated with the “Tukde
Tukde Gang” and extremist ideologies/outfit, the anchor was disseminating
conspiracy theories and had lost his objectivity while reporting a very controversial
issue.

The complainant invited the attention of the NBDSA to the statement made by
Obama during his interview with CNN and how the same was reported by the
anchor in the impugned broadcast. He submitted that in the broadcast, the anchor
discredited any claims regarding the disenfranchisement of Muslims by stating that
the utterance of such claims is only evidence of the failure of western thought
processes and Islamist extremists in understanding the ethos of Hindu Rashtra and
the new definitions of human rights under the same.

The phrase “pulling apart” used by Obama was characterized solely as partition
called for by the separatists. Any criticism concerning the disenfranchisement of
Muslims was reported in the most binary, extremist and reductionist context
possible. He reiterated that this belief was mischaracterized and attributed to “Iukde
Tukde Gang”, separatists and foreign intelligence agency organizations, which the
anchor tried to juxtapose with the belief that Modi is promoting minority rights and
cultural ties with the Middle Eastern countries as evidenced by improving trade
relations.

The complainant reiterated that in the broadcast, a very controversial issue was
discussed in a manner where all diverse points of view were erased, and most binary
context was provided in violation of principles of neutrality and objectivity.

The complainant submitted that Barack Obama in his statement was not referring
to a physical partition of the country, rather he was referring to the division between
neighbours and the increasing calls for social and economic boycotts of Muslims in
the country, which are equally harmful and have a detrimental impact on the unity
and integrity of the country. Therefore, the complainant submitted that this issue
could not be merely reported in the manner sought in the impugned broadcast, as if
such beliefs were expressed only by people belonging to the “Iukde Tukde Gang” ot
separatist groups.

The complainant submitted that under the Specific Guidelines for Anchors
conducting programmes, including debates, the anchor is prohibited from using
religion-linked adjectives in a pejorative manner and from any character
assassination based on religion or political affiliation in news programmes. However,
in the impugned broadcast, beliefs such as Obama's were primarily accredited to
extremist Muslims.



By painting Modi’s commitment to plurality as a fact, the anchor further promoted
the opinions being expressed by Obama as western and Islamist propaganda built to
prejudice the territorial integrity of the nation, which can potentially be covered
under anti-terror law. Since such laws can be prosecuted by the State and allow for
an abuse of due process, the complainant submitted that news anchors cannot be
allowed to label opinions being expressed by a large number of Indians as motivated
by anti-national or extremist Islamist intent.

Submissions of the Broadcaster

The broadcaster submitted that merely because the complainant disagreed with the
views expressed in the programme, the same hardly qualified as grounds for
challenge.

It submitted that a statement made by a former head of the State claiming that India
can be pulled apart cannot be equated with a statement made by an ordinary citizen.
In fact, Obama’s statement has become the subject of huge controversy, with several
Indian politicians, including the Finance Minister, weighing in on the statement as
being hypocritical. It was clear that the anchor was not comparing Obama with
“Tukde Tukde Gang’ rather, he was merely stating that the language, such as India
being pulled apart, was usually used by separatist organizations, Khalistanis and
terrorists who believe in the idea of separation and secession. It submitted that while
it was unfortunate that terms such as “Tukde Tukde Gang” and “Urban Naxals” had
become part of the lexicon, including for the media, there was no blanket prohibition
regarding the usage of such terms. Therefore, such language cannot be grounds for
raising objections against the impugned broadcast.

The anchot's second point was regarding how western language and values were
being imposed on India. The subject of the impugned broadcast was how a western
former Head of State was criticising and saying that Modi’s politics may result in
India being pulled apart. In this context, the show strongly critiqued Obama’s
statement.

In rejoinder, the complainant submitted that the present complaint was not merely
a result of his disagreement with the views being expressed in the broadcast. Rather,
he submitted that there is an increase in polarization and discrimination against the
Muslim community and the minorities in the country, which could be attributed to
BJP and that this was the issue that the anchor was dealing with in the impugned
broadcast.

NBDSA questioned the basis on which the complainant came to this conclusion. In
response, the complainant submitted that in the broadcast, the phrase “pulling apart”
was mischaracterized as partition. That his grievance was with how the anchor had,
in the impugned broadcast, connected the statement made by Obama with separatist
groups such as Khalistan. The broadcaster, in its defence, has justified the impugned
broadcast by stating that it merely intended to flag the misuse of narrative by foreign

9



agents, however, the complainant submitted that the broadcast by no means was
limited only to this aspect as it extensively commented upon which kind of people
including Indian citizens as evidenced by usage of the term “Iwkde Tukde Gang” were
making a claim regarding discrimination of minorities in India. The anchor further
goes on to discredit any such claims of disenfranchisement of Muslims by saying
that the only reason why people make such claims is due to failure of thought process
and because of extremist Muslim ideology.

The complainant reiterated that during the broadcast that anchor at several instances
praised Modi and his commitment to pluralism and minority rights. Therefore, the
complainant submitted that this was a binary manner of framing the issue.

In rejoinder, the broadcaster submitted that the context of the broadcast was Prime
Minister Narendra Modi’s official state visit to the United States of America, which
according to diplomatic protocols, is the highest-ranked visit. This visit was being
seen with a high level of diplomatic fervour on both sides and there was an
expectation that President Biden may raise the issue of minority protection with
Prime Minister Modi. That the impugned broadcast must be considered in this
context and in view of the reportage surrounding this event.

The complainant submitted that the anchor in the broadcast further claimed that the
reason why Obama was making the statement was because he did not understand
the new, less tolerant nationalism, which is the new reality of the Hindu Rashtra. In
response, the broadcaster submitted that it is a political reality of today that there is
a much stronger version of nationalism which exists in the world today compared
to the past, which many people may not be happy about. Furthermore, the broadcast
has to be seen in its entirety and contextually. By raising the point that several Middle
Eastern countries were praising the Prime Minister, the anchor only stated that the
issue cannot be considered in a binary manner.

The complainant submitted that the statement made by Obama has been used by
the broadcaster to propagate a certain point of view which is evident from the tone
and tenor of the programme.

Decision

NBDSA went through the complaint, response of the broadcaster and gave due
consideration to the arguments of the complainant and the broadcaster and reviewed
the footage of the broadcast.

NBDSA noted that the subject of the impugned broadcast was the statement made
by the former President of the United States, Mr. Barack Obama, who had observed
that there was a possibility of India “pulling apart” if it fails to ‘protect the rights of ethnic
minorities”.

10



NBDSA stated there would have been no issue with the impugned broadcast had
the anchor confined its analysis only to reporting the statement made by Mr. Obama
or criticising it. However, in the impugned broadcast, while doing so the anchor
went totally stringent and overboard by bringing in a totally unconnected narrative.

NBDSA observed that the anchor connected the said statement, out of the blue,
with separatist organizations and extremist groups like Khalistan’, which was a gross
misrepresentation. Doing so amounted to violation of the principles of Objectivity
and Neutrality.

In the impugned broadcast, by using words “Tukde Tukde Gang’, ‘Kbalistani in
Punjab” and “Pakistani supporters”, instead of confining its discussion to Mr. Obama’s
statement, the broadcaster had failed to present a controversial issue with sensitivity
and objectivity.

In view of the above, apart from finding a violation of the principles of Objectivity
and Neutrality as enshrined in the Code of Ethics & Broadcasting Standards
NBDSA also found that the impugned broadcast had violated the Specific
Guidelines for Anchors conducting Programmes including Debates, which stated
that “a/l programmes whether debates or otherwise must be presented in an impartial, objective and
neutral manner and news should not be selected or designed to promote any particular belief, opinion
or interests.”

Bearing in mind the violations in the impugned broadcast, NBDSA decided to
impose a fine of Rs. 75,000/- on the broadcaster and advised the broadcaster to
ensure that in future broadcasts, controversial subjects are faitly presented with strict
adherence to the principles of Neutrality, Impartiality and Objectivity in the
broadcast.

NBDSA further also directed the broadcaster to edit the video of the said broadcast
by expunging the objectionable parts or, if that is not possible, to remove the video,
if still available on the website of the channel, or YouTube, and remove all hyperlinks

including access which should be confirmed to NBDSA in writing within 7 days of
the Order.

NBDSA decided to close the complaint with the aforesaid observations and inform
the complainant the broadcaster accordingly.

NBDSA directs NBDA to send:
(a) A copy of this Order to the complainant and the broadcaster.
(b) Circulate this Order to all Members, Editors & Legal Heads of NBDA.

(c) Host this Order on its website and include it in its next Annual Report and
(d) Release the Order to the media.

11



It is clarified that any statement made by the parties in the proceedings before
NBDSA while responding to the complaint and putting forth their view points, and
any finding or observation by NBDSA in regard to the broadcasts, in its proceedings
or in this Order, are only in the context of an examination as to whether there are
any violations of any broadcasting standards and guidelines. They are not intended
to be 'admissions' by the broadcaster, nor intended to be 'findings' by NBDSA in
regard to any civil/criminal liability.

Sd/-
Justice A.K Sikri (Retd.)
Chairperson
Place: New Delhi
Date : 28.02.2024

12



