NBDS A

NEWS EROADCASTING & OIGITAL STANDARDS ADTRGAITY

News Broadcasting & Digital Standards Authority

Order No. 188(2024)
Complainant: Citizens for Justice & Peace
Programme: Black And White:

Soren TREAR T fAeatyor | Hemant Soren | Champai

Channel: Aaj Tak
Date of Broadcast: 31.01.2024

Since the complainant was not satisfied with the response received from the
broadcaster, the complaint on 21.02.2024 was escalated to the second level of
redressal, 1.e. NBDSA.

Complaint dated 6.02.2024

The complaint concerned a debate aired on Aaj Tak on 31.01.2024 surrounding the
former Chief Minister of Jharkhand Hemant Soren and his family. The former tribal
CM had been arrested by the Enforcement Directorate (EDD) on February 1 on
alleged charges of money laundering. 1t was on the previous night, when Soren was
being questioned by the ED for hours, that the said programme was broadcast, It 15
also essential to note that it was on the evening of January 31 that Mr Soren, the
leader of the Jharkhand Mukt Morcha (JMM), had tendered his resignation to the
Raj Bhawan. While teporting on these events surrounding the political scenano 1n
Jhatkhand, the anchor focused on attacking the opposition leader for his tribal
identity, questioning whether a tribal leader should retain his identity after having
enjoyed wealth, making accusatory and stigmatizing comments against Soren.

The anchor in the 50-minute ‘Black and White” show targeted the tribal minister
for his purported wealth, cars and lifestyle and was scemingly less concerned with
the charges of money laundering levied against him. Justifying the utle of the show,
which purported to examine the Soren family, the host put forth a distorted image
of a tribal family emjoying wealth by misusing the votes given to the tribal politician
based on his identity. There was not even an attempt to impartially examine what
were the “charges” against him, given that in his defense, the former Chiel Minister
had stated —as had his Supreme Court counsel—that his name does not figure (not
does his family member’s) in the alleged “Yand seam” which to dates back to 2008-
2009. The show concentrated on “examining” the wealth of the Soren farmuly, and
while criticizing Soten, Chaudhary used casteist language based on his tribal
(Adivast) identity. For example, he said in one controversial remark that the former
tribal minister would find it difficult in jail, as he used to live {just) 40 years back in
the jungle (forest) as Adivasi, but now he is used to a luxurious life. Such portrayal
not only violates every standard of neutrality but, worse, it works to degrade further
and stigmatize a leader from India’s indigenous (Adivasi/'T ribal) communities.

n-
Address: Mantec House, 2nd Floor, C-54/5, Sector 42, Noida-201 301
Telefax: 0120-4129712, Email: authority@nbdanewdelhi.com, Website: www.nbdanewdalhicom



NBDS A

HEWS BROADCASTING & DETAL STANDARDS AUTHORITY

These statements were ethically problematic and also attracted criminal sections of
the Indian Penal law as standalone statements, especially when adjudged with the
accompanying offensive words used by the anchor. The tone and tenor of these
statements showed that the anchor was targeting Soren due to the wealth he enjoyed
despite his marginalized identity.

On February 3, a complaint was filed by the Adivasi Sena in Ranchi secking an FIR
agumnst the anchor under the Scheduled Castes and the Scheduled Tribes
(Prevention of Atrocities) Act, 1989, for the indecent and derogatory comments
made by him against Hemant Soren, Pursuant to the filing of the complaint, an
apology was issued by the anchor on February 4 on social media.

Contents of the show:

The show began with the anchor commenting on the resignation of former CM and
leader of Tharkhand Mukd Morcha (JMM) Hemant Soren and the nomination of
party loyalist and state transport minister Champai Soren as his successor. During
the show, visuals of Hemant Soren being accompanied by a few people in a car and
entering the Raj Bhawan to submit his resignation were played on a loop. At one
point, the anchor pointed to the smile that could be seen on Soren’s tace, referring
to the same, as a4 new scene that can be noticed now, where leaders of the
opposition who are accused of corruption seem proud of themselves and think of
themselves as “sher (lion)’.

The show then discussed the resignation move of Hemant Soren and the case of
ED against Soren. Another reporter could be heard cxplaining the “water-tight”
case that ED has against Soren, as well as the proofs and evidence that have been
accumulated by the state agency linking Soren with the scams and mvestigaton by
ED. As per the report, when Soren was asked about his crores worth of benaarmi
wealth, Soren was left with no answer, It was at this point that the anchor began
targeting the now-arrested leader for his lifestyle. He could be heard saying, “Sorn
&5 kemown for bis lifestyle, big cars, and private planes.”

The anchor then started “dissecting the history of the corrupt Soren family”. He started
detailing the “cash for wte” scam allegations that had been put against Hemant
Soren’s father, claiming that this family has always been in the news for their corrupt
practices. It is essential to note that these allegations are yet to be proven, something
which the anchor also mentioned. However, it did not stop him from deeming the
whole family corrupt. Pursuant to this, the family tree of the Soren family and the
ditferent allegations that have been put forth against each of them were shown,
claiming scams to be a “wormal thing” for the family.

The anchor trivialized the whole Adivasi movement led by the Soren family and the

2 h



NBDSA

REWS SROADCASTING & (NGITAL STANDARTS ATHORITY

struggle behind the formation of the state of Jhatkhand by saying, “It is important to
note here that this family makes the isines of poor and Adivasis their politics. First, they started
a movement for separate State and separate wdentity. They say that they want to come into polifics
Jor the welfare of the Adivasi community, formed their stated and formeed their party. But what
they deewm as Bhalai' is actwally ‘malai’. These politicians stay in big bouses, travel in luxcurions
cars, travel in private planes and live a lavish life. But when they go out, they say that they are an
Adivasi politician, they are Jighiing for the canse and for the uplifiment of the Adivasi community

Contnuing with his diatribe against the Soren family and his Adivasi idenrity, the
anchor said “the Adivasis in [harkband vote for the Soren party so that Hemant Soren becorses
their CM, and this is what they get. Just think, this family who calls themselves as Adivasi and
bave even filed a case against ED under the SC/ ST Act, do _you think they have the right to call
themselves poor? Or do you think they should get the right to demand reservation for themselves?
Do you think this family should get the benefit of reservation? Do you think that their power
should be allowed to be increased under the SC/ST Awt?” “These peaple are not Adivasi, these
peopie are the residents of big bungalows. These peapleare not working for the benefits of Adivasis,
they are just reaping the benefits,”

Again, after a gap of three minutes, the anchor repeated his anti-caste slurs and
stance and stereotypically targeted the tribal identity of the Soren family by stating,
“In reality, the Soren family has nothing that can deem them to be an Adivast”. He further
stated, “Soren's family leads a luxcurions life. If you look at the Soren Sanily, especially Hemant
Sorem, you will not be able to see the Adivasi touch

The above-mentioned comments were clearly meant to degrade, demean,
stigmatse and slur a particular ethnic group, in this case, India’s most vulnerable
and marginalised, the Adivasis/Indigenous

After this, the anchor continued with his obsession with dissecting the salary of
Hemant Soren and his lifestyle. The anchor, while referring to his colleague, made
the following statement: "Chitra aap hume ye batatye ki Hemant Soren babhar aaye ya naht
daye anr ab Aaj ki raat nnki kaba betegs.. unbe toh shandar Uifestyle ki aadat bai aur wo private
Planes me chalte Hain.. badi badi gadiyon me chalte Hain. . Aaj unke liye ek tarike se waise hi
haga jatse woh bees tees chalis saal pehle wapis apne kisi Adivasi ke taur par kist jungle met chale
Jaye. Aay ki raat kafi mushkil hone wali hai.”

What the show entailed:

Lt 15 clear from the extracts mentioned above that throughout the show, the anchor
had dragged the most masginalised cthaic and Mifority community unnecessarily
into an issue that did not warrant any scrutiny of the caste of the politician. Not
only had he trivialized a whole Adivasi movement and struggle for their identity
and basic rights, but he had also declared a family not to have the “Adimasi touch”

. b



NBDSA

SEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AOTHORITY

owing to the wealth they enjoy and the cars they travel in. In a country where caste
plays a major role in the position you acquire, the anchor had declared an Adivasi
family of not being “Adrvast” enough to demand reservation and own their tribal
identity in view of the power they held and the private plane they apparently nide,
As the anchor of a show on a news channel that is supposed to have a neutral and
unbiased theme, the host did not even attempt to have any non-communal theme
on the show.,

The true image that the anchor held of the Adivasi community came out towards
the end as he stated that Soren would be “going back by 20/ 30/ 40 years, by spending the
night in jail, when an Adivasi nsed to live in the jungle” The obsession with the wealth
acquired by the Soren family since the beginning of the show depicted the “shock”
that the anchor felt at an Adivasi family enjoying some luxury. To him, these luxurics
required the Soren family to “shed” their caste. The complainant stated that these
slurs that were telecast on a popular channel like Aaj Tak worked to disciminate
further and marginalise the Adivasi/Tribal community,

Not once did the anchor show any impartiality and question the allegations levied
against the Soren family; rather, he repeatedly implied that the Soren family had a
corrupt history and had misused the trust put into them by the large tribal
community of |harkhand, The anchor let loose his biases in a diatribe and used
stigmatising language and imagery as also innate prejudices (among the caste
privileged) against the Tribal community to cloud the role he is supposed to play in
a news show that has a big viewership and following,

Many politicians, eminent leaders, powerful businessmen and others have had
allegations of corruption against them in India, and this was not a new
phenomenon. According to the recent Transpatency International report, India
ranked 93 on the global cotruption perceptions index for 2023 out of a total of 180
nations. This corruption was not limited to one caste, community or class, It was
also not a new pattern for India to see opposition political leaders being targeted by
the ruling political parties by state agencies, more so in the recent ten years.
However, the complainant questioned whether the arrest of a political leader based
on certain allegations, the constitutionality of which has already been challenged in
the Court, gives a journalist the right to targert the caste and identity of the accused.
As per the journalistic duties defined and specified by the courts and commissions
in the past, the anchor's conduct was unbecoming and misleading. This not only
violated the guidelines issued by the NBDSA from time to time, of which the
channel is a member but also violated our constitutional principles.

Apology of words and not of action:
The anchor had, after a complaint had been filed against him under the SC/ST Act,

4 h



NBOS A

HEWS BROADCASTING & INGITAL STAMOARDS AUTHORITY

released an uncondifional apology statement on social media for unintentionally
hurting the sentiments of the Adivasi community. In the statement, he said, "I am
pained to see haseless charges of insulting tribals directed agamst me. Criticising Hemant Soren
does mot tamtamonnt to crificiim or insult of trebals. My show focused on how tribal votes ars being
witsused by rich netas. The short video clip being shared by wested interests changes the context af
Hy tory o give a misleading message. 1 have always supported and respected tribals and they have

%,

always shown their love to me and my shows."

He has further stated that "I'm sor answerable fo everyore who has a Twitter (X) account,
but 1 feel it is my duty to explain mayself to ey Adivasi brothers and sistors, If 1 have
unintentionally burt their sentiments, | tncanditionally apologise to them,""

The anchot had not only brushed aside all the onus of attacking a tribal family for
their identity while discussing a case of allegations of money laundering, but he had
also termed the charges against him as being “baseless”.

As a journalist, he had failed to take responsibility for making such casteist and
stigmatizing statements,

The main issue that needs to be emphasized is that after the issuance of the apology,
the contennous show has yet to be removed from the official YouTube channel of
Aaj Tak. Over 2 lakh people have viewed the show.

In addition to this, a S-minute chip of the anchor dissecting the wealth of the Soren
family and uttering preposterous and demeaning statements of Soren living in a
jungle 40 years ago and getting used to his lavish lifestyle was sull available on the
N (formerly Twitter) account of Aaj Tak,

As per the guidelines issued by the NBDSA, the broadcasters are given the
tesponsibility that “News broadcasters must not broadeast any jorm of ‘hate speech’ or other
obmoxtons content that may lead to Incitenient of violence or promuote prblic unrest or disorder ay
election campaigning based on communal or caste Jactors is probibited under Election Racles. News
broadeasters should strictly avoid reports which tend to promote feelings of enmity or hatred anong
people, on the ground of religion, race, vaste, community, region or language.” However, the
channel acted in complete violation of this directive, as well as the Code of Fithics &
Broadeasting Standards and certain specific guidelines relating to conducting
debates on TV news channels,

As such, in view of the claborate and detailed complaint made herein above, the

complainant stated that it expects the broadeaster to take responsibility for the
grievances raised herein and act upon the same responsibly.

5 b~



NBDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

Further, it was pertinent to mention that even in the year 2023, two orders had been
delivered by NBDSA against the anchor on complaints filed by CJP. In both these
orders, the respected authority had reprimanded the host for his colourable
journalism and for using stigmatising words looscly,

Violations

By airing the impugned programme, the complainant stated the broadcaster had
violated the Code of Fithics and Broadcasting Standards and, in particular, Section —
1, Fundamental Principles 1, 4, 5 and 6 and Section — 2, Principles of Self Regulation
relating 1o 2. Ensuring neutrality, and 9. Racial & Religious Harmony. The
programme also violated Rule 6 of the Cable Television Network Rules.

Further, the infliammatory and unverified content of the show amounted to
inciteful hate speech, which is a punishable offence under various sections of the
Indian Penal Code (1PC),

On January 13, the bench of Justices KM Joseph and BV Nagarathna (Supreme
Court of India), while hearing a batch of petitions seeking action against hate
speech, observed that news anchors who promote or indulge in hate speech should
be punished by imposing a fine and taken off air. The bench also said that the news
media must realise that they occupy a position of great strength and what they are
saying impacts the whole country. “They should realise that they have no right to speak theer
minds whichever way they want,” said Justice Joseph. The bench also said that news
channels were creating a rift in the society.

The complainant relied on the judgments of the Hon’ble Supreme Court in Amish
Devgan vy. Union of India and ethers [\Writ Petition (Criminal) No. 160 OF 2020 decided
on December 7, 2020)and Pravas: Bhala: Sangathan v. Union of India and Ors., AIR 2014
SC 1591 in support of its complaint.

The complainant stated that if the channel truly cared about the values of secularism
and fraternity, il would abide by them.

The broadcaster would be aware of the tecent matters pending in the Hon’ble
Supreme Court, wherein spectfically, the role of television channels and anchors
has come in for sharp questioning, In view of this, the complainant stated that
above-mentioned content should be removed from all social media accounts of the
channel and the broadeaster’s website, and a public apology should be issued for
the casteist and stigmatizing reportage.

Reply dated 04.03.2024 from the Broadcaster
The broadeaster submitted that the impugned show was in complete compliance

6 .



NBDSA

HEWS BROADCASTING & DGITAL STANDARDS AUTHORITY

with (i) Code of Fithics & Broadcasting Standards dated 01,04.2008; (1) Guidelines
for Prevention of Hate Speech dared 30.01.2023; (i) Advisory regarding 'Hate
Speech” dated 11.11.2022; and (iv) Specific Guidelines for Anchors conducting
Programmes including Debates dated 28.10.2022. In the complaint, the complainant
had assetted that the broadcaster should issue 'a public apology for the casteist and
stigmatizing reporfage’ and had also demanded the removal of the aforesaid programme
from its channel as well as the website. The broadcaster stated that the reportage
was fair, uninfluenced, and adhered to the requirements of the Code of Ethics &
Broadeasting Standards. Therefore, there was no requirement to remove the
aforesaid content. Further, there was no basis or foundation on which 2 claim could
be made for a public apology, let alone for casteist or stigmatizing reportage. The
complaint in question smacks of political 'opportunism'. The complaint was made
by a Human Rights Group asserting neutrality in reporting, However, the complaint,
instead of rasing the issue of freedom of speech and expression, was more
concerned with Shri Hemant Soren, former Chief Minister of Jharkhand, The
complaint under response had been submitted for oblique political motives and,
therefore ought to be dismissed at the threshold.

The programme 'Black and White' deals with current affairs. On 30.01.2024, one of
the most important developments was the arrest of the former Chief Minister of the
State of Jharkhand Shri. Hemant Soren. "I'his arrest was extremely important for the
country's polity. Therefore, the entire episode of Black & White broadcast on
31.01.2024, comprising 50 minutes and 4 seconds, dealt with the said 1ssue. The said
programme dealt with the issue comprehensively and had 5 segments, which are as
follows: -

The first segment dealt with the arrest of Shr Hemant Soren, Former Chicf Minister
of Government of Jharkhand. In this segment, the host of the programme dealt with
the issue of the arrest of a sitting Chief Minister of a particular State. In the said
segment, the host pointed out that there can be 2 views in this regard. One of the
said views was that the opposition parties wete being harassed by the said arrest. He
also pointed out the other view, which is that a person who is guilty of an offence is
being taken into custody. The neutrality of the host could be seen from the fact that
he was pointing out the two possible views available. In this context, the host had
pointed out that the XD had issued ar least 10 summons. It was further pointed out

that Shri Hemant Soren recently travelled to Delhi by chartered flight. However, he
came back via road.

In the second segment, the host dealt with the position, consequent to the arrest. In
this regard, the host pointed out that Champai Soren (now Chief Minister of the
state of Jharkhand) was designated to take over the reins of the government. It was
clanfied therein that although the surname is the same, Champai Soren is not a

y; A~



NBDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

telative of Shri Hemant Soren, The said segment also dealt with the background,

qualifications and years of strupgle of Shri Champai Soren for the cause of
Jharkhand.

In the third segment, the programme dealt with 2 aspects. First, it showed a video
clip of Shri Hemant Soren coming to the Governor's House, Ranchi. Secondly, 1t
showed a video clip: This was after Shei Hemant Soren visited the Governor's
House. The video clip showed Shri Champai Soren, along with 2 other persons,
walking towards the Reporters from the Governor's House. Thereafter, an
impromptu press conference was held, Tn the said press conference, the said persons
had asserted that they have demanded that they are in majority in the Legislative
Assembly and, therefore they should be called to form a new government,

The fourth segment dealt with the reasons for the arrest of Shri Hemant Soren by
the Enforcement Directorate. In this regard, the host asked one reporter as to why
Shri Champai Soren was selected. In the teport, he pointed out that the term of the
Legislative  Assembly was below 1 year, and therefore there may be legal
complications. He further stated that to be on the safe side, they had chosen Shri
Champai Soren. Thereafter, the host again asked the reporter as to what extent the
case of the ED was 'watertight'. In response thereof, he pointed out that in the recent
raid at the Delhi residence of Shri Hemant Soren, the (i) ED had raided the Delhi
house and found substantial material: (i) the ED had informed that various
bureaucrats have stated that Shd Hemant Soren was involved in corruption; and (i)
that several crores of properties (Benami) were discovered. On such discovery, the
ED had asked Shri Hemant Soren about the same. However, he had no answer.
Thereafter, he had discussions with the other 2 reporters. These reporters pointed
out the various reasons given by the Enforcement Directorate for the arrest.

The fifth segment was the conclusion segment. In this segment, the host pointed
out that the cause that Shri Hemant Soren fights for is the upliftment of the Adivasi
people. However, in stark contrast, the said Shei Hemant Soren had a very affluent
lifestyle. In ultimate conclusion, the host pointed out that such politicians, by taking
advantage of their posts, were abusing the trust and faith of the common public at
latge. In this tegard, the host specifically pointed out that the general condition of
the public in states like Jharkhand was not in line with the exorbitant lifestyle of Shn
Hemant Soren.

The Courts have been vigilant in protecting the media's freedom of expression as
infractions of the same lead to a bigger problem of the public not knowing about
the said information. The Hon'ble Supreme Court [Madhyamam Broadeasting [imited
vi. Union of India & Ory. (Reported in: (2023) 10 SCR 595)] dealt with the position of
an independent press. -



NBDS A

HEWS BROADCASTING & DIITAL STANDARDS AITRORITY

The complainant has stated that the said programme focused on ‘attacking the
Opposition leader for bis tribal identity', which is factually incorrect. At no point in time
did the programme attack Shri Hemant Soren because he was a leader with a tribal
identity. On the contrary, the programme dealt with the issue of depravement of the
Adivasi population of the State of Jharkhand and how the extravagant lifestyle of
Shri Hemant Soren was not in touch with the realities of life.

In relation to the second allegation that the host had put forth a distorted image of
a tribal family enjoying wealth by misusing the votes given to the tribal politician
based on his identity, it was important to point out that there was no attempt to
distort a tribal family image. In this regatd, the host pointed out the lavish lifestyle
led by Shri Hemant Soren. The said lifestyle was contradistinguished with the
circumstances of the general population of the state of Jharkhand. There was na
ACMPL to use ‘casteist language' as asserted by the complainant in the paragraph under
reply. Further, there was no attempt to impartially examine the charges or to defeat
the defense of the former Chief Minister.

In relation to the third allegation found in the second unnumbered paragraph, he
'used to live just 40 vears back in the jungle as Adivasis', which is completely
unfounded. In the broadcast in question, the host pointed out that Shr Hemant
Soren would have a difficult ime after the arrest more s0 when he had been enjoying
the luxuries of life. The said broadcast has to be seen in the context in which it 1s
reported. In this context, it was pointed out that the difficulties thar Shri Hemant
Soren finds himself in are the same difficulties that an Adivasi person would have
faced some 40-0dd years ago. There was no intention to demean or, derogate or
malign an Adivasi. In this regard, the anchor had also issued an apology dated
03.02.2024 wherein he had pointed out that bascless charges of insulung tribals had
been made against him. He had pointed out that there was no intent to do so.

In relation to the fourth allegation, the complainant had asserted that the broadcast
had shown Shri Hemant Soren to have enjoyed wealth despite his ‘marginalized
tdentity’. In this regard, a reference had been made to one FIR against Shri Sudhir
Chaudhary. This allegation was also incorrect. A holistic understanding of the
programme would show that in segment 5, the issue of Shri Hemant Soren enjoying
a lavish lifestyle was raised, Questions were being raised as to whether it is correct
for a politician to have such a lifestyle in view of the general condition of the
population he tepresents. There is no concept of ‘marginalized identity’ as asserted by
the complainant. In relation to the FIRs, it is important to point out that according
to its knowledge, there are 3 pending First Information Reports. The details of which
are as follows:-

o



NBDS A

HEWS BROADCASTING & DIGITAL STANMARNS AUTHORITY

51 No. | FIR No, Date of Registraton | Police Stanon

1. 007/2024 | 02.02.2024 SCST  Police Stanon, Ranchi,
_ | Jharkhand

2 002/2024 | 04.02.2024 SCST Police Station

Jamshedpur, Tharkhand

3. 0012/2024] 05,02.2024 SCST Police Station Deoghar,
Jharkhand

The broadcaster stated that it has been informed that the anchor had taken
appropriate steps in this regard, for quashing of the same. The matter is presently
pending adjudication before the Hon'ble High Court of Jharkhand at Ranchi,

In relation to the first allegation, submitted by the complainant under the heading
contents of the show', it was asserted that the show was unfair or biased scrutiny of Shr
Hemant Soren and his family, which was not correct. It is important to point out
that neither Shri Hemant Soren nor any of his family members had asserted that the
reporting was unfair or biased. In fact, the reporting was based on facts which were
already in the public domain.

In relaton to the next allegation, the complainant, under the heading ‘contents of the
show', had asserted that the report indicated that there was a "smile’ on the face of
Shri Hemant Soren. This allegation again was unfounded and has been
mischievously placed by the complainant. ‘The said statement was made ia the
context of a video dlipping of Shri Hemant Soren coming inside the Governor's
House. The programme pointed out the irony of a person who is being caught in a
moncey laundenng case and 15 seen smiling at the time of his arrest.

In relation to the allegations under the heading "contents of the show', it was asserted
that the broadcast was not fair, which is factually incorrect. In relation to the
statements made by the reporter, it was specifically asserted that the ED had alleged
these to be the facts. There was no affirmation by the host or any reporter of these
allegations.

[n relation to the allegation relating to the 'ash for vote scam', it was important to point
out that the said allegations were never proved in a Court of Law. The host of the
programme specifically mentioned this fact. However, there are several allegations
in the public domain, some of which have been affirmed by courts, It is incorrect to
state that the host of the programme had deemed the whole family corrupt. In any
event of the matter, these were allegations that could be asserted by Shri Hemant
Soten or his family members and could not be asserted by the complainant.

10 -



NBDS A

MEWS EROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTRERITT

In relation to the other allegations, which were basically based on the extracts of the
programme, the broadeaster stated that it does not agree with the extracts quoted in
the aforesaid complaint. It stands by the programme and the statements made
therein. Tt was incorrect 1o state that the anchor had in any manner trivialized the
whole Adivasi movement as asserted by the complainant or even otherwise. The
complaint was not able to assert one violation of the Code of Ethics and
Broadcasting Standards. The programme 1s in complete compliance with the
regulatory framework provided by the NBDSA. The programme in no way
demeaned, degraded or stigmatized any community, ler alone the Adivasis, The
programme focused primarily and solely on a politician (Shri Hemant Soren) who
was already in the public eye for a long period of time primarily because he was
summoned by the Enforcement Directorate at least 10 times before he was finally
arrested on the night of 30.01.2024,

The programme in no way depicted or put the Adivasi people in a light that
negatively portrayed them as marginalized or as the kind of people who were not
capable of enjoying any sort of luxury or depicted any kind of prejudice or biasness
against the Adivasi or for that matier any community in general,

In relation to the allegations under the heading, 'what the show entails', A perusal of
the programme would show that there was no intention to 'drag' the marginalized
ethnic community or to trivialize the whole Adivasi movement. It was incorrect to
state that the programme was not neutral or had an unbiased theme,

In relation to the allegation that the show was biased against Shri Hemant Soren's
family. It is incorrect to state that the anchor used stigmatizing language and imagery
against the tribal community. The complainant, as a human rights group 1s more
concerned about the assertions made in the programme against Shri Hemant Soren
and his family. This is without any foundation or basis. The complaint under
response has to be rejected on this pround itself.

In relation to the complainant’s assertion that the arrest of a polineal leader cannot
give a right to a journalist to target the caste and identity of the accused is also
unfounded. The allegations made by the ED were specifically pointed out, stating
that these are the allegations, with a clear understanding that these have not been
proved in a court of law. It is incorrect to state that the conduct of the anchor was
unbecoming or misleading. It is further incorrect to state that these violated the
principles laid down by NBDSA,

In relation to '“Apelogy of words and not of action’, on 03.02.2024, a letter was circulated
by the anchor, a perusal of the said letter shows that there was no eriticism or insult
to any tribals in the said show. However, a narrative is sought to be given that the

11 k’/



NBDS

A

WEWS BRTADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTIRRITY

anchor has cnucized tribals/Adivasis. The said letter was issued to clarify the
positon of the anchor and cannot be considered an apology letter, as the
complainant sought to do. The anchor made no casteist or stigmatizing statements,
It1s important to point out that there were no demeaning statements made by the
anchor in the programme. The guidelines of NBDSA referred to by the complainant
were not violated at any point in time. The assertion that the said approach
amounted to "hate speech’ was completely misleading and without any basis,

In relation to the allegation concerning the violation, it is pointed out that there was
no violation of the Code of Ethics and Broadcasting Standards nor any guidelines
or advisories issued by the NBDSA. Therefore, the request of the complainant to

take down the video and to issue a public apology has to be rejected.

Decision of NBDSA at its meeting held on 14.03.2024
NBDSA considered the complaint, response of the broadcaster and after viewing
the footage of the broadeast, decided to call the parties for a hearing.

On being served with Notices, the following persons were present at the hearing on
10.04.2024:

Complainant:

1. Ms Karishma Maria, Legal Representative
2. Ms, Teesta Setalvad

3. Ms. Tanya Arora

Broadcaster:

1. Ms. Vrinda Bhandari, Advocate

2. Mr. Manish Kumar, Fditorial Member; AajTak
3. Ms. Dipali Rai, Legal Counsel

Submissions of the Complainant

"The complainant submitted that its complaint was in respect of a news segment aired
on 31.01.2024 as part of the Black & White Show. In the impugned broadcast,
Hemant Soren’s family was examined in light of ED’s questioning of Heman Soren
and his imminent arrest. On 31.01.2024, prior to the impugned broadeast being
aired, there were visuals of Hemant Soren going to the Governor’s House in Ranchi
to tender his resignation.

Its grievance with the impugned broadcast was with tespect to how Mr Soren's

Adivasi identity and tribal background were attacked, stigmatized and degraded ina
manner that was inter alia violative of principles of neutrality,

12



NBDS A

NEWS BROABCATTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

During the impugned show, demeaning statements were made against the caste
identity of a politician accused by a central agency of money laundering, Instead of
focussing on the case made against Jharkhand ex-CM Hemant Soten. the host
ndulged in trivialising the whole Adivasi movement and struggle for their identity
and fundamental rights while also declaring a family not to have the “Adiasi touch”
owing to the wealth they enjoy and the cars they travel in.

The show began with the anchor commenting on Mr. Soren’s resignation and his
questioning by the FD. The show then goes on to discuss that ED has certain
evidence and proof against Mr. Soren. After another reporter explained the ED’s
case against Mr. Soren, the anchor made a targeted remark by stating that Heman
Soren was known for his lifestyle, big cars and private planes. The anchor goes on
to dissect the history of the Soren family, including the allegations of "Cash for 1ote”
scam, which were raised against Mr. Soren’s father. At no point during the broadcast
does the anchor mention during the broadeast that these were sub judice issues and
that none of these allegations had been proven,

To trvialise Mr. Soren’s Adivasi background, the host stated that “if is important to
noté here that this family makes the issues of poor and Adivasis their politics. First, they started a
movement for separate state and separate identity, They say that they want to come into politics for
the welfare of the Adivasi community, formed their stated and Jormed their party. But what they
deem as ‘Bhalai’ is actually ‘malai’. These politicians stay in big houses, travel in luxurious cars,
travel in private planes and live a lavish life. But when they go out, they say that they are an Adivasi
politician, they are fighting for the cause and for the upliftment of the Adivasi community.” Tt is
undisputed that Mr. Soren belonged to the Adivasi community. However, in the
impugned broadeast, the host tries to insinuate that because Mr. Soren has amassed
such wealrh, he needs to shed his Adivasi community and 15 nusleading the Adivasi
community,

Liven though the accusations levied against Hemant Soren are far from proven, the
host deemed the Soren family to be corrupt, using their identty card ro make a fool
of the Adivast community of Jharkhand to seck their votes, Furthermore, while
dissecting the wealth acquired by the tribal minister and the private planes used by
them to travel, the host declared the Soren family not to be “Adivasi” enough to
demand reservation and own their tribal identity.

The anchor continued with his diatribe against the Soren family and his Adivasi
identity; he stated that “he Adivasis in [harkband vole for the Soren party so that Hemant
Soren becomres their CM, and this is what they get. [ust think, this family whe calls themselves as
Adivasi and have even filed a case against ED under the SC/ ST A, do you think they bave the
right to call themselves poor? Or do you think they should et the right to demand reservation for
themselves? Do you think this family should get the benefit of reservation? Do you think that their

13 b



NBDS A

MEWS BROASEASTING & DIGITAL STANDWRDS AUTHORITY

power shonld be allowed to be increased under the § C/ST Act?” He further stated that, “In
reality, the Soren family has nothing that can deem them to be an Adivasi”. The complainant
submitted that under the Scheduled Caste and Scheduled Tribe (Prevention of
Arrocities) Act, 1989 such utterances and comments against the identity of a tribal
person are deemed to be eriminal, In fact, it may be pertinent to mention hercin that
on 04.04.2024, an FIR was filed against the anchor, pursuant to which the anchor
had also issued an apology.

In response, the complainant submitted that its complaint concerned the failure on
the part of the broadcaster to adhere to the principles of neutrality, impartiality etc.,
in the impugned broadeast. The complainant submitted that its grievance in respect
of the broadcast was not only limited to the manner in which Mr. Soren’s Adivasi
identity was being portrayed, but it was also the manner in which the anchor was
discussing the ED’s case against Mr. Soren, as a result of which the elements of
neutrality and impartiality were lost. Its objection was also to the normalization of
stigmatizing language used against an Adivasi person and the depiction of Mr Soren’s
family as being criminal while being an Adivasi family.

The complainant invited the attention of the Authonty to the derogatory and slur
remarks being made by the anchor, who, while referring to Mr Soren spending a night
n jail, said: " Aay unke live ek tarike se waise hi haga jatse woh bees tees chalis saal pehle wapis
apne kisi Adivasi ke taur par kisi jungle mei chate jaye.” Its issue was with how the anchor
had used the impugned broadcast to cast a slur against the entire Adivasi community,

During the show, the anchor let loose his biases in a diatribe, used stipmatising
language and imagery and also innate prejudices against the tribal community, cloud
the role he is supposed to play in a news show that has a big viewership and
following.

Submissions of the Broadcaster

The broadcaster submitted that, as admitted by the complainant, the anchor, while
claiming that Hemant Soren’s family has always been in the news for their corrupt
practices, stated that the same were merely allegations that are yet to be proven. I'he
broadcaster submitted that there was nothing in the impugned broadeast, which
suggested that the anchor had deemed Mr, Soren’s whole family as corrupt. Further,
the complainant had also not been able to highlight any statement made by the
anchor in the broadcast to that effect,

The context of the show was probity in public life. The broadcaster invited the
attention of the Authonty to the statements made by the anchor at the beginning of
the show itself, wherein the version of M. Soren that they were the vietims of

b



NBDS A

KEWS ARDADCASTING & DIGTAL STANOARDS AUTHERITY

political opportunism and that this action was being taken at the behest of BJP was
explicitly reported.

Further, the anchor presented the two narratives, Le., of the opposition and the ID.
Thereafter, the ground reporter clarified that, according to [XD, the arrest was based
on evidence. The anchor specifically stated that these wete only allegations, and it
remains to be seen how ED would be able 1o prove these allegations in the Court.

In view of the above statements made by the anchor, the broadcaster submitted that
it had not damned Mr. Soren because of his tribal dentity. It clarified that in the
impugned broadeast, it had not deemed all Adivasis as being criminal or corrupt.

The broadcaster admitted that it had spoken about Mr. Soren’s identity as an Adivasi,
which was important because his political identity was predicated on him being an
Adivasi. Mr. Soren himself talks about his tribal wdentity, Therefore, it was fair for a
journalist/ anchor to question whether Mr. Soren was Living up to the Adivasi
identity and whether the values he was proclaiming supported the identity he
espoused. It had not demeaned the Adivasi in general,

The complainant, in its submissions had relied on the clarification issued by the
anchor, which made it evident who the intended audience was. The broadcaster
reiterated that it had not conflated all Adivasis with Mz Soren, as the comments
were made only on the lifestyle of Mr. Soren. Nowhere had the anchor declared M.
Soren to be a criminal,

In respect of the FIRs filed against the anchor, the broadcaster submitted that
NBDSA does not have jurisdiction to consider the violations of the Scheduled Caste
and Scheduled Tribe (Prevention of Atrocities) Act, 1989, which the relevant judicial
authorities would determine. Further, proceedings in the IR have been stayed by
the Hon’ble Supreme Court.

In rebutral, the complainant submitted that regardless of the FIRs filed against the
anchor, it was the jurisdiction of NBDSA to determine whether certain casteist and
stigmatizing language used by the anchor violated the Code of Ethics & Broadcasting
Standards and Guidelines and whether the requirtement of Impartiality and

Neutrality were adhered in the impugned broadcast.

Decision
NBDSA considered the complaint, response of the broadeaster, gave due

consideration to the arguments of the complainant and the broadcaster and reviewed
the footage of the broadeast.

A

15



NBDS A

NEWS BROADCASTING & (IGITAL STANTIARDS AUTHGRITY

NBDSA noted that the broadcaster, in its teply, had informed the Authority that
three FIRs had been filed against the anchor in respect of the impugned broadeast
under the Scheduled Caste and Scheduled Tribe (Prevention of Atrocities) Act, 1989
and the proceedings in the FIR had been stayed by the Hon’ble Supreme Court.

In view of the above, NBDSA noted that under Regulations 7.2 read with Regulation
843 of the News Broadcasing Standards Regulations, it is not permissible or
appropriate to take up matrers in respect of which any proceeding is pending in a
Court of law or other Trbunal or Statutory Authority. Therefore, NBDS A decided
to close the decision in the complaint until the matter is decided. NBDSA dectided
to inform the complainant and the broadeaster accordingly.

NBDSA decided to close the complaint with the above observations and inform the
complainant and the broadeaster accordingly.

NBDSA directs NBDA to send:
(a) A copy of this Ordet to the complainant and the broadcaster;
(b) Circulate this Order to all Members, Editors & Legal Heads of NBDA;

(c) Host this Order on its website and include it in its next Angual Report and
(d) Release the Order to media.

It is clarified that any statement made by the parties in the proceedings before
NBDSA while responding to the complaint and putting forth their view points, and
any finding or observation by NBDSA in regard to the broadcasts, in its proceedings
or in this Order, are only in the context of an examination as to whether there are
any violations of any broadcasting standards and guidelines. They are not intended
to be 'admissions' by the broadeaster, nor intended to be 'findings' by NBDSA in
regard to any civil/criminal liability.

Justice A.K Sikri (Retd.)

Chairperson
Place: New Delhi

Date: 04 §). 2024

16



