
 
 

 
101-103 Paramount Tower, C-17 Community Center, Janakpuri, New Delhi – 110058 

Email:  authority@nbanewdelhi.com  Website: www.nbanewdelhi.com 

 

NEWS BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY 

Complaint No. 3 of 2010 (SM) 

O R D E R 

 

1. A news article titled “Scribe booked for inciting mob violence” appeared in issue 

dated  July 11, 2010 of The Hindustan Times newspaper.  The said newspaper article 

related to alleged ‘incorrect’ reporting by the television news channel News X (“said 

Channel”) of news claiming that a person had been killed in police firing in Srinagar, 

which  news was telecast on July 10, 2010 between 00:00 hrs and 09:30 hrs.  The said 

newspaper article alleged that the news telecast on the said Channel had enraged 

locals, who had attacked a police station, injuring 15 policemen, in Pulwama town 

near Srinagar.  The said newspaper article further stated that the Srinagar 

correspondent of the said Channel Suhail Bukhari had admitted that it was human 

error and had said  that the telecast was taken off-air and a written apology had been 

issued.  

 

2. The said newspaper article further said that the concerned police had registered a case 

against the said Channel and against its Srinagar correspondent for attempt to murder, 

rioting, endangering life and personal safety of others and other unlawful activities. 

 

3. The said newspaper article was brought to the attention of News Broadcasting 

Standards Authority, whereupon the Authority took suo motu cognizance of the 

matter and issued Show Cause Notice dated July 28, 2010 (“said Show Cause 

Notice”) to M/s INX News Pvt Ltd (“said Broadcaster”), being the owner of the said 

Channel, calling upon the said Broadcaster to show cause why action should not be 

taken against it for the telecast of a incorrect report of the death of a person in police 

firing in Pulwama town near Srinagar on the said Channel on July 10, 2010 between 

00:00 hrs and 09:30 hrs (the “Impugned Broadcasts”).  In the said Show Cause 

Notice, it was also brought to the notice of the said Broadcaster that vide Advisory 

dated June 30, 2010, the NBA had specifically brought to the notice of its member 

broadcasters that coverage of the Kasmir issue, including the Amarnath Yatra, 

involves a situation which requires sensitive handling and additional caution, in 

consonance with the Specific Guidelines Covering Reportage dated February 10, 

2009 and Guidelines for the Telecast of News During Emergency Situations dated 



 
 

 
101-103 Paramount Tower, C-17 Community Center, Janakpuri, New Delhi – 110058 

Email:  authority@nbanewdelhi.com  Website: www.nbanewdelhi.com 

 

December 18, 2008 issued by the NBA earlier, which Advisory and Guidelines all 

member channels were obliged to follow. 

 

4. In response to the said Show Cause Notice, the said Broadcaster filed its reply dated 

August 9, 2010 setting out its response to the contents of the said Show Cause Notice. 

The said Broadcaster also furnished to the Authority the edited and unedited versions 

of the Impugned Broadcasts along with a script of the initial and subsequent 

broadcasts carried on the said Channel in that regard. 

 

5. Furthermore, vide communication dated August 13, 2010 the said Broadcaster was 

requested to remain present through its duly authorized representative or Counsel for 

a personal hearing in the matter on August 20, 2010 at 4.45 p.m. 

 

6. Accordingly, on August 20, 2010 the said Broadcaster was represented before the 

Authority by its Chief Financial Officer Shri Rakesh Gupta and its Manager Finance 

Shri Pankaj Gupta. 

 

7. The said Broadcaster also placed before the Authority a copy of fax dated July 10, 

2010 sent by it to the Inspector General of Police, Jammu & Kashmir in which the 

said Broadcaster had stated the following in relation to the Impugned Broadcasts : 

 

“This story was run based on information available on the news desk in our 

Noida office, and was not sent to us by any of the members of our staff in 

Srinagar. In fact, our reporters in Srinagar immediately called us to say the 

story is wrong, and that while some security forces and civilians have been 

injured in clashes in Kashmir, no one has been killed. 

 

Based on this information, we immediately withdrew the story. We have also 

aired a clarification and apology.” 

 

In the said letter to the Inspector General of Police, the said Broadcaster further said 

that : 

“As the above illustrates, any error committed by us was genuine and human.”  

 



 
 

 
101-103 Paramount Tower, C-17 Community Center, Janakpuri, New Delhi – 110058 

Email:  authority@nbanewdelhi.com  Website: www.nbanewdelhi.com 

 

8. In its reply dated August 9, 2010 furnished to the said Show Cause Notice, the said 

Broadcaster has offered the same defense as was contained in the said letter to the IG, 

Police.  Principally, what the said Broadcaster has stated in its defence is as follows : 

8.1 That the news report in question contained only one sentence conveying the 

news of one death in the city of duration of approximately 3 seconds; and that 

the same was telecast in repeated bulletins till the error was noticed ; 

8.2 That the erroneous statement that “one person has been killed” was an error 

committed inadvertently by their news desk in Noida, which statement was 

however, not highlighted or overstressed in any manner ; 

 

8.3 That the error in question was noticed by the correspondents of the said 

Channel in Srinagar, who immediately brought it to the notice of the news 

desk in Noida;  

 

8.4 That thereafter the news was immediately withdrawn and the matter was 

brought to the notice of senior editors of the said Broadcaster ; 

 

8.5 That after cross-verification and consultation, a rebuttal was also telecast and 

run repeatedly ; 

 

8.6 That the error on its part was immediately brought to the notice of the various 

law enforcement authorities of Jammu & Kashmir, in the course of which the 

said Broadcaster was given to understand that a First Information Report had 

also been lodged against the said Broadcaster and its correspondents in 

Srinagar; 

 

8.7 That several industry associations, including the Editors Guild and the 

Broadcast Editors Association, had also spoken in defense of the said 

Broadcaster, in particular, of the charges being made against the said Channel. 

In this context the Authority’s attention was invited to Press Release dated 

July 11, 2010 issued by the Editors’ Guild, a perusal whereof shows, that what 

is complained of therein is that the nature of the FIR is  

“disproportionate to the ‘crime’ and seems designed to only 

intimidate the media. The channel has apologized for what is 

being seen as a human error in putting out wrong information.” 



 
 

 
101-103 Paramount Tower, C-17 Community Center, Janakpuri, New Delhi – 110058 

Email:  authority@nbanewdelhi.com  Website: www.nbanewdelhi.com 

 

8.8 That in-house investigation was conducted into the matter  and two staff 

members found responsible for the error had been suspended, besides several 

Heads of the Department having been reprimanded ; 

 

8.9 That while the said incorrect news had been repeated in its telecasts over the 

period 00:00 hrs to 09:30 hrs. on July 10, 2010, the said Broadcaster also 

pointed out that upon realizing the mistake, not only was the said news report 

immediately withdrawn but  repeated tickers were run acknowledging the 

mistake and stating correct facts; 

 

8.10 That no concrete evidence had been cited by any authority or agency to 

substantiate the allegation that the telecast of the erroneous statement by the 

said Channel has caused further public agitation in Pulwama/Srinagar. 

 

9. To a specific query put during the course of hearing on August 20, 2010, as to 

whether the said Broadcaster had initiated any remedial measures or put in place any 

systemic changes to ensure that such serious ‘errors’ do not recur, the Authorized 

Representative appearing on behalf of the said Broadcaster requested some time to 

place before the Authority a response to this query. 

 

10. As directed by the Authority during the course of personal hearing on August 20, 

2010, the Broadcaster has submitted further information of the remedial measures and 

the systemic changes made by it to ensure that such errors are not repeated.  Details of 

the same are given in its further reply dated August 25, 2010. 

 

11. Be that as it may, upon a conspectus of all facts and circumstances, the following 

position clearly emerges: 

 

11.1 No person had been killed in police firing in Pulwama, near Srinagar at the 

relevant time, as reported in the Impugned Broadcasts  ; 

 

11.2 Repetitive news reports telecast on the said Channel between 00:00 hrs and 

09:30 hrs. on July 10, 2010 were incorrect,  and it is a candid admission by the 

said Broadcaster; 



 
 

 
101-103 Paramount Tower, C-17 Community Center, Janakpuri, New Delhi – 110058 

Email:  authority@nbanewdelhi.com  Website: www.nbanewdelhi.com 

 

 

11.3 The excuse and explanation cited by the said Broadcaster that such incorrect 

news had not been sent to the said Channel by its correspondent/s in Srinagar 

but had been run by the news desk at NOIDA, only makes the default more 

serious inasmuch as it is inconceivable how the NOIDA news desk could have 

reported on the goings-on in Srinagar without information from its 

correspondents in Srinagar ; 

 

11.4 No explanation is forthcoming as to how and from where the NOIDA news 

desk received information as serious as that of a person having been killed in 

police firing in Pulwama, Srinagar at the relevant time ; 

 

11.5 Clearly, no verification or corroboration of such an important piece of news 

was made, or even attempted, by the said Broadcaster prior to its repeated 

telecast ; 

 

11.6 Lastly, it could hardly be contested by the said Broadcaster that telecast of 

incorrect news in relation to such a sensitive location as Srinagar has a direct 

and immediate tendency to cause further disturbance in that place with 

potential for serious harm;  

 

And all this was done in the teeth of the specific Advisory dated June 30, 2010 issued 

by the NBA, drawing the attention of all its member broadcasters to the specific 

portion of the Code of Ethics/Specific Guidelines relevant to the situation. The 

contravention by the Broadcaster is clear. 

 

12. The Broadcaster’s unequivocal admission of its lapse, prompt telecast of the rebuttal 

of the incorrect news with apology, disciplinary action taken against the persons 

responsible for the lapse, measures quickly taken to strengthen the procedures for 

checking accuracy of facts telecast, candid reiteration of its lapse even in its further 

reply dated August 25, 2010 are significant correctional steps, relevant for 

consideration by the Authority as mitigating factors. 



 
 

 
101-103 Paramount Tower, C-17 Community Center, Janakpuri, New Delhi – 110058 

Email:  authority@nbanewdelhi.com  Website: www.nbanewdelhi.com 

 

13. In addition to the steps already taken by the Broadcaster, it is advisable that it also 

holds a workshop to educate all its concerned personnel in the modalities necessary 

for faithful performance of their task of disseminating correct information (not 

misinformation) to the people in accordance with the true role of the media. 

14. However, the Authority is constrained to observe that the demeanour of the 

Broadcaster’s Representative at the hearing before it on August 20, 2010 left much to 

be desired. He gave the impression of being cussed at being required to explain the 

admitted lapse; he had also to be educated with the information that the NBSA is an 

independent Authority, distinct from the NBA; and that the Broadcaster was being 

answerable to the NBSA.   It was in these circumstances, to avoid overlooking any 

significant fact that the Authority directed the furnishing of further information as 

above, in writing.   

 It is hoped that the message has been educative to all concerned. 

15. In view of the above, the only surviving question is of the nature of order required to 

be made by this Authority. 

16. The lapse is rightly admitted by the Broadcaster. Remedial action has also been taken 

by it, along with measures to improve the system to prevent such lapses in future.  

Thus, the major component of punishment i.e. the reformative and curative element is 

already satisfied.  The mitigating factors, such as, candid admission of the lapse, 

correctional steps, and finally unequivocal submission to the Authority “that the facts 

and circumstances as stated in our submissions be considered sympathetically”, are 

relevant considerations for determining the appropriate final order. 

17. Accordingly, on a conspectus of all the facts and circumstances, the Authority deems 

it fit and expedient to record a warning to the Broadcaster to ensure no repetetion of 



 
 

 
101-103 Paramount Tower, C-17 Community Center, Janakpuri, New Delhi – 110058 

Email:  authority@nbanewdelhi.com  Website: www.nbanewdelhi.com 

 

this admitted lapse; and to also ensure a faithful prompt implementation of all the 

correctional steps indicated to have been taken by it. It is ordered, accordingly. 

18.  Consequently the Authority further directs as under; 

 (a) The NBA to host the summary of these proceedings on its 

 website  and to include such summary in its next Annual 

 Report and also inform the members of the NBA.  

(b)  A copy of this Order be sent to the  Broadcaster  M/s INX 

 News Pvt. Ltd. (News X) and to  NBA for necessary 

 compliance. 

 
Sd/- 

Chairperson 
For and on behalf of  

News Broadcasting Standards Authority 

 

Place : New Delhi  
Dated : 18 September 2010 


