BEFORE THE NEWS BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY
NEW DELHI

Complaint No. 7 of 2011

In the matter of : M/s Zee News Ltd.
No 19, Film City, Sector 16A
Noida 201301

And in the matter of : M/s Media Content & Comrzations Services (India) Pvt. Ltd.
A-37, Sector 60,
Noida — 201307

Telecast of news stories / programmes on ShriDhiér, Senior
Manager, Corporation Bank, Ambala on news chanbeés News
and Star News in January, 2011

ORDER

1. A complaint dated '8 April, 2011 was received from one Mr. D.K. Dhdr&himla in
relation to the series of news stories broadcasfemNews television channel between
26.01.2011 and 04.02.2011 (elsewhere in the comtplatated to be between "26
January, 2011 and 3Danuary, 2011) of a programme relating to thegatlerecovery of
Rs. 1 crore cash which was supposed to be conneatiedthe Tibetan-Buddhist High
Priest “Karmapa”. Another complaint dated"28pril, 2011 was received from the same
Shri D.K. Dhar in relation to the series of newsigs broadcast on Star News television
between 26.01.2011 and 04.02.2011 (elsewhere idh®laint, stated to be between
26" January, 2011 and 3Danuary, 2011) in relation to same episode ofvenyoof cash
supposedly connected with the Karmapa. On recéiffteocomplaints vide emails dated
19.4 2011 & 3.5. 2011 both the broadcasters wetpiesied to preserve all the
stories/programmes .

2. The Authority also noted that it was clear frima record that Zee News and Star News
had not responded directly to the complaints reskifrom the complainant within the
time frame stipulated under the NBSA Regulations.

3. Since there was some delay in filing of the s@i@ complaints, under the News
Broadcasting Standards Regulations the Complas@rght condonation of such delay
on the ground that he had been under arrest f&fhd@nuary, 2011 to™s March, 2011
and it was for this reason he was unable tolfiéedaid complaints within ~ the  time
stipulated under the said Regulations.

4. Since the two complaints related essentiallyh® same subject matter and had been
preferred by the same Complainant, it was deemppdbariate that both the complaints
be considered and decided together. Since tls®megted for the delay in filing of the

101-103 Paramount Tower, C-17 Community Center, Janakpuri, New Delhi — 110058
Email: authority@nbanewdelhi.com Website: www.nbanewdelhi.com



said complaints was compelling, the Authority comeld the delay and decided to
consider the complaints on merits.

In brief, the allegations in the two complaifitsd by Shri D.K. Dhar against Zee News
and Star News were that :

(i)

(ii)

(iii)

(iv)
(v)

(vi)

(Vi)

(viii)

The Complainant was employed as Senior ManageoiiaZation Bank, Ambala
for the past 11 months and had served the Banlaraus branches, in various
capacities for some 27 years with an unblemishedcserecord, with various
awards to his credit;

A sum of Rs. 1 crore was to be received at the @atpn Bank, Ambala
comprising the sale proceeds of a property sol@ loystomer of the Bank Shri
K.P. Bhardwaj ; and this money was to be remittechfDelhi to Ambala ;

The Complainant issued to the said customer a Ramg Certificate so that the
money could be carried from Delhi to Ambala/Pand¢ako be deposited in the
Bank. The Complainant further stated that he isstle® said Remittance
Certificate based on sufficient proof of the sountéunds to be received by him
from the said Shri K.P. Bhardwaj at his Bank. Thenplainant in his written
statement has also stated that the money coulbenoémitted as it reached the
bank after the close of banking hours.

The Complainant further stated that he was arreltethe Himachal Pradesh
Police on 28.01.2011 and remained in custody 04ti03.2011;

In this background, the Complainant alleged that@es of stories broadcast by
Zee News and Star News between 26.01.2011 and .81 (elsewhere in the
complaints, stated to be betweer"2Bnuary, 2011 and 3Danuary, 2011) in
relation to the said episode, were one-sided, faiskincorrect ;

In substance, the grievance made by Shri D.K. @lgainst the stories broadcast
on Zee News and Star News (the “said Channels”)thatsthe said Channels had
acted as a mouthpiece of the Superintendent ot&adlina, Himachal Pradesh
and had misrepresented that the Remittance Cat#fissued by the Complainant
was fake, without attempting to verify the genuiees of the said certificate or
contacting any person other than the Police. Tom@ainant further alleged that
in spite of the said Remittance Certificate haviiegn verified by the Police on
28" January, 2011. The said Channels mislead theeviein their stories that the
said Remittance Certificate was fake. The Comgplatirfurther stated that the
sellers and purchasers of the land in connectidh which the said money was
received had appeared before the Police and caedirthe genuineness of the
transaction ;

Furthermore, the Complainant alleged that newsrtemarried on Zee News and
Star News also stated that the Complainant usestap at a guest house in
Ambala owned by the within named Shri K.P. Bhardwelere they used to
meet, which was also completely false since ShrarBWwaj did not own any
property in Ambala ;

The Complainant also alleged that in the stotesan Zee News and Star News,
the said Channels had dubbed the Complainant ssspécted Chinese agent” or

101-103 Paramount Tower, C-17 Community Center, Janakpuri, New Delhi — 110058
Email: authority@nbanewdelhi.com Website: www.nbanewdelhi.com



10.

11.

having Chinese connection, who had been workingHerKarmapa, which the
Complainant stated was also completely false ;

(ix)  According to the Complainant, such reportage anmeximd the highest form of
lack of neutrality, fair and objective reporting the part of the said Channels ;

(x) It was the Complainant’s grievance that by reasbth® said broadcasts, which
were entirely one-sided and were carried withouty arerification, the
Complainant’'s good name and image as also thdteoBank he had served, had
been tarnished. Furthermore, the Complainant edlefat the said broadcasts
had ruined the reputation and credibility of hisifiy as a whole.

Upon a prima facie view being taken of the sadmplaints, the Authority

issued notices both dated 20.6.2011 to Zee News Star News calling upon

them to submit their response in the matter, whishs received from Zee

News vide its reply dated 1.7.2011 and from Stawslvide its reply dated 4.7.2011.

In gist, the response received from the saich@élg was that the series of stories on the

subject matter were based upon statements madet8R Una and upon the contents of

the First Information Report (FIR) registered ire thnatter. In fact, Zee News denied
having run any story dubbing the Complainant asuapected Chinese agent”; Zee News
also denied having any reporter by the surnamealPatZee News also denied having

said in any of its broadcasts that the Complainget to stay at the guest house of Shri

KP Bhardwaj at Ambala or that he used to meet #n@ gerson there. Zee News stated

that they had never assumed the role of an imastigand had not given any ‘verdict’ on

the authenticity of the said Remittance Certificate

The response of Star News, received vide Replydd@®05-2011 issued by their

lawyers, was vague to say the least and no speriiwers were given to the allegations

of one-sided and partial reportage, except to aagker supremacy of the free speech
guarantee available to the media under our Cotistitu

Upon closer reading, it appears that the complaeatt by the Complainant against Zee

News and Star News were virtually the same, so nsodiat certain allegations that did

not even relate to broadcasts carried on Zee Nedshken leveled by the Complainant

against the said Channel.

On the basis of the complaints received from ShK.Mhar and the response received

from the Zee News and Star News, the Authority vemied a hearing in the matter on

27.7.2011 at which hearing all concerned partieeevikeard at length. However, almost

at the conclusion of the said hearing, the Complatimequested the Authority to allow

him to submit some additional material for its ddesation. The Authority accepted the
request made by the Complainant; and accordingtyhéu hearing in the matter was
deferred to 26.8.2011 permitting the Complainansabmit before the Authority such
additional material that he deemed relevant betfoae date. In spite of such opportunity
however, the Complainant did not send to the Autyh@ny substantial further material;
except some additional information before the Audtho vide Complainant’s
communication date™August, 2011. The complainant had also statedtbas unable
to visit Delhi frequently as he had brought all thets to the notice of the Authority.

At the hearing scheduled for 26.8.2011 the Autlgaronsidered the matter in detail, in

light of all the material (including the additionaformation) placed before the Authority

101-103 Paramount Tower, C-17 Community Center, Janakpuri, New Delhi — 110058
Email: authority@nbanewdelhi.com Website: www.nbanewdelhi.com



12.

13.

14.

by the Complainant and the defense cited beforeAtitbority by Zee News and Star
News.

The Authority notes that the Complainant did natiyedisclose to the Authority that the
criminal prosecution arising from the incident v&idl pending against him, until he was
closely queried on this issue at the hearing. Abthority records that, especially in
view of the pending criminal prosecution it was pgpeopriate for the Authority to
entertain any issue or make any comment on thetsnefithe investigation or the
prosecution. It is also noticed though, that whilkee Complainant cited that certain Star
News broadcasts concerning him are available orif¥ba, the said Channel expressed
ignorance as regards to such broadcasts, whicld,stathe broadcaster is evidently not
forthright.

However, considering the matter in the limited casgof the NBA Code of Ethics &
Broadcasting Standards and other Specific Guidelissued from time to time, the
Authority is of opinion that the broadcasters \ieze News and Star News acted well
within their “ethics” in reporting upon the invegdtion in the matter, not least because
this was no ordinary investigation but related e allegations of wrongdoing by the
Tibetan-Buddhist High Priest — the Karmapa ; antbedingly, the public were entitled
to know about the goings-on in the investigatiome TKarmapa story was widely
broadcast across all national news channels.

Upon an overall consideration of all facts and winstances, the Authority is of the
opinion :

14.1 Insofar as Zee News is concerned, no allegstiother than those borne-out from
information received from the investigating auttied, was reported in the
broadcasts made by the said Channel; and in fec#tithority is of the view that
the broadcast of information by Zee News on theoorgyinvestigation does not
require any further scrutiny. Accordingly, the Aatily finds nothing
objectionable or amiss in the news stories in rkgarthe complaint carried on
Zee News television channel ;

14.2 However insofar as Star News is concerned Atitbority finds that while the
said Channel had made certain sensational comraadtdrew certain inferences
from the Police version of the investigation inatedn to the Complainant, before
doing so Star News did not even attempt to obtaénGomplainant’s version on
the matter; and the Complainant’s version was afogly not included in the
reportage while carrying serious allegations adains Complainant. As stated
above, in this regard the response received fraan I[Séws vide their lawyers’
communication dated 30May, 2011, was vague and offered no specific answe
To cite an instance, Star News had dubbed the Gongpit as a “suspected
Chinese agent”, on the video available on YouTUlbes is not mentioned in the
CD submitted by Star News to support such allegativen though Star News
claimed that it had no knowledge of the fact, yetid not take any action for its
correction in case it was incorrect. Star News’ igsion to take the
Complainant’s version on the serious allegatiotectest against him amounted to
lack of due-diligence and was a clear breach obtleadcaster’s obligation of fair
reporting; and such one-sided reportage was anathemfair and objective

101-103 Paramount Tower, C-17 Community Center, Janakpuri, New Delhi — 110058
Email: authority@nbanewdelhi.com Website: www.nbanewdelhi.com



15.

16.

17.

18.
19.

Place :

reporting. Such reportage was in breach of Gudslil and 2 of the Specific
Guidelines Covering Reportage dated 10.2.2009 timglato Accuracy,
Impartiality, Neutrality and Fairness.

Accordingly, the Authority issues to M/s Media Cemt and Communications Services

(India) Pvt Ltd. / Star News television channelveafning” for its omission in having

carried a one-sided story without obtaining thesicer of the person being reported upon

; and Star News is hereby advised to be careftihisraccount in the future.

The Authority would like to observe that the grieea of the complainant having arisen

within the aforesaid period of 90 days, it was etpé that all the relevant records

relating to the complaint should have been retalmethe channel for scrutiny to decide

the complaint.

The Authority further wishes to place on recordttimview of the ongoing criminal

proceedings against the Complainant, nothing stayethe Authority in this order has

any reference whatsoever to the merits of the teseare likely to arise for a decision by

the competent Court in such criminal trial or otheyceedings.

The complaints made by Shri D.K. Dhar are dispaded the above terms.

The Authority further directs the NBA :

@ to send a copy of this Order to both the comext broadcasters within 7 days of
issuance for noting and future compliance ;

(b) to also send a copy of this Order to the Compta Shri DK Dhar for his
information ;

(c) to host a summary of these proceedings on 8& WNebsite and to include such
summary in the NBA’s Annual Report

Sd/-

Justice J S Verma (Retd.)
Chairperson

New Delhi

Dated : 29 August, 2011

101-103 Paramount Tower, C-17 Community Center, Janakpuri, New Delhi — 110058
Email: authority@nbanewdelhi.com Website: www.nbanewdelhi.com



