
____________________________________________________________________________________________________________________________________ 
Juris House, Ground Floor, 22, Inder Enclave, Paschim Vihar, New Delhi – 110 087 

Email:   authority@nbanewdelhi.com  Website: www.nbanewdelhi.com 

 

News Broadcasting Standards Authority  

Order No 17 (2012) 

Re: Complaint dated 21/06/2012 filed by Dr. Kalind Prashar against broadcasts 
made on Aaj Tak (on 10.6.12) & on IBN7 (on 11.6.12) of a one sided story  of a 
matrimonial dispute.  
 

O R D E R 
 
1. A complaint dated 21.6.12, was received by the NBSA from one Dr. Kalind Parashar 

alleging that news channels Aaj Tak and IBN7 had broadcast a one sided story, at 
prime time, containing allegations levelled against the complainant and his family by 
his former wife Dr. Kaveri Kapoor, maligning the complainant and his family, 
without any attempt having been made by the news channels to contact him or his 
family to carry their side of the story.   The complainant further contented that he was 
divorced from his former wife in the USA and he had also been awarded custody of 
the child relating to which however certain proceedings are pending in an Indian 
Court. 

2. After a preliminary consideration of the complaint, the NBSA had invited a response 
from Aaj Tak and IBN 7; and the NBSA subsequently granted a  hearing to the 
parties, which hearing was conducted on 20.8.12.      

3.     At the hearing, Dr. Kailash Parashar (father of the complainant Dr. Kalind Parashar) 
was present. News channel Aaj Tak was  represented by Mr. Anup Kumar Sinha, 
Associate Executive Producer, Mr. Snehanshu Shekhar, Senior Producer, Mr. Puneet 
Jain, Head Legal & Compliances & CS & GM – (F & A) and Mr. Satish Bhatt, 
Internal Legal ; and IBN 7 was represented  by Ms. Manisha Ahuja, Sr. Manager, 
Legal, Mr. Sachin Dev, DGM – Corp Affairs and Mr. Anant Vijay, Dy. Executive 
Producer. 

4. On the basis of the allegations made in the complaint and the responses received from 
the news channels and after viewing the broadcasts in question and hearing the 
parties, it was evident that  the initial reportage on the matter was entirely one sided as  
the complainant’s version had not been carried at all. Insofar as Aaj Tak was 
concerned, it was alleged by the complainant that in its only broadcast dated 10.6.12, 
the complainant’s version was not included at all.  As for IBN 7, the complainant’s 
case was that in its first broadcast on 11.6.12 the channel did not carry the 
complainant’s version, although in subsequent broadcasts on 27.6.12 & 28.6.12, the 
complainant’s version (speaking through his father) was included.  

 5. While both the news channels contended that they had made efforts to obtain the 
complainant’s version but without success.  The NBSA is of the opinion that the  
subject matter of the programme was not so urgent that it needed immediate 
broadcast,  and the news channels should have waited for the response from the 
complainant, which however was evidently not done. In these circumstances, it 
appears that the purported efforts made by the news channels to contact the 
complainant were inadequate, if not insincere. Secondly, NBSA also notes with 
anguish and dismay how precious air-time was spent by both the news channels on a 
subject that related purely to the private and personal affairs of private individuals (as 
distinct from public figures) who had no association with public life at all ; and such 
matters had been carried with prominence without there being any “news value” in 
the broadcasts. 



____________________________________________________________________________________________________________________________________ 
Juris House, Ground Floor, 22, Inder Enclave, Paschim Vihar, New Delhi – 110 087 

Email:   authority@nbanewdelhi.com  Website: www.nbanewdelhi.com 

 

6. During the course of hearing the complainant’s father submitted that insofar as IBN 7 
was concerned, since the said channel had carried his version as given by him in their 
subsequent broadcasts on 27th and 28th June, 2012, the complainant was satisfied with 
the action taken by IBN 7 and did not wish to pursue the complaint against the said 
channel.   

 7. As far as Aaj Tak is concerned, the complainant’s father submitted that the channel 
had carried his version only in a fleeting manner in the speed news segment of its 
broadcast, which did not suffice or address his family’s grievance adequately. 

8.  NBSA is therefore of the view that both the news  channels i.e. Aaj Tak and             
 IBN 7 are in breach of important norms of journalistic ethics – firstly,    the 
 fundamental principle that requires news reportage should be fair and balanced by 
 carrying the version of the person being reported upon in the very first instance of 
 broadcast of the news, which in the present case was Dr. Kalind Parashar, whose 
 version was not carried  in the first instance. Secondly, both the news channels are 
 also in breach of the  NBA Code of Ethics & Broadcasting Standards, Specific 
 Guidelines and  NBSA Advisory on “Reportage of Family / Matrimonial Matters” 
 dated 16.9.2011  which proscribes reportage purely on family and matrimonial 
 matters with no “public interest” aspect or “news value”, stating further that such  
 broadcasts needlessly intrude  upon  the “privacy” of individuals.  

9.       Since the complainant  was satisfied that his version had been duly carried by IBN 7 in 
their subsequent broadcasts on 27th and 28th June 2012, the NBSA records that  the 
complaint against IBN 7 be treated as amicably resolved  and hence disposed of albeit 
with a warning to IBN 7 that any future transgressions in this regard  would be dealt 
with sternly. 

10. Insofar as Aaj Tak is concerned, the NBSA holds that the channel was clearly  in 
breach of the NBA Code of Ethics & Broadcasting Standards,  Specific Guidelines  and 
committed wilful violation of  the NBSA Advisory on Reportage of Family / 
Matrimonial Matters dated 16.9.2011, for the reasons recorded above.  The NBSA 
therefore directs that TV Today Network Ltd. / Aajtak be visited with the following  
consequences:   

 10.1 The channel must carry the unedited version of the complainant, prominently for 
a  duration of three minutes at the same time that the first broadcast was made on 
10.6.12 i.e. at 6 pm  for three consecutive days i.e. on 30.10.12, 31.10.12 & 1.11.12 
respectively.  The complainant’s version must also be preceded  by an apology to be 
tendered by the channel, by running the following text (static) on full screen in large 
font size with voice over (in slow speed) expressing regret for the said telecast on 
their channel Aaj Tak stating the following:  

ըվըվըվըվ ֆշֆշֆշֆշ  շ֫շ֫շ֫շ֫ ո֧ֈո֧ֈո֧ֈո֧ֈ ֛֛֛֛֨֨֨ ֨ ᳰշᳰշᳰշᳰշ ֛֐֛֧֊֐֛֧֊֐֛֧֊֐֊ ֧փ֩փ֩փ֩փ֩. շ֞ᳲ֔ֈշ֞ᳲ֔ֈշ֞ᳲ֔ֈշ֞ᳲ֔ֈ ֌֒֞֘֒֌֒֞֘֒֌֒֞֘֒֌֒֞֘֒ ն֒ն֒ն֒ն֒ ի֊շᳱի֊շᳱի֊շᳱի֊շᳱ ֌֢֗ᭅ֌֢֗ᭅ֌֢֗ᭅ֌֢֗ᭅ ֌᳀֠֌᳀֠֌᳀֠֌᳀֠ փ֩փ֩փ֩փ֩. շ֧֞֗֒ ֠շ֧֞֗֒ ֠շ֧֞֗֒ ֠շ֧֞֗֒ ֠ շ֌֢֒շ֌֢֒շ֌֢֒շ֌֢֒  շ֧շ֧շ֧շ֧ ֎֠ռ֎֠ռ֎֠ռ֎֠ռ    
֗֨֗ ֛֞֟շ֗֨֗ ֛֞֟շ֗֨֗ ֛֞֟շ֗֨֗ ֛֞֟շ ֟֗֗֞ֈ֟֗֗֞ֈ֟֗֗֞ֈ֟֗֗֞ֈ շ֧շ֧շ֧շ֧ ֚᭥֎᭠։֚᭥֎᭠։֚᭥֎᭠։֚᭥֎᭠։ ֐ᱶ֐ᱶ֐ᱶ֐ᱶ 10.06.12 շ֫շ֫շ֫շ֫ ձշֆֹ֒֞ձշֆֹ֒֞ձշֆֹ֒֞ձշֆֹ֒֞ ֚֞֐ռ֚֞֒֞֐ռ֚֞֒֞֐ռ֚֞֒֞֐ռ֞֒ ᮧ֚֞ᳯ֒ֆᮧ֚֞ᳯ֒ֆᮧ֚֞ᳯ֒ֆᮧ֚֞ᳯ֒ֆ ᳰշ֑֞ᳰշ֑֞ᳰշ֑֞ᳰշ֑֞, վ֎ᳰշվ֎ᳰշվ֎ᳰշվ֎ᳰշ ֑֛֑֛֑֛֑֛ ֞֔֐֞֐֞֔֐֞֐֞֔֐֞֐֞֔֐֞֐ 
֟֊ֆ֞᭠ֆ֟֊ֆ֞᭠ֆ֟֊ֆ֞᭠ֆ֟֊ֆ֞᭠ֆ ֟֊վ֠֟֊վ֠֟֊վ֠֟֊վ֠ և֞և֞և֞և֞ ն֒ն֒ն֒ն֒ ֊֊֊֊ ֆ֫ֆ֫ֆ֫ֆ֫ թ֚֐ᱶթ֚֐ᱶթ֚֐ᱶթ֚֐ᱶ շ֫ժշ֫ժշ֫ժշ֫ժ ֛֐ᱬ֗֌օ֢ᭅ֛֐ᱬ֗֌օ֢ᭅ֛֐ᱬ֗֌օ֢ᭅ֛֐ᱬ֗֌օ֢ᭅ ֚֞֐ռ֚֞֒֞֐ռ֚֞֒֞֐ռ֚֞֒֞֐ռ֞֒ և֞և֞և֞և֞ ն֒ն֒ն֒ն֒ ֊֊֊֊ ֛֛֛֛֠֠֠֠ շ֫ժշ֫ժշ֫ժշ֫ժ վ֊֛֟ֆվ֊֛֟ֆվ֊֛֟ֆվ֊֛֟ֆ. ֑֛֑֛֑֛֑֛ ᮧ֚֞ᮧ֚֞ᮧ֚֞ᮧ֚֞֒օ֒օ֒օ֒օ 
ձ֊֎֠ձձ֊֎֠ձձ֊֎֠ձձ֊֎֠ձ ‘ ֟֊֟ֆ֟֊֟ֆ֟֊֟ֆ֟֊֟ֆ ֚ե֟ ֛ֆ֚֞ե֟ ֛ֆ֚֞ե֟ ֛ֆ֚֞ե֟ ֛ֆ֞ ն֒ն֒ն֒ն֒ ᮧ֚֞֒օᮧ֚֞֒օᮧ֚֞֒օᮧ֚֞֒օ ֞֐֊շ֞֐֊շ֞֐֊շ֞֐֊շ’, ‘ պց֊֞Აպց֊֞Აպց֊֞Აպց֊֞Ა շᳱշᳱշᳱշᳱ ᳯ֒֌֫᳻ցչᳯ֒֌֫᳻ցչᳯ֒֌֫᳻ցչᳯ֒֌֫᳻ցչ շ֒֊֧շ֒֊֧շ֒֊֧շ֒֊ ֧շ֧շ֧շ֧շ֧ ֚᭥֎᭠։֚᭥֎᭠։֚᭥֎᭠։֚᭥֎᭠։ ֐ᱶ֐ᱶ֐ᱶ֐ᱶ ᳥᳥᳥᳥֟֗֟֘֟֗֟֘֟֗֟֘֟֗֟֘ ᳰֈ֘֞ᳰֈ֘֞ᳰֈ֘֞ᳰֈ֘֞ 
֟֊ֈᱷ֘֟֊ֈᱷ֘֟֊ֈᱷ֘֟֊ֈᱷ֘ ’ ն֒ն֒ն֒ն֒  ‘֛֗֨֗֞֟շ֛֗֨֗֞֟շ֛֗֨֗֞֟շ֛֗֨֗֞֟շ ֗֗֗֗ ֌֞ᳯ֒֗֞ᳯ֒շ֌֞ᳯ֒֗֞ᳯ֒շ֌֞ᳯ֒֗֞ᳯ֒շ֌֞ᳯ֒֗֞ᳯ֒շ ֟֗֗֞ֈᲂ֟֗֗֞ֈᲂ֟֗֗֞ֈᲂ֟֗֗֞ֈᲂ շᳱշᳱշᳱշᳱ ᳯ֒֌֫᳻ցչᳯ֒֌֫᳻ցչᳯ֒֌֫᳻ցչᳯ֒֌֫᳻ցչ’   շ֧   ֎֧֞֒  ֐ᱶ  ձ֊֎֚֠ձ ձ֊֎֚֠ձ ձ֊֎֚֠ձ ձ֊֎֚֠ձ  ᳇֞֒֞᳇֞֒֞᳇֞֒֞᳇֞֒֞   ᳰֈ֊֞եշᳰֈ֊֞եշᳰֈ֊֞եշᳰֈ֊֞եշ  

16.9.11    շ֫շ֫շ֫շ֫  վ֞֒֠    ձփ֗֞թվ֒֠ձփ֗֞թվ֒֠ձփ֗֞թվ֒֠ձփ֗֞թվ֒֠ շ֞շ֞շ֞շ֞ ի᭨֔եպ֊ի᭨֔եպ֊ի᭨֔եպ֊ի᭨֔եպ֊ ֛֛֛֛֨֨֨.֨  թ֚թ֚թ֚թ֚ ᮧ֚֞֒օᮧ֚֞֒օᮧ֚֞֒օᮧ֚֞֒օ ֧֧֧֚֚֚֚ ֧ փ֩փ֩փ֩փ֩. շ֞ᳲ֔ֈշ֞ᳲ֔ֈշ֞ᳲ֔ֈշ֞ᳲ֔ֈ ֌֒֞֘֒֌֒֞֘֒֌֒֞֘֒֌֒֞֘֒ ն֒ն֒ն֒ն֒ ի֊շ֧ի֊շ֧ի֊շ֧ի֊շ֧ 
֌ᳯ֒֗֞֒֌ᳯ֒֗֞֒֌ᳯ֒֗֞֒֌ᳯ֒֗֞֒ շ֫շ֫շ֫շ֫ ᱟժᱟժᱟժᱟժ ᳰշ֚֠ᳰշ֚֠ᳰշ֚֠ᳰշ֚֠ ᮧշ֞֒ᮧշ֞֒ᮧշ֞֒ᮧշ֞֒ շᳱշᳱշᳱշᳱ ֌ַ֠֞֌ַ֠֞֌ַ֠֞֌ַ֠֞ ն֒ն֒ն֒ն֒ ᭃ֟ֆᭃ֟ֆᭃ֟ֆᭃ֟ֆ շ֧շ֧շ֧շ֧ ֟֔ձ֟֔ձ֟֔ձ֟֔ձ ֛֐ᱶ֛֐ᱶ֛֐ᱶ֛֐ᱶ չ֛֒֞չ֛֒֞չ֛֒֞չ֛֒֞ ո֧ֈո֧ֈո֧ֈո֧ֈ ֛֛֛֛֨֨֨ ֨. 

 



____________________________________________________________________________________________________________________________________ 
Juris House, Ground Floor, 22, Inder Enclave, Paschim Vihar, New Delhi – 110 087 

Email:   authority@nbanewdelhi.com  Website: www.nbanewdelhi.com 

 

 10.2. Directs the broadcaster to pay a fine of Rs. 1,00,000/- (Rupees One Lac Only)  
 to the News Broadcasters Association within 7 (seven) days of receipt of this Order 
 for wilful violation of NBA Advisory dated 16.9.11 on reportage of family / 
 matrimonial matters.   

11. The NBSA further directs the NBA:  

 a)  To send a copy of this order to the complainant and the news channels; 
 b)  To circulate this order to all Members & Editors of NBA. 
 c) NBA to also host a summary of this order on its website and to include 

 such summary in its next Annual Report. 

12. Proof of compliance of telecast of the apology be submitted to News Broadcasters 
Association on compact disc within 7 days of telecasts. 

 
        Sd/- 

Justice J S Verma (Retd.) 
Chairperson 

Place  : New Delhi 
Dated  :  25/10/2012 


