
 
 

____________________________________________________________________________________________________________________________________ 
Juris House, Ground Floor, 22, Inder Enclave, Paschim Vihar, New Delhi – 110 087 

Email:  authority@nbanewdelhi.com  Website: www.nbanewdelhi.com 

 

NEWS BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY 

Order  No.18 of 2012 
 
Re: Complaint dated 14th September 2011 filed by the Rajiv Gandhi Charitable 

Trust against TV18 Broadcast Limited in respect of broadcast dated 1.8. 2011 
and subsequent broadcasts in relation to the RGCT. 

 
O R D E R 

1. Complaint dated 14.9.2011 was received by the News Broadcasting Standards 
Authority (“NBSA”) from the Rajiv Gandhi Charitable Trust (RGCT), through its 
Chief Executive Officer Dr Y.S.P. Thorat regarding news reports broadcast on CNN-
IBN and IBN7 news channels alleging “Gandhi Trust flouting law?” & “Rules bent to 
aid Gandhis?” in relation to the land allegedly allotted to the RGCT for its proposed 
charitable eye hospital in District Gurgaon, Haryana. The first news report in this 
regard was broadcast on CNN-IBN & IBN7 on 1st August, 2011 and subsequent 
reports were broadcast on various dates and time up to 5th August, 2011 by both the 
channels. The grievance made in the complaint was that through these news reports, 
the Channels had represented that the RGCT had flouted the law and that rules had 
been bent for the benefit of the Gandhis belonging to a prominent political family of 
the country.    

 
2. It may be mentioned that when the complaint was initially preferred by the RGCT 

directly to the NBSA, on 23.09.2011 the NBSA had observed to the RGCT that as per 
NBSA Regulations they should first file a complaint with the concerned broadcaster, 
which is the first tier of grievance redressal under the NBA’s independent self-
regulatory regime; and only thereafter, if the Broadcaster did not respond or if the 
complainant was not satisfied with the Broadcaster’s response, a complaint may be 
filed before the NBSA.  

3. Pursuant thereto, the RGCT filed a complaint dated  7.10.2011 before IBN18 
Broadcast Limited , to which the Broadcaster responded vide its letter dated 
20.10,2011 and denied having violated the Code of Ethics or any other related 
Guidelines of the NBSA. It replied that the stories emanated from the fact that “all the 
inhabitants of village Ulhawas in Haryana had approached the Hon’ble High Court of 
Punjab & Haryana seeking to bring an end to the allegedly discriminatory approach 
adopted by the Government of Haryana with regard to the execution and 
implementation of the State’s land acquisition policy;  these villagers had alleged 
before the Hon’ble High Court that preferential treatment had been accorded by the 
Government of Haryana to a chosen few (including your Trust)”.  The broadcaster 
having taken this stand, in order to avoid any future controversy and with a view to 
bring an amicable end to the dispute raised by the Trust, purely in good faith, it 
expressed willingness to telecast additional comments on behalf of the Trust on their 
stories should the CEO or any of the trustees be willing to speak to them on the 
subject.This offer was made subject to the unconditional withdrawal of the complaint 
by the Trust.    

However, vide its communication dated 25th October, 2011, RGCT declined to accept 
the Broadcaster’s offer; and vide its letter dated 1st November, 2011 the RGCT 
requested the NBSA to decide its complaint against the Broadcaster. 

  



 

____________________________________________________________________________________________________________________________________ 
Juris House, Ground Floor, 22, Inder Enclave, Paschim Vihar, New Delhi – 110 087 

Email:  authority@nbanewdelhi.com  Website: www.nbanewdelhi.com 

2

 

4. In the meantime, upon perusal of the materials submitted by the Complainant and the 
Broadcaster the NBSA’s noticed that the Hon’ble Punjab &  Haryana High Court was 
seized of several matters challenging acquisition of land from various parties in a 
batch of writ petitions pending before that Court. It also transpired that the RGCT was 
a party to at least one of the writ petitions that was pending before the High Court. 
Accordingly, NBSA vide letter dated 23.11.2011 decided that  RGCT be asked to 
confirm if the subject matter of its complaint before the NBSA  was also pending 
before any court of law,  and to place before the NBSA any relevant material. In 
reply, vide letter dated 13.12 2011, the CEO of RGCT stated that RGCT is not aware 
of any proceedings in any court of law pertaining to the subject matter of  the 
complaint to NBSA in which it is a party.         

 
5.    Accordingly, hearing was given by the NBSA to the parties on 16.1.2012 at which 

Mr.K. Parasaran, Senior Advocate appeared on behalf of the RGCT and Mr Nair & 
Ms Kshipra Jatana appeared on behalf of the broadcasters. At the hearing, the NBSA 
apprised the complainant that NBSA had learnt that the RGCT had been made a party 
in matters pending before the Hon’ble High Court of Punjab & Haryana. The Counsel 
for RGCT was informed that the NBSA had learnt that there were three matters 
pending before the Hon’ble High Court of Punjab & Haryana challenging the 
acquisition of land, which was also subject matter of complaint before the NBSA. 
That in at least one of the petitions pending in the Punjab & Haryana High Court 
which was public interest litigation filed before that Court, the RGCT had been made 
a party-respondent; and in the other matters also the RGCT was likely to be heard 
since the RGCT was evidently an affected/interested party. NBSA accordingly, 
informed the RGCT Counsel that in accordance with Regulation 7.2 read with 
Regulation 8.4.3 of the NBSA Regulations, it is not permissible or appropriate for the 
NBSA to take-up a matter which was sub judice; and, therefore, the NBSA was 
unable to entertain the complaint at that stage. However, the complainant was at 
liberty to revive the complaint before NBSA, if so advised and found necessary, upon 
conclusion of proceedings pending in Court. This  was rightly accepted by the  
Counsel. 

6. Vide letter dated 17th August, 2012, the RGCT informed the NBSA that the public 
interest litigation  in which the  RGCT was party, had been dismissed vide order dated 
3rd August, 2012 made by the Punjab &  Haryana High Court and the RGCT 
accordingly requested the NBSA to revive its earlier complaint and to resume the 
hearing. . Consequently, the NBSA forwarded letter dated 17th August, 2012 received 
from the complainant to the broadcaster; and vide its e-mail  dated 31st August, 2012, 
the NBSA directed the broadcaster to furnish any further response it may have on the 
matter. Vide letter dated 5th  September, 2012, the broadcaster furnished its further 
response, essentially reiterating that as long as the views of all involved persons had 
been telecast, no  per se presumption of violation of  the NBA Code of Ethics & 
Broadcasting Standards could be  drawn; but at the same time the broadcaster 
reiterated its offer, in good faith, to telecast additional comments on behalf of the 
Trust, should any of the Trustees be willing to speak to the broadcaster,  in order to 
bring an amicable end to the dispute. 

7. Hearing was given to the parties on 31st October, 2012, at which Mr. Raju 
Ramachandran, Senior Advocate appearing on behalf of the RGCT made the 
following principal submissions: 

• That the broadcaster had made no effort to check facts before telecasting the story; 
which according to the RGCT was judgmental, incorrect, slanted and prejudicial; 
 



 

____________________________________________________________________________________________________________________________________ 
Juris House, Ground Floor, 22, Inder Enclave, Paschim Vihar, New Delhi – 110 087 

Email:  authority@nbanewdelhi.com  Website: www.nbanewdelhi.com 

3

 

• That the telecast of such unverified  information had affected the reputation of the 
RGCT and also of its Trustees, who are leaders of a prominent political party; 

 
• That both channels viz. CNN-IBN and IBN7  had chosen not to seek the RGCT’s 

point of view prior to telecast of the stories; 
 

• That one hour prior to the first telecast on CNN-IBN  on 1st August, 2011, the 
Editor-in-chief of CNN-IBN Mr. Rajdeep Sardesai had sent-out a twitter message 
tweeting  

 
“did the Congress Government in Haryana violate rules while giving 
land to Rajiv Gandhi Charitable Trust”.   
 

• On learning from the tweet that the story was to be broadcast at 8 p.m. on the 
same evening, Dr. Y.P.S. Thorat, CEO of RGCT contacted the broadcaster and 
conveyed the view point of the Trust via e-mail dated 1st August 2011 regarding 
the proposed eye hospital being set up,.  

However, in spite the clarification the broadcaster continued to telecast the story with 
sensational headlines for several days without verifying facts. The story was broadcast 
from 1.8.2011 to 5.8.2011 on both the channels ( 40 times on CNN IBN & 23 times 
on IBN7). and the Trust’s version was not carried at all, except in one of the 
broadcasts on CNN IBN & on two days in IBN7 , where also the Channels only 
carried a truncated version issued  by the Trust;  

 
• That in build-up to the story Mr. Rajdeep Sardesai in his various tweets clearly 

exerted to give an impression to political detractors that the channel was not 
biased while reporting on any political party and in one of his tweets he said: 

 
“Our Rajiv Gandhi Trust story has created a stir. Surprised some of 
our twitter friends haven’t  accused us of bias this time.” 

 
Whereby, it is evident that the story was used to build the image of the channels at 
the cost of the reputation of the RGCT; 

• That in callous disregard for truth and without verifying facts, the channels 
sensationalized false information, with the sole purpose and effect of destroying 
the credibility of RGCT and its Trustees; 

8. Placing the factual position before the NBSA, the complainant stated:  

• That the RGCT had  been granted a “lease” of land measuring 5 acres/3 marlas by 
the Gram Panchayat for setting up a charitable eye hospital, as opposed to the 
allegations on the Channels which spoke of  “acquisition of over 850 acres for the 
Trust”  and “the Trust was given 8 acres of land.” 
 

• Furthermore, the news report on the channels said that the RGCT had got 
“exemptions” to “acquire” land for setting-up a hospital, as opposed to the fact 
that the RGCT had not sought any exemption nor had the RGCT acquired any 
land;  

 
• The channels report further said that 65 petitions filed before the Punjab & 

Haryana High Court had claimed that the RGCT “swung the deal”, as opposed to 



 

____________________________________________________________________________________________________________________________________ 
Juris House, Ground Floor, 22, Inder Enclave, Paschim Vihar, New Delhi – 110 087 

Email:  authority@nbanewdelhi.com  Website: www.nbanewdelhi.com 

4

 

the fact that only 1 petition mentioned the RGCT and even in that petition there 
was no claim that the RGCT had swung any deal; 

 
• The channels story claimed that the eminent painter Smt. Anjolie Ila Menon  had 

led a farmer’s agitation against the lease of the land to the RGCT, as opposed to 
the fact that Mrs. Menon had led no such agitation but had only petitioned the 
High Court on acquisition of land being done without consideration for the 
environment, as evident from the email dated 2nd August 2011 written by 
Mrs.Anjoile  Menon.  

9. In response, the principal defence taken by the broadcaster was that it had carried the 
story on its channels in “public interest”, after due diligence and verification of the 
facts. The broadcaster further said that the tweets by the Editor-in-Chief were 
personal and did not represent the views of the Channel. The broadcaster also 
submitted that considering the format of news reporting, the Channels had carried the 
version of the RGCT to the extent possible in the very first broadcast, both on CNN-
IBN and IBN-7 news channels.    

10. However at the hearing on 31st October, 2012 Mr. Vinay Tewari, Managing Editor of 
CNN-IBN appearing on behalf of the Broadcaster was unable to confirm whether 
(even) a truncated form of the RGCT’s version was carried in subsequent broadcasts 
or no version was carried at all. The Broadcaster sought further time to verify this 
aspect, stating that this was a new issue raised by the complainant at the hearing. 

11. Accordingly, further hearing was scheduled for a later date giving opportunity to the 
parties to submit any additional material that they may wish to place before the 
NBSA. The matter was then heard on 5th December, 2012. 

12. In view of the opportunity given to the parties to place further material before the 
NBSA, on 1st November, 2012 the RGCT filed before the NBSA additional 
documents comprising further particulars, including a tabulated summary of the date, 
time and duration of the broadcasts, the texts of the tweets made by the Editor-in-
Chief as also a copy of e-mail dated 1st August, 2011 addressed by the Trust to the 
Broadcaster. Along therewith the RGCT also provided other relevant documents 
evidencing the status of grant of land by the Government of Haryana to the RGCT, 
copies of certain orders made by the Punjab &  Haryana High Court and screen-shots 
of the news reports carried on the channels.  On the other hand, the broadcaster filed a 
response to the complainant’s additional documents so filed vide its letter dated 8th 
November, 2012 in which notably the Broadcaster stated as under: 

“We understand that the channel tried to contacting Dr. Thorat at various 
occasions on the story before the  telecast of the story. It may be difficult for 
us to comment on the circumstances in which finally we received the Trust’s 
version. However, the pertinent point is that we received it before the story 
was telecast of the story and we aired Trust’s version. 

“The Editor has duly cleared the telecast of the Trust’s version in the story 
….. The said telecasts were viewed by the editorial staff who were satisfied 
that the clarifications issued by the Trust has been duly aired. 

Subsequently, the stories were to be repeated for which the technical team had 
to simply put them on air. However, the technical team that aired repeat 
stories somehow misunderstood the editorial directions and did not include 
the additional portion carrying the clarifications in the subsequent telecast. 



 

____________________________________________________________________________________________________________________________________ 
Juris House, Ground Floor, 22, Inder Enclave, Paschim Vihar, New Delhi – 110 087 

Email:  authority@nbanewdelhi.com  Website: www.nbanewdelhi.com 

5

 

This inadvertent error was not realized till it was pointed out by the Trust 
before this Hon’ble Authority ….. Had we not intended to carry the Trust’s 
version, the same would not have been carried even in the main stories. 
However, this was not the case, and as explained above, this occurred on 
account of a bona fide human error of the technical team which we sincerely 
regret ….. 

We sincerely regret the inadvertent  error and to close the chapter on a 
positive note, without prejudice to above, we are willing to telecast a 
clarification to the effect …..” 

(Emphasis Supplied)  
 

13. At the hearing on 5th December, 2012, further submissions were made by both sides. 
RGCT declined to accept the text of the clarification that the broadcaster had offered 
to telecast for closure of the matter.  

14. After a thorough consideration of the complaint filed by the RGCT, the response filed 
by the broadcaster by way of its various communications and the documents filed by 
the RGCT, and on consideration of the rival submissions made by both parties, the 
NBSA holds as follows: 

 
14.1 Admittedly, 850 acres of land in District Gurgaon, Haryana was not 

subject matter of allotment to the Trust. Only some 5 acres and 3 marlas of 
land was leased by the Gram Panchayat to the Trust for 33 years for 
setting-up  a charitable eye hospital; 

 
14.2 Evidently, the RGCT did not ‘acquire’ 850 acres of land nor did the RGCT 

get any ‘exemption’ to acquire any land; 
 

14.3 Of the 65 petitions filed before the Punjab &  Haryana High Court, only 
one petition mentioned the RGCT and even the claim in that petition was 
not to the  effect that the RGCT had “swung the deal” in relation to 
acquisition or release of any land   

 
14.4 Smt. Anjolie Ila Menon  had raised no objection to the lease of land to the 

RGCT but had only petitioned the High Court on acquisition of land being 
done without consideration for the environment ; 

14.5 The tweets made by the Editor-in-Chief Mr. Rajdeep Sardesai clearly bear-
out the sensationalized build-up to the telecast of the story in relation to 
the Trust on 1st August, 2011 and the subsequent follow-on stories. These 
tweets also tend to expose the motive for running the story, viz. to improve 
the image of the channels  at the cost of accurate, fair and objective 
reporting, as also the reputation of the RGCT ; 

14.6 It is also evident from the viewing of clippings of the various broadcasts 
that the entire version given by the RGCT was not duly carried in the 
subsequent broadcasts; and even the version carried in the very first 
broadcast was truncated. This was also admitted by the broadcaster at the 
hearing; 

14.7 The broadcasts carried on the channels were therefore clearly biased, 
tendentious and factually incorrect on various grounds, the most important 
of which are summarized above; 



 

____________________________________________________________________________________________________________________________________ 
Juris House, Ground Floor, 22, Inder Enclave, Paschim Vihar, New Delhi – 110 087 

Email:  authority@nbanewdelhi.com  Website: www.nbanewdelhi.com 

6

 

 
14.8 Even the reportage on proceedings pending in Court, was  inaccurate and 

misleading; 

14.9 The Broadcaster’s contention that tweets made by its Editor-in-Chief were 
personal in nature is devoid of any merit, since by way of the tweets the 
Editor-in-Chief was clearly promoting the supposed ‘expose’ that was 
scheduled to be telecast on the channels and the twitter handle used was 
the official twitter handle of the Editor-in-Chief of CNN-IBN; 

14.10 The Broadcaster’s response on the issue of whether it sought the Trust’s 
version ( ... we understand that the channel tried to contact .... ) itself 
shows that no  such effort was made and even after the RGCT sent its 
version by e-mail dated 1st August, 2011, no effort was made by the 
Broadcaster to reflect such version in its entirely ; and in fact in 
subsequent broadcasts, the RGCT’s version was not carried at all. The 
Broadcaster’s reply that the omission to carry the RGCT’s version was 
inadvertent or unintentional arising from the technical team 
misunderstanding editorial directions is not acceptable. 

15. The NBSA observes that a broadcast has to be judged on the basis of  the overall 
impression, perception and impact that a viewer gets on a plain viewing of the 
broadcast; and not on the basis of some elaborate and arcane submissions made 
subsequently before a jury. In the present case, from a plain viewing of the broadcast 
made on the channels, it is evident that an impression was deliberately created that the 
RGCT was involved in a dubious deal and received illegal favours from the 
Government of Haryana in relation to the allotment of 850 acres of land to the RGCT 
by contravention of law; and that illegitimate favours were bestowed on the RGCT by 
reason of the prominent position of the Trustees in the county’s political set-up.  It is 
inevitable that such reportage would cause serious prejudice and harm to the 
reputation of the RGCT and to its Trustees. There was no justification for such 
reportage.  

16. Accordingly, the NBSA is of the view that by telecasting the series of broadcasts 
relating to the Rajiv Gandhi Charitable Trust as aforesaid, M/s. IBN18 Broadcast 
Limited  committed  egregious violation of the NBA Code of Ethics & Broadcasting 
Standards, especially guidelines relating to accuracy, impartiality, neutrality, 
requirement of due diligence and verification of facts prior to telecast, as also  the 
need to carry the version of the person affected. The news reports in question are 
factually incorrect reportage of the extent and status of land that the RGCT was 
holding. The reportage also misrepresented proceedings in several writ petitions 
pending before the Punjab & Haryana High Court. The reportage smacks of clear bias 
and lack of objectivity. The reportage is an example of sensationalization with the 
purpose of promoting and improving the image of the channels, which is unethical 
journalism. 

 
17. The NBSA, accordingly, directs that the Broadcaster be visited with the following 

consequences: 

(a) The Broadcasters be directed to carry an apology by running the following text 
(static) on full screen in large font size with voice  over (in slow speed) expressing 
regret for the said telecast on their channels for  5 consecutive days at 9 pm sharp on 
24.12.202, 25.12.2012, 26.12.2012, 27.12.2012 & 28.12.2012 respectively (IBN7 
will carry the apology in Hindi): 



 

____________________________________________________________________________________________________________________________________ 
Juris House, Ground Floor, 22, Inder Enclave, Paschim Vihar, New Delhi – 110 087 

Email:  authority@nbanewdelhi.com  Website: www.nbanewdelhi.com 

7

 

 
“CNN IBN sincerely regrets that the story broadcast on 1st August 2011 and 
subsequently with regard to the land allotted to Rajiv Gandhi Charitable Trust at 
Village Ullawas, District Gurgaon, presented a wrong and misleading picture.  CNN 
IBN regrets that the version of Rajiv Gandhi Charitable Trust was not sought before 
airing the story.  CNN IBN regrets that they have not played Rajiv Charitable Trust’s 
version in all the follow on stories telecast on their channels in the month of August 
2011.  CNN IBN deeply regrets and apologise for the harm caused to the reputation 
of the Trust and its Trustees”. 

 

“आईबीएन-7 इस बात के िलए गहरा खेद ᳞Ღ करता ह ैᳰक राजीव गाँधी चैᳯरटेबल ᮝ᭭ट को गाँव 
उ᭨लावास, िजला गुडगाँव मᱶ  आवंᳯटत कᳱ गयी भूिम के बारे मᱶ 1अगस्त 2011 और उसके बाद 
ᮧसाᳯरत ख़बरᲂ मᱶ इस मामल ेकᳱ ग़लत और ᮪ामक तसवीर पेश कᳱ गयी । आईबीएन-7 को खेद ह ै
ᳰक इस ख़बर को ᳰदखाने के पहल ेराजीव गाँधी चैᳯरटेबल ᮝ᭭ट का पᭃ नहᱭ ᮧा᳙ ᳰकया गया । 
आईबीएन-7 को खेद ह ैᳰक अग᭭त 2011 मᱶ इस मामल ेमᱶ ᮧसाᳯरत कᳱ गयी 'फ़ालो-अप' ख़बरᲂ मᱶ 
भी राजीव गाँधी चैᳯरटेबल ᮝ᭭ट का पᭃ नहᱭ रखा गया । इसस ेᮝ᭭ट और ᮝि᭭टयᲂ कᳱ ᮧित᳧ा को 
पᱟचँी ᭃित के िलए आईबीएन-7 गहरा खेद ᳞Ღ करता ह ैऔर ᭃमाᮧाथᱮ ह”ै   

(b) The Broadcaster is issued a “censure” by the NBSA for wilful violation of NBA 
Code of Ethics & Broadcasting Standards  and norms of ethical journalism; 

(c) A fine of Rs.One lakh is imposed upon the broadcaster, to be paid to NBA within 
one week of receipt of this order. 

18. The NBSA further directs the NBA:  

 a) To send a copy of this order to the complainant and the broadcaster; 

 b) To circulate this order to all Members & Editors of NBA. 

c)The NBA to release the Order to the PTI/UNI and to other national dailies. 

 d) NBA to also host a summary of this order on its website and to include such 
summary in its next Annual Report. 

19. Proof of compliance of telecast of the apology be submitted to News Broadcasters 
Association on compact disc within 7 days of telecasts. 

 
 

Sd/- 
Justice J S Verma (Retd.) 

Chairperson 
Place  :  New Delhi 
Dated :  20/12/2012 
 
 


