
 
 

____________________________________________________________________________________________________________________________________ 
Juris House, Ground Floor, 22, Inder Enclave, Paschim Vihar, New Delhi – 110 087 

Email:   authority@nbanewdelhi.com  Website: www.nbanewdelhi.com 

 

NEWS BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY 
 

Order No. 19 of 2012 
 
Re:  Complaint dated 18th April, 2012 filed by Sunair Hotels Ltd., against 

IBN18 Broadcast Ltd. in respect of broadcasts titled “PC in conflict of 
interest”, “Phir vivad mein Chidambaram” carried on  CNN-IBN and 
IBN 7 channels from 14th December, 2011 to 18th December, 2011 

 
O R D E R 

 
1. Complaint dated 18th April, 2012 was made by Sunair Hotels Ltd., New Delhi to 

Hon’ble Shri Hamid Ansari, Vice President of India against IBN18 Broadcast Ltd. in 
respect of the broadcast of news reports titled “PC in conflict of interest” dated 
14.12.2011 carried on CNN-IBN and  broadcast titled “Phir vivad mein 
Chidambaram” dated 14.12.2011 carried on IBN7 news channel and subsequent 
broadcasts from 15th to 18th December 2011 which complaint was forwarded to the 
News Broadcasting Standards Authority (“NBSA”)  by the Ministry of Information & 
Broadcasting vide letter dated 4th July, 2012. 
 

2. The essence of the complaint was that from 14.12.2011 to 18.12.2011  IBN18 
Broadcast Ltd. carried news reports on its television channels CNN-IBN (English) 
and IBN7 (Hindi) to the effect that at the behest and instance of Shri P. Chidambaram, 
Union Home Minister, First Information Reports bearing FIR Nos. 90/2000, 99/2002 
and 148/2002 registered by the Delhi Police (under various provisions of the Indian 
Penal Code including for offences of criminal breach and trust, cheating, forgery etc.) 
that have been pending investigation with the police, had been withdrawn 
immediately upon Shri P. Chidambaram taking charge of the Ministry of Home 
Affairs.  It was further reported in the said news report that Shri P. Chidambaram had 
favoured the complainant Sunair Hotels Ltd. since Shri Chidambaram had represented 
the complainant in some litigation in the court while he was practicing as Senior 
Counsel. 

 
3. The complainant’s grievance was that the news reports in question were telecast at the 

instance of VLS Finance Ltd., which was inimical to Sunair Hotels Ltd. since the two 
companies had been locked in multiple commercial litigations for a long time. The 
complainant contended that VLS Finance Ltd. was a promoter/ shareholder of the 
broadcaster company; and had therefore influenced the content broadcast on the 
channels. 

 
4. On the other hand, in response to NBSA’s notice dated 16th October, 2012 issued in 

the matter, by way of its reply dated 7.11.2012 the broadcaster denied the violation of 
any of the self-regulatory guidelines, including the NBA Code of Ethics & 
Broadcasting Standards and contended that the news reports in question are true in 
substance, and the matter broadcast was duly verified before telecast. Furthermore, 
the broadcaster contended that the news reports were telecast in good faith and for 
bona fide public good. The broadcaster stated that the news reports were not about 
any legal case pertaining to the complainant that was pending in Court nor about the 
business affairs of the complainant; the subject of the news reports was the “conflict 
of interest” of Shri P. Chidambaram while discharging his public duties as Home 
Minister and his alleged role in the withdrawal of certain complaint cases pending 



 

____________________________________________________________________________________________________________________________________ 
Juris House, Ground Floor, 22, Inder Enclave, Paschim Vihar, New Delhi – 110 087 

Email:   authority@nbanewdelhi.com  Website: www.nbanewdelhi.com 

2

 

against the complainant by the prosecuting agency. The broadcaster stated that the 
news reports were not an attempt to influence the Courts or to prejudice any sub 
judice matter in any manner whatsoever.  The broadcaster argued that adhering to the 
principles of responsible journalism, impartiality and objectivity and in order to 
ensure neutrality, before the telecast of the news reports in question, it had sought 
clarifications from the office of the Union Home Minister by its email dated 
12.12.2011, to which a response was received from the Ministry of Home Affairs vide 
its letter dated 13th December, 2011. It was further stated that the news reports 
included the version and response of the Ministry of Home Affairs, and therefore, the  
reports in question were objective and neutral. It was the broadcaster’s contention 
that, as admitted by the  complainant itself, the channels  even carried an interview of 
Shri S.P. Gupta, Chairman of the complainant. The broadcaster pointed-out that while 
the  subject matter of the news reports was Shri P. Chidambaram, no complaint 
whatsoever in respect of the said telecasts had been made either by Shri P. 
Chidambaram or by the Union Home Ministry.  

 
5. The NBSA gave a hearing to the complainant and the broadcaster on 5th December 

2012, at which hearing the attention of the NBSA was drawn by the complainant to 
the following aspects, in regard to which additional submissions were also filed by the 
complainant vide representation dated 8th December, 2012 : 

 
(i) That VLS Finance Ltd. And VLS Capital Ltd. were promoters / shareholders 

of the company that started CNN-IBN and IBN7  news channels in or around 
1997 ; and even upto 1999 VLS Finance Ltd. continued  to remain a 
shareholder of the Broadcaster company. However, during the telecast of the 
news reports between 14.12.2011 and 18.12.2011, the broadcaster did not 
disclose that its promoters/shareholders were locked in bitter legal battle with 
the complainant. The complainant alleged that the broadcaster was under 
ethical obligation to duly disclose the financial stake and control that VLS 
Finance Ltd. and/or VLS Capital  Ltd. had over the Broadcaster vis-a-vis the 
adverse interest that the said finance companies had with Sunair Hotels Ltd. ; 
and that such non-disclosure affected the impartiality and objectivity of the 
news reports telecast; 

 
(ii)  That the timing of the news reports was exceptional, since an application for 

withdrawal from prosecution by the State against Shri S.P. Gupta, Chairman 
of the Complainant  was listed for consideration before the Court on 17th 
December, 2011; and therefore, broadcast of the news reports between 14th 
December and 17th December, 2011 was intended to interfere with the 
administration of justice and to influence the outcome of the withdrawal 
application pending before Court; 

(iii)  That the decision to file applications for withdrawing from the prosecution 
against the complainant  was taken by the Ministry of Home Affairs as per the 
advice tendered by the Department of Legal Affairs, Ministry of Law & 
justice; and, therefore, the insinuation that Shri P. Chidambaram was 
responsible  for the decision to withdraw from the prosecution was baseless 
and false; 

(iv) That the fact that Shri Chidambaram had represented Sunair Hotels Ltd. in 
certain Court matters way back in 2003, was irrelevant and immaterial, since 
that did not necessarily imply any sinister motivation for the Law Ministry’s 
advice to withdraw from the prosecution of the complainant.  Besides, the 
complainant in its representations to the Hon’ble Vice president of India & the 



 

____________________________________________________________________________________________________________________________________ 
Juris House, Ground Floor, 22, Inder Enclave, Paschim Vihar, New Delhi – 110 087 

Email:   authority@nbanewdelhi.com  Website: www.nbanewdelhi.com 

3

 

Prime Minister of India stated that the decision of the State to withdraw from 
the prosecution was ultimately reversed and the criminal prosecutions against 
the complainant were not withdrawn.  

6. At the hearing on 5th December 2012, the broadcaster reiterated the stand contained in 
its reply dated 7.11.2012  By was of additional submissions filed vide representation 
dated 7th December 2012, the broadcaster also contended that VLS Finance Ltd. and 
VLS Capital Ltd. have had no shareholding in broadcaster company after March, 
2000; and accordingly, way before the date of the broadcasts complained-of (viz. 
14.12.2011 to 18.12.2011), VLS Finance Ltd. and VLS Capital Ltd. were neither 
promoters nor shareholders of the broadcaster company. On the basis of the foregoing 
submissions, the broadcaster defended the story it had carried by way of the various 
news reports.  

7. After perusing the complaint and various representations made by the complainant  
and the responses filed by the broadcaster; after viewing the news reports in question  
and after carefully considering the rival contention of the parties, the NBSA 
concludes: 

(i) Upon an objective viewing of the news reports it is apparent that the subject 
matter of the news reports was Shri P. Chidambaram who had  then taken over 
as Home Minister and the complainant Sunair Hotels Ltd. was not the 
principal focus of the news reports; 

(ii) From the documents placed before the NBSA, it is evident that 
communications were exchanged between the various authorities, including 
the Directorate of Prosecution, Govt. of NCT of Delhi, the Economic Offences 
Wing of the Delhi Police, the Ministry of Home Affairs as well as the Ministry 
of Law as also the office of the Lieutenant Governor of Delhi in relation to the 
withdrawal from prosecution against the complainant; the news stories were 
not inaccurate insofar as it was reported that a decision was taken to withdraw 
from the prosecution and applications to that effect were moved before the 
concerned Court for that purpose; and also that subsequently, such 
‘withdrawal-applications’ were withdrawn thereby rolling-back the process of 
withdrawing from the prosecution against the complainant; 

(iii)  The reportage alleging that since Shri P. Chidambaram had represented the 
complainant as Senior counsel in several matters, way back in 2003 ; and that 
by reason thereof he was responsible for the decision to withdraw from 
prosecution against the complainant was too far-fetched, being too remote in 
point of time; 

(iv) The NBSA also noticed that all these facts, including the version of Ministry 
of Home Affairs given on behalf of the Home Minister were duly reported in 
the news reports in question; 

8. In this view of the matter, the NBSA is of the opinion that while it could be said that 
the Broadcaster should have been more circumspect in reporting on a matter where 
parties were involved in long-pending, multifarious litigations inter-se and before 
dragging in the name of the Home Minister, thereby creating sensationalism, apart 
there from, no serious fault could be found with the broadcaster in relation to the 
broadcasts in question made from 14th December, 2011 to 18th  December, 2011 on 
their channels CNNIBN & IBN7. No further action in the matter is therefore 
necessary. 



 

____________________________________________________________________________________________________________________________________ 
Juris House, Ground Floor, 22, Inder Enclave, Paschim Vihar, New Delhi – 110 087 

Email:   authority@nbanewdelhi.com  Website: www.nbanewdelhi.com 

4

 

 

9. The NBSA directs the NBA:  

 a) To send a copy of this order to the complainant and the broadcaster; 

 b) To send a copy of the Order to the Ministry of Information & Broadcasting. 

 c) To circulate this order to all Members & Editors of NBA. 

 d) The NBA to release the Order to the PTI/UNI and to other national dailies. 

 e) NBA to also host a summary of this order on its website and to include such 
summary in its next Annual Report. 

 
 
 

Sd/- 
Justice J S Verma (Retd.) 

Chairperson 
Place  :  New Delhi 
Dated  :  20/12/2012  
 


