Re:

NEWS BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY

Complaint No. 10 of 2012

Telecast of programme titled “Kidney Kay Saudagr’ on Zee News (Hindi)
Television Channel at various times on 25December, 2011

ORDER

Vide complaint dated 35December 2011, one Dr. Santosh Aggarwal, Managing
Director of Shivalik Hospital & Trauma Centre, Mdihpreferred a complaint against a
programme titled “Kidney Kay Saudagar” telecast £2#e News (Hindi) Television
Channel owned and operated by M/s. Zee News Late{hafter referred to as the “said
Channel” and “said Broadcaster” respectively) attati2 noon on 25December, 2011,

which telecast was subsequently repeated at vatimes on 25 December, 2011.

The main grievance in the complaint was thatstiid Channel had repeatedly telecast an
incorrect report in relation to a kidney transplaantre by name Surya Kidney Care (the
“said Kidney Centre”) which had indulged in certaiilegal activities, by
misrepresenting that the said Kidney Centre was$ @aBhivalik Hospital & Trauma
Centre (hereinafter “Shivalik Hospital”) therebyirging ignominy, bad name and
disrepute to Shivalik Hospital. The contentiontleé complainant was that Shivalik
Hospital is engaged only in orthopedic medicare thiadl the owner and management of
Shivalik Hospital has nothing to do with the saidiey Centre ; and that the only
connection between Shivalik Hospital and the saah&y Centre was that the latter was
located on the ™ floor of the Shivalik Hospital under a lease agreat between the
parties. It was further the complainant’'s contemtibat the said Kidney Centre was a
totally independent unit under the ownership, managnt and control of one Dr.
Arjinder Singh Bains; and that accordingly the sdidney Centre and Dr. Bains alone
were responsible for the activities that went othimi the premises of the said Kidney

Centre.

The complainant further alleged that after nogjc¢he first broadcast on the said Channel
on 25" December 2011, the complainant had sent threeils-orathe same day to the
said Broadcaster to remove the unverified and mistey content from further telecast,

but to no avail. The complainant contended thapide sending these three emails

101-103 Paramount Tower, C-17 Community Center, jamgidNew Delhi — 110058
Email: authority@nbanewdelhi.cortWebsite: www.nbanewdelhi.com



whereby the complainant had requested the saidd8ester to discontinue further
telecast of the misleading matter and to issua@fichtion to clear the complainant and
Shivalik Hospital’'s name, the same matter was rejiya telecast and no clarification

was carried on the said Channel.

To understand the allegations contained in traptaint, the NBSA directed the said

Broadcaster vide email dated 26.12.2011 to subrodtpy of the accurate version of the
broadcast(s) on a compact disc; date and time effitst broadcast and subsequent
broadcasts; total duration of the broadcast and mamny times this news/visuals were
repeated; script of the initial broadcast and sgbeet broadcast including that of

“breaking news/alert”, if any, within 7 days of thequisitioning in accordance with the

NBSA Regulations.

The said Broadcaster in response vide emaitidate2012, forwarded a response given
to the complainant on 1.1.12, in which the priatisubmissions made by the said

Broadcaster were as follows:

5.1  That the name of Shivalik Hospital was carriedha said telecast on the basis of
information received from the Deputy Inspector Gaheof Police (DIG),
Lucknow Shri B.S. Thakur, who had stated that &etcelating to illegal kidney
transplants was being conducted in the hospital®idye Shivalik and Silver
Oak;

5.2  Furthermore, the said Broadcaster stated that teparter based in Chandigarh -
Shri Vishal Angrish - had tried to get the versfoom Shivalik Hospital but the
doctors and staff present there had attacked eles-team, resulting thereby in

damage to the camera carried by the news-team ;

Vide letter dated 25January, 2012, the NBSA called both parties fpersonal hearing
which was held on 2bFebruary, 2012. At the hearing Dr. Santosh AggériManaging
Director, Shivalik Hospital appeared as the conmalat; while Mr. Bhagabati Prasad
Padhy, Advocate represented the said Broadcaster.

At the hearing, in response to the said Broadcasallegation that their news-team was
manhandled while attempting to obtain the complatisaversion in the matter, Dr.
Santosh Aggarwal stated that on the contrary, éeth the news-team inside the

premises and explained in detail to Shri Vishal stgthe facts in relation to the matter

101-103 Paramount Tower, C-17 Community Center, jamgidNew Delhi — 110058
Email: authority@nbanewdelhi.cortWebsite: www.nbanewdelhi.com



10.

11.

12.

and informed him that Shivalik Hospital had nothio do with the said Kidney Centre
or with the kidney transplant operations beingiedron there ; and that the said Kidney
Centre is only the tenant of Shivalik Hospital asdinder the ownership, management

and control of Dr. Arjinder Singh Bains.

Dr. Santosh Aggarwal further stated that as #emaf fact, he introduced Shri Vishal
Angrish to Dr. Arjinder Singh Bains, and at thatimioShri Vishal Angrish and Dr.
Arjinder Singh Bains got into a scuffle which wadscarecorded by the camera carried by

the news-team.

Dr Aggarwal contended that a totally differeetsion of the entire scuffle episode was
telecast on the said Channel ; whereas none gidtsons involved in the manhandling
of the news-team were associated with Shivalik Hak@and it was Dr. Arjinder Singh

Bains who was involved in the scuffle.

Accordingly, Dr. Santosh Aggarwal reiteratedttthe said telecast amounted to wholly
malicious reporting of incorrect facts. In respons the said Broadcaster's submission
that certain persons arrested in connection withkitiney transplant operations had also
mentioned the name of Shivalik Hospital as beirgyplace where this malpractice was
happening, the complainant answered that suchnstats lacked credibility since the

persons so arrested were illiterate and, in fagnethe police in Lucknow was

proceeding without knowledge of true facts. Drni®ah Aggarwal submitted, that in

spite of having been informed the correct positithhe said Broadcaster continued to
report the same matter incorrectly throughout @ @very 15 minutes or so, as breaking
news and headlines; and that such act on the paneocsaid Broadcaster was grossly

malicious and defamatory.

Dr. Santosh Aggarwal alleged that telecasthef ¢aid unverified reports by the said
Channel had eroded the good name and reputatiShieélik Hospital and of the doctor

himself and had also caused immense mental agdmyntand to his family.

Dr. Santosh Aggarwal further complained thatdharification on the matter as recorded
at Dara Studio (Zee Studio) around 7.30 p.m. ot23011 was not telecast on the said
Channel though he was informed that the clarifezatvould be telecast in the 8.30 pm
news bulletin on the same day. The complainantgatlethat, regrettably, during

interaction the reporter informed him that Shikalospital which was virtually

101-103 Paramount Tower, C-17 Community Center, jamgidNew Delhi — 110058
Email: authority@nbanewdelhi.cortWebsite: www.nbanewdelhi.com



13.

14.

15.

16.

unknown till now had got this free publicity worthany lacs of rupees on a famous
national news channel i.e. Zee News. The compthihather stated in a subsequent
news bulletin it was reported “Hospital Owners NpnA Palla Jhad Liya Hai Kidney

Kand Se” without showing his recorded clip. Thiscatled clarification was given at

10.30 p.m. on 25.12.2011. Therefore, far from reymaggthe error, the said Broadcaster
only compounded it.

At the hearing on 80February, 2012 before the NBSA, the complainasi aroduced
certain documents relating to the lease of a portd Shivalik Hospital to the said
Kidney Centre, which in substance bore-out theamtitns of Dr. Santosh Aggarwal. It
was noticed that in the lease deed dated 25/01/2@t@d between Shivalik Hospital
and the said Kidney Centre, it was mentioned thatsaid Kidney Centre would include
the name of Shivalik Hospital. The NBSA is of thiew that in the face of the
clarification that was evidently given by Dr. SastioAggarwal to the reporter of the said
Channel, the initial broadcast, or at least thesegbent repeat broadcasts, of the said
news item without clarifying that the said Kidnegr@ire while housed within Shivalik
Hospital was not a part of the said hospital, bat wnder the ownership, management
and control of an independent doctor namely Drinéligr Singh Bains, ought to have
been clearly aired. The NBSA is further of thewithat the manner in which the said
telecast was made, it clearly besmirched the répataf Shivalik Hospital and of Dr.

Santosh Aggarwal.

Mr. Padhy, Advocate, representing Zee News, lddnfirmed that the version of Dr.

Santosh Aggarwal was carried on 26.12.11 approxiyat 5.00 p.m.

In this view of the matter, the NBSA is of thpinion that telecast of the programme
titled “Kidney Kay Saudagar” on Zee News (Hindi)lddsion Channel at various times
on 25" December, 2011 was done with lack of due diligetaxk of objectivity and lack

of accuracy; and such action on the part of thd &badcaster amounts to callous

disregard for the reputation of a professional/orzgtion.

Accordingly, the said Broadcaster was clearlypieach of the NBA Code of Ethics &
Broadcasting Standards and Specific Guidelines @uydReportage dated 10.2.09, in
particular of Guideline 1 relating #accuracy and Guideline 2 relating tonpartiality

Neutrality and Fairness, and the said Broadcaster was culpable for sueadbr:

101-103 Paramount Tower, C-17 Community Center, jamgidNew Delhi — 110058
Email: authority@nbanewdelhi.cortWebsite: www.nbanewdelhi.com



17.

18.

Place

The Authority therefore holds that M/s Zee Neéwid has violated the Code of Ethics &
Broadcasting Standards and Guidelines issued b\NBw as aforesaid and the said

Broadcaster is therefore hereby directed to ddatha@wing :

17.1

17.2

To telecast an apology by running the follmmext (static) on full screen in
large font size with voice over (in slow speed) regging regret for the said
telecast on their channel Zee News, prior to thmrnencement of the telecast of
the 9 p.m. newsbulletin on23.3.12,stating the following text also to be

translated in Hindi):

“Zee News apologizes for mentioning the name of \&lik Hospital, Mohali,

Chandigarh in several of their telecasts “Kidney iaSaudagar’ on 28

December, 2011 since the same was a misrepresentati facts, although not
intentional. Any harm caused thereby to Shivalik Hpital and its Managing
Director Dr. Santosh Aggarwal is deeply regretted.”

To submit proof of compliance of this Ordsr the said Broadcaster to the
NBSA by submitting a Compact Disc containing thket¢ast of the apology, with
particulars of the time and date of the telecagihin one week of the broadcast

of such apology.

The Authority further directs the NBA :

(@) to send a copy of this Order to the Compldinan
(b) to also send a copy of this Order to theaticaster Zee News Ltd. for necessary
compliance.
(c) to circulate this Order to all Members & Edg@f NBA for information ;
(d) to also host a summary of these proceedings avebsite and to include such
summary in its next Annual Report.
Sd/-
Justice J S Verma (Retd.)
Chairperson
: New Delhi

Dated : March 19, 2012

101-103 Paramount Tower, C-17 Community Center, jamgidNew Delhi — 110058
Email: authority@nbanewdelhi.cortWebsite: www.nbanewdelhi.com



