
                                News Broadcasting Standards Authority  

                                          Order No 23 (2014) 
 
Complaint dated 4/9.12.2012 from Ms. Seema Mittal regarding false story in 
the programme titled “Vardat” on 7.11.2012 repeat telecast on 8.11.2012, 
further telecast with complainant’s version on 15.12.2012 and repeated on 
16.12.12 – Aaj Tak Channel 
 
1. In the meeting held on 20.2.2013 NBSA had considered the above complaint, 
response and the script received from the broadcaster. After deliberations, NBSA 
decided that to appreciate the complete details of the matter it should hear both the 
parties. The complainant and the broadcaster were requested to appear before the 
NBSA on 30.7.2013.  
 
2. At the hearing the following persons were present: 
 
Complainant: 
1. Ms. Seema Mittal (Complainant) 
2. Mr. Prateek Kumar, Advocate 
3. Mr. Darpan Agarwal 
 
TV Today Network Ltd.: 
1. Mr. Sushil Dutt Salwan, Counsel  
2. Ms. Latika Dutta, Counsel 
3. Dr. Puneet Jain, Head Legal, Vice President & Company Secretary 
4. Mr. Deepak Sharma, Editor (SIT) 
5. Mr. Shams Tahir Khan, Editor (Aaj Tak) 
6. Mr. Tanseem Haider, Special Correspondent 
7. Mr. Prabal Pratap Singh, Assignment Head 
 
Mr. Rahul Kanwal, Member NBSA being an interested party recused himself 
during the deliberations on the matter. 
 
Case of the complainant in brief: 
3. Ms. Seema Mittal stated that her grievances/complaint relating to the aforesaid 
broadcast(s) was that without verifying facts, purely on false and truncated facts 
narrated by her estranged husband and his family and relying upon one sided 
documents furnished by them, a reputed news channel like Aaj Tak had telecast a 
distorted story of her matrimonial dispute showing her in very bad light, which has 
ruined her life and has brought disrepute to her family. She alleged that she and her 
husband had gone on honeymoon and had lived together as husband and wife till 
their relations had soured. But the channel had depicted her as a bride of only five 



 2

days. She stated that the broadcaster had without verifying the facts not only 
telecast a one sided false information but had also telecast an imaginary version  of 
her marriage with another individual, which according to  her was false, as there 
was no such marriage. She also pointed out that the broadcast implied that she was 
responsible for that individual’s suicide. She stated that the broadcaster had 
misused / misinterpreted the FIR, affidavits and other documents filed in legal 
proceedings without knowing their evidentiary value or the context in which they 
were filed. She stated that when the matrimonial dispute was still sub judice such 
broadcast prejudiced her and her case. She stated that she belonged to an ordinary 
middle class family and the said broadcasts have not only defamed her and her 
entire family but affected their position and status in the society for which she 
demanded justice. She also stated that her conversation with the journalist of the 
channel was unauthorizedly carried as a voice over on 15.12.2012 and repeated on 
16.12.12 respectively. 
 
Response of the broadcaster: 
4. The broadcaster denied the allegations made by the complainant and stated that 
the programme was aired after verification of facts. They stated that they had the 
police/court records to establish the correctness of the contents telecast. They 
stated that their two attempts to trace Ms. Seema Mittal in Bangalore/Aligarh to 
hear her version were unsuccessful as she was not available at the addresses 
mentioned in the FIR. Subsequently to the broadcast when she complained, the 
broadcaster asked the complainant for her version and her conversation with a 
journalist of the channel was carried as a voice over by the channel. The 
broadcaster justified the broadcast by stating that it was not merely a matrimonial 
dispute but there were other issues like suicide, which needed to be brought out in 
the public domain. The broadcaster also pointed that the complainant did not deny 
her relationship with one Mr. Ashish who had committed suicide, nor the 
photograph(s) published in newspapers in Bangalore.   
 
Findings of NBSA 
5. After hearing both sides and viewing the CD, the complainant and broadcaster 
were requested by NBSA to submit additional material, if any, for consideration 
after serving on the other side, which was received by NBSA.  NBSA at its 
meeting held on 25.10.2013 considered the complaint, response and additional 
documents received from the complainant and the broadcaster and the contentions 
of both sides.  NBSA was of the view that the subject broadcast was one sided as 
the complainant’s version had not been carried; and what was carried after the 
broadcast was only a voice over of her conversation with a journalist of the 
broadcaster.  NBSA was of the view that the programme relating to the 
matrimonial dispute between the spouses should not have been broadcast until due 
opportunity was given to the complainant against whom allegations and 



 3

imputations were being made in the programme.  The purported efforts made by 
the news channel to contact the complainant were found to be unsatisfactory, 
perfunctory and half hearted as the address of the complainant and her family 
members which included their Bangalore residential address and the complainant’s 
work place address were available in the FIR dated 4.10.2012, which the channel 
had referred to for their telecast. 
 
6. NBSA was therefore of the view that the broadcaster (Aaj Tak channel) had 
violated the principle which requires that news reportage should be fair and 
balanced with the person who is being reported upon should be given the 
opportunity to give his/her version.  In the instant case the version of Ms. Seema 
Mittal was neither sought nor carried in the initial broadcast or in the subsequent 
broadcast.  Only the version of her estranged husband was aired. In fact, on an 
earlier occasion while considering another complaint against the same channel 
(filed by Dr. Kalind Parashar dated 21.6.2012), NBSA had noted with “anguish 
and dismay how precious air time was spent by the news channel on a subject and 
related purely to the private and personal affairs of private individuals (as distinct 
from public figures) who had no association with public life at all; and such 
matters had been carried with prominence without there being any “news value” in 
the broadcast”.  
 
7. NBSA holds that the broadcaster was clearly in breach of the NBA Code of 
Ethics & Broadcasting Standards, Specific Guidelines and had violated the 
principles of self-regulation relating to impartiality, neutrality, fairness, objectivity 
in reporting, privacy, good taste and wilful violation of the Advisory dated 
16.9.2012, regarding “Reportage of Family/Matrimonial Matters”, which 
proscribes reportage on family and matrimonial matters with no “public interest” 
aspect or “news value”.   
 
8. NBSA therefore directs that TV Today Network Ltd (Aajtak channel) be visited 
with the following consequences:   

(a) The channel is directed to carry the unedited version of the complainant, 
prominently for a duration of three minutes at the same time that the first 
broadcast was made at 11.00 p.m. for three consecutive days i.e. on 20th, 21st and 
22nd January, 2014 respectively. The complainant’s version must also be preceded  
by an apology to be tendered by the channel, by running the following text (static) 
on full screen in large font size with voice over (in slow speed) expressing regret 
for the said telecast on their channel Aaj Tak stating the following:  
 



 4

आज तकआज तकआज तकआज तक    ᮰֠᮰֠᮰֠᮰֠    �वशाल गग��वशाल गग��वशाल गग��वशाल गग�    ն֒ն֒ն֒ն֒    ի֊շᳱի֊շᳱի֊շᳱի֊շᳱ    ֌᳀֠֌᳀֠֌᳀֠֌᳀֠    ֚᮰֚֡֠᮰֚֡֠᮰֚֡֠᮰֡֠    सीमा िम�लसीमा िम�लसीमा िम�लसीमा िम�ल    շ֧շ֧շ֧շ֧    ֎֠ռ֎֠ռ֎֠ռ֎֠ռ    ֗֨֗ ֛֞֟շ֗֨֗ ֛֞֟շ֗֨֗ ֛֞֟շ֗֨֗ ֛֞֟շ    
    ֧֊ᱶ    7.11.2012 7.11.2012 7.11.2012 7.11.2012 ֗֗֗֗    8.11.2012 8.11.2012 8.11.2012 8.11.2012 շ֫շ֫շ֫շ֫    ձշ֌ᭃ֑֠ձշ֌ᭃ֑֠ձշ֌ᭃ֑֠ձշ֌ᭃ֑֠    ᳯ֒֌֫ցᭅᳯ֒֌֫ցᭅᳯ֒֌֫ցᭅᳯ֒֌֫ցᭅ    ᮧ֚֞ᳯ֒ֆᮧ֚֞ᳯ֒ֆᮧ֚֞ᳯ֒ֆᮧ֚֞ᳯ֒ֆ    շ֒֊֧շ֒֊֧շ֒֊֧շ֒֐ᱶ֐ᱶ֐ᱶ֐    ֆ֏ֈ֧ᲂ    շ֧շ֧շ֧շ֧    ֚᭥֎᭠։֚᭥֎᭠։֚᭥֎᭠։֚᭥֎᭠։֐ֆ֏ֈ֧ᲂ֐ֆ֏ֈ֧ᲂ֐ֆ֏ֈ֧ᲂ֐
շ֧շ֧շ֧շ֧    ֟֔ձ֟֔ձ֟֔ձ֟֔ձ    ոֈ֧ոֈ֧ոֈ֧ոֈ֧    ᳞Ღ᳞Ღ᳞Ღ᳞Ღ    շ֒ֆ֞շ֒ֆ֞շ֒ֆ֞շ֒ֆ֞    ֛֛֛֛֨֨֨֨. . . . ֑֛֑֛֑֛֑֛    ᳯ֒֌֫ցᭅᳯ֒֌֫ցᭅᳯ֒֌֫ցᭅᳯ֒֌֫ցᭅ    ''''շ֫փշ֫փշ֫փշ֫փ    ըֹըֹըֹըֹ    ձ֟և᭍֚ձ֟և᭍֚ձ֟և᭍֚ձ֟և᭍֚', ', ', ', ᳥᳥᳥᳥֟֗֟֘֟֗֟֘֟֗֟֘֟֗֟֘    չ֞թփ֔֞թ᭠֚չ֞թփ֔֞թ᭠֚չ֞թփ֔֞թ᭠֚չ֞թփ֔֞թ᭠֚    ֗֗֗֗    
֌֞ᳯ֒֗֞ᳯ֒շ֌֞ᳯ֒֗֞ᳯ֒շ֌֞ᳯ֒֗֞ᳯ֒շ֌֞ᳯ֒֗֞ᳯ֒շ////֗֨֗ ֛֞֟շ֗֨֗ ֛֞֟շ֗֨֗ ֛֞֟շ֗֨֗ ֛֞֟շ    ֔֐֞֐ᲂ֔֐֞֐ᲂ֔֐֞֐ᲂ֔֐֞֐ᲂ    շᳱշᳱշᳱշᳱ    ᳯ֒ᳯ֒ᳯ֒ᳯ֒֌֫᳻ցչ֌֫᳻ցչ֌֫᳻ցչ֌֫᳻ցչ    շ֧շ֧շ֧շ֧    ֎֧֞֒֎֧֞֒֎֧֞֒֎֧֞֒    ֐ᱶ֐ᱶ֐ᱶ֐ᱶ    16.09.2011 16.09.2011 16.09.2011 16.09.2011 շ֫շ֫շ֫շ֫    վ֞֒֠վ֞֒֠վ֞֒֠վ֞֒֠    շᳱշᳱշᳱշᳱ    չ֑֠չ֑֠չ֑֠չ֑֠    
ձփ֗֞թֶ֒֠ձփ֗֞թֶ֒֠ձփ֗֞թֶ֒֠ձփ֗֞թֶ֒֠    շ֞շ֞շ֞շ֞    ի᭨֔եպ֊ի᭨֔եպ֊ի᭨֔եպ֊ի᭨֔եպ֊    ֛֛֛֛֨֨֨֨. . . . թ֚թ֚թ֚թ֚    ᮧ֚֞֒օᮧ֚֞֒օᮧ֚֞֒օᮧ֚֞֒օ    ֧֧֧֧֚֚֚֚    ֚᮰֚֡֠᮰֚֡֠᮰֚֡֠᮰֡֠        सीमा िम�लसीमा िम�लसीमा िम�लसीमा िम�ल    ֗֗֗֗    ի֊շ֧ի֊շ֧ի֊շ֧ի֊շ֧    ֌ᳯ֒֗֞֒֌ᳯ֒֗֞֒֌ᳯ֒֗֞֒֌ᳯ֒֗֞֒    շ֫շ֫շ֫շ֫    
֌ᱟդռ֠֌ᱟդռ֠֌ᱟդռ֠֌ᱟդռ֠    ᳰշ֚֠ᳰշ֚֠ᳰշ֚֠ᳰշ֚֠    ւ֧֚ւ֧֚ւ֧֚ւ֧֚    ֑֑֑֑֞֞֞֞    ᭃ֟ֆᭃ֟ֆᭃ֟ֆᭃ֟ֆ    շ֧շ֧շ֧շ֧    ֟֔ձ֟֔ձ֟֔ձ֟֔ձ    ֛֐ᱶ֛֐ᱶ֛֐ᱶ֛֐ᱶ    չ֛֒֞չ֛֒֞չ֛֒֞չ֛֒֞    ոֈ֧ոֈ֧ոֈ֧ոֈ֧    ֛֛֛֛֨֨֨֨....        

 
(b) Directs the broadcaster to pay a fine of Rs.1,00,000/- (Rupees One Lac Only) to 
the News Broadcasters Association within 7 (seven) days of receipt of this Order 
for willful second violation of NBSA Advisory dated 16.9.2011 on reportage of 
family / matrimonial matters.   

(c) The video of the said programme, if hosted, on the website of Aaj Tak or other 
links must be removed immediately. 
 
9. The broadcaster is required to submit proof of compliance of telecast of the 
apology to News Broadcasters Association on compact disc within 7 days of 
telecasts. 
 
10. NBSA further directs the NBA:  
(i)   To send a copy of this order to the complainant and the news channel; 
(ii)  To circulate this order to all Members & Editors of NBA; 
(iii) To send a copy of this Order to the National Commission for Women; 
(iv)  NBA to also host a summary of this order on its website and to include such 
summary in its next Annual Report; 
(v)  Release the Order the media. 
 
11. It is made clear that this decision is not with reference to any aspect of the 
matrimonial dispute between the complainant and her husband or her alleged 
involvement in any other incident. This decision only deals with the complaint that 
the news channel had published a one sided version of her husband without 
ascertaining her version and thereby caused her prejudice. 
 

 
Sd/- 

Justice R.V Raveendran (Retd.) 
Chairperson 

Place  : New Delhi 
Dated : 6th January 2014 


