
News Broadcasting Standards Authority  

Order No 24 (2014) 

 
Complaint filed by Mr. R.K. Lal, Administrator, Mal lige Medical Centre 
Pvt. Ltd., Bangalore against CNN IBN regarding programme titled 
“Bangalore woman incapacitated after botched surgery” from 29.3.2013 to 
31.3.2013 again telecast on 6.4.2013, and repeated on 7.4.2013 and also 
telecast in the programme Face the Nation on 1.4.2013. 

1. Complaint dated 25.10.2013 was received by NBSA from Mr. R.K. Lal, 
Administrator, Mallige Medical Centre Pvt. Ltd regarding the above  
programmes.  It was alleged  that the broadcaster without verifying facts of a 
sub judice matter pending before the Karnataka Medical Council, a statutory 
quasi judicial body had broadcast a one sided story on their channel CNN IBN, 
which  was biased, one sided and defamatory, and which adversely affected the 
reputation of the hospital in the eyes  of the public. It was further alleged that no 
attempt was made by the broadcaster to contact them to get their version. The 
complainant stated that the broadcaster by airing the said programmes had 
violated basic journalistic ethics and violated various provisions contained in 
the NBA/ NBSA “Guidelines on Broadcast of Potentially Defamatory Content 
& also Specific Guidelines for Reporting the Injured & the Ill”      
 
2. NBSA at its meeting held on 18.9.2013 considered the complaint; response of 
the broadcaster, viewed the CD and decided to hear the complainant and the 
broadcaster. 
 
3. Accordingly, complainant and broadcaster were called for a hearing on 
25.10.2013.  At the hearing the following persons were present: 

Mallige Medical Centre Pvt. Ltd. (Complainant): 
Mr. R.K. Lal – Administrator – MMC 
Mr. E.C. Vidyasagar – Advocate 
Mr. Gurudatta Ankolekar – Advocate 
Mr. Azeem A. Kalebudde – Advocate 
Ms. Sumyya Jain – Intern Advocate 
  
Broadcaster ( Channel :CNN IBN): 
Ms. Kshipra Jatana – Group General Counsel 
Mr Radha Krishna Nair – Director, News 
Mr Gautam Dubey – Senior Manager – Legal 
  



 2

4. The broadcast related to the treatment of the patient (Mrs. Shylaja) showing 
her as a victim of medical negligence by the hospital, when the matter was 
pending before the Karnataka Medical Council, a quasi judicial body.  The 
grievance of the complainant was that the broadcaster had aired a one sided 
alleged medical negligence story at the instance of one Mr. Muniraju, a citizen 
journalist and husband of Ms. Shylaja, in violation of the Specific Guidelines 
titled “Guidelines of Broadcast of Potentially Defamatory Content”; 
“Guidelines for Reporting Court Proceedings” and “Guidelines for Reporting 
the Injured and the Ill”; and that the broadcast has tarnished the reputation of the 
hospital which has been functioning for the last 35 years.  It was contended that 
the claim of the broadcaster that their correspondent had approached the 
hospital for their views was false as they neither received any email nor did the 
correspondent approach the hospital to obtain their views before the telecast.  
The complainant further stated that despite the hearing having been fixed for 
25.10.2013, the broadcaster had resorted to a repeat telecast of the programme 
in October 2013. The complainant also brought to the notice of the NBSA that 
the Karnataka Medical Council in their final order dated 22.8.2013, had 
exonerated Mallige Medical Centre of medical negligence.  The complainant 
also informed NBSA that Mr. Muniraju has filed a complaint before the 
National Consumer Redressal Commission, which is pending.  In view of the 
violation of the aforesaid Guidelines the complainant demanded an apology 
from the channel. 
 
5. The broadcaster stated that they had aired the programme in public interest 
and  they had not violated the Guidelines. They stated that their correspondent 
had made several attempts to speak to the concerned doctors to get their point of 
view, which remained unsuccessful.  The broadcaster on being asked whether 
they had sent any written communication to the hospital for their comments 
before airing the story, they stated that they would check with their 
correspondent and if there was any communication, they will file it before 
NBSA.  But no such document has been filed. 
 
6. On being asked why the patient Shylaja was shown in distress and without 
masking her face contrary to the Guidelines, the broadcaster reiterated that the 
programmes were telecast in public interest to highlight medical negligence 
cases. It is contented that showing the patient was with the consent of the 
family, with the husband himself acting as a citizen journalist.  It was stated that 
unless the patient was shown, the effect of medical negligence would not be 
evident and the purpose of the programme will not be achieved.  
 
 



 3

7. On considering the facts, circumstances and contentions and viewing the CD, 
NBSA is of the view that the broadcaster CNN IBN channel was in breach of 
provisions in the NBA Code of Ethics and Guidelines relating to accuracy, 
impartiality, objectivity, neutrality in reporting, as it had failed to perform due 
diligence and had violated the Guidelines for Reporting the Injured and the Ill.  
The broadcaster had failed to make adequate efforts to contact the hospital to 
ascertain its version of the events.  
 
8.  In regard to the complaint that the broadcaster has violated the Guidelines for 
Reporting the Injured and the Ill, NBSA is of the view that on the facts, the 
hospital has no locus to complain.  But NBSA is nevertheless of the view that, 
as Smt. Shylaja was not capable of giving consent, the broadcaster should have 
made an effort to show the patient in a manner which did not affect her dignity. 
 
9. NBSA therefore directs that the broadcaster (CNN IBN channel) be visited 
with the following consequences: 

(a) NBSA warns the broadcaster for breach of the NBA Code of Ethics & 
Broadcasting Standards and Guidelines and also for wilful violation of the 
Guidelines for Reporting the Injured and the Ill.  

(b) NBSA decided that the channel be asked to tender an apology by once airing 
on Friday, January 10, 2014 prior to the commencement of the 9 pm news 
the following text (static) on full screen in large font size with voice over (in 
slow speed) expressing regret for the said telecast on their channel CNN IBN by 
stating the following:  

“CNN IBN regrets and apologises for airing the programme titled 
“Bangalore woman incapacitated after botched surgery” without 
ascertaining the version of Mallige Medial Centre Pvt. Ltd., on 
29.3.2013, 30.3.2013, 31.3.2013, 1.4.2013, 6.4.2013 and 7.4.2013” 

 
(c) The video of the said programme, if hosted, on the website of CNN IBN or 
other links shall be removed immediately. 

10.   NBSA further directs the NBA:  
(i)  To send a copy of this order to the complainant and the news channel; 
(ii) To circulate this order to all Members & Editors of NBA. 
(iii) NBA to also host a summary of this order on its website and to include such 
summary in its next Annual Report. 
(iv) Release the Order of NBSA to the media. 



 4

11. Proof of compliance of telecast of the apology be submitted to News 
Broadcasters Association on compact disc within 7 days of telecasts. 

 
         

Sd/- 
Justice R.V Raveendran (Retd.) 

Chairperson 
 
Place  : New Delhi 
Dated :  6.1.2014 


