
News Broadcasting Standards Authority  

Order No. 26 (2014) 

Complaint dated 13.5.2013, against Sakshi TV programme aired on 
12.4.2013 titled “drunken girls hulchul midnight’ and case filed against pub 
management by 4 students of NALSAR 
 
1. NBSA at its meeting held on 18.9.2013, considered the complaint dated 
13.5.2013 by four students of NALSAR and the response of Sakshi TV. NBSA 
also considered the representations received from Network of Women in Media 
(NWI) & AP Electronic Media Journalists Association, Hyderabad (APEMJA) 
and also viewed the CD in respect of the said telecast. After deliberations, 
NBSA decided to hear the complainant, broadcaster and AP Electronic Media 
Journalists Association, Hyderabad (APEMJA).     
  
2. The complainants, Sakshi TV and APEMJA were called for a hearing on 
25.10.2103. At the hearing the following persons were present: 

Ms. Shruthi  (Complainant) 
Ms. Megha  (Complainant) 
Ms. Prachi (Complainant) 
Mr. Rajshekhar Rao – Advocate 
Ms. Zehra Khan – Advocate 
  
Indira Television Ltd. (Sakshi TV) 
Mr. S. Sriram – Advocate 
Mr. P. Subash – Legal Head   On behalf of broadcasters 
Mr. Ch. Satish – Sub-Editor 

AP Electronic Media Journalists Association, Hyderabad (APEMJA) did not 
respond to the communication nor appeared before the NBSA. 

3. The complainants stated that the students of fourth year at NALSAR 
University of Hyderabad had hosted a private farewell party for their seniors 
(including the complainants) at “Rain Club”, Hyderabad. After the party was 
over, while they were escorting their friends and juniors into their pre-paid cabs 
they noticed an unknown individual standing by their cabs with his camera 
phone pointed at their female friends who were boarding their cabs. Suspecting 
that the individual was video graphing and photographing the girls, he was 
approached with a request to hand over the phone, failing which they would 
report the matter to the police.  The individual handed over a phone to the girls.  
However, after they left the place with the phone, they realised that the phone 



 
 

2

they received was a dummy phone.  They returned to the “Rain Club” to return 
the dummy phone and confront the person who took the photos and talk to the 
police officials about filing an FIR for voyeurism against the individual.  
 
4. Upon their return, they found that their juniors had left and a crowd had 
gathered outside the club, which included the individual who had taken their 
photographs and his friends. Along with them two or three policemen were also 
present at the scene and they noticed a van belonging to ABN Andhra Jyothi 
parked next to the footpath. The complainants alleged that while they were 
speaking to the policemen, the individual and his friends approached them and 
started making unsavoury comments, which led to an argument between them, 
which was video graphed by the cameraman of ABN Andhra Jyothi. The 
complainants alleged that the cameraperson of  ABN Andhra Jyothi instead of 
stopping the video shoot, followed them and made provoking comments, which 
made them feel insecure as the situation was getting out of control.   The 
complainants alleged that the TV footage aired subsequently, showed the 
camera  targeting two of the girls specifically and that the camera person 
thrusting his camera into their cab through the window intruding upon their 
privacy and preventing them from leaving the scene;  and footage also showed 
that they were incessantly heckled and harassed by the camera man who 
repeatedly taunted them and made comments such as “come out”, “speak up 
now”, “you wanted to speak, why are you now sitting quiet”.  Eventually when 
the senior police officers arrived they left the scene and reached the campus at 
12.30 am.   
  
5. The complainants alleged that the next morning i.e. 12.4.2013, they 
discovered to their shock that some local TV channels had broadcast the 
truncated footage of the incident of previous night without verifying the facts 
with the subjects of the video. The footage was aired on ABN Andhra Jyothi, 
TV 9, CVR News, Studio N, N TV (non-members), TV 5, (a member then but 
subsequently ceased to be a member of NBA), News 24 and Sakshi TV 
members of NBA.  The complainants, however, filed the complaint only against 
the broadcaster (Channel Sakshi TV), a member of NBA.   
  
6. The complainants alleged that the broadcaster replayed the footage obtained 
from another channel with their own editing and video clippings and that the 
facts were continuously manipulated and misreported;  that the reportage was 
erroneous and defamatory comments were made by referring to them as 
“drunk”, “half naked” and “nude” and further obfuscated the facts by employing 
editing tactics such as blurring out portions of one of their member’s dress to 



 
 

3

make it appear that they were dressed in an indecent manner.   The channel in 
their reportage also showed statements of some local politicians thereby 
misleading the viewers and attempting to draw public opinion.   
  
7. The complainants alleged that the video footage and the method of reporting 
undertaken by the broadcaster (Channel Sakshi TV) were in clear violation of 
guidelines relating to “impartiality and objectivity in reporting; ensuring 
neutrality; depiction of violence or intimidation against women and children; 
privacy; Guidelines on “Broadcast of Potentiality Defamatory Content” and 
“Guidelines for Conducting Sting Operations” and sensationalized the 
broadcast. 
  
8. During the hearing the complainants alleged that their attempt at contacting 
the media channels to clarify their story were fruitless.  Only HMTV, a member 
of NBA, and a few other channels responded to their claim.   Instead, they 
received a letter dated 20.4.2013, from Mr. C. Hariprasad, President, APEMJA, 
which made no attempt to respond to their allegations, but further claims were 
made against them that questioned their character.  The complainants alleged 
that APEMJA carried out  mala fide and a vicious vendetta against them on the 
pretext of targeting “pub culture” via a sting operation; that APEMJA also 
started a signature campaign against them titled “condemn the action of a group 
of students for assaulting media persons”; and that the host website (change.org) 
in a regular security check found that 97% of the signatures were fake; the 
complainants also alleged that APEMJA had procured a spoof video made by 
one of the students for some other party, which they wrongly claimed was the 
invitation to the farewell party at “Rain Club”.  They alleged that this was a 
false and baseless claim and a viewing of the said video (which APEMJA called 
the “daaru party” video or the “invitation to party”) made it obvious  that this 
video and the “Rain Club” party were completely and totally unrelated. It was 
made for circulation among the students, purely for their entertainment and was 
published on Youtube on 22.3.2013.  It was made private (visible only to the 
maker) in two weeks’ time on 6.4.2013, five days prior to the farewell party.   
  
9. The broadcaster (Channel Sakshi TV) during the hearing stated that they had 
aired the news after coming to know that an FIR was registered by ABN Andhra 
Jyothi reporters against the students.  They had aired the visuals and covered the 
same on their channel so as to emphasise that pubs were illegally open beyond 
the licence hours and to highlight indecent act  being committed by 
students/young people at midnight,  at a critical time when “Nirbhaya” incident 
was being debated all over the country. The broadcaster justified the broadcast 



 
 

4

by stating that it was aired in public interest. Broadcaster further stated that 
other media persons/reporters had approached the State Human Rights 
Commission against the students for their indecent behaviour at midnight and 
several media channels had aired the same visuals; and that they had broadcast 
the visuals only after the confirmation that Jubilee Hills Police Station had 
registered the case.  The broadcaster stated that the news was telecast in good 
faith without interfering with the privacy of any individual; and that the incident 
happened on the public road, which led to public nuisance, and the telecast was  
based upon the information and the incident that led to registration of a crime by 
the police in regard to the said incident.  According to the channel, the video 
footage and the news telecast on Sakshi TV pertained to public nuisance on a 
main road having public access and the object of the telecast was to highlight 
the fact that the bars were opened beyond the licensed hours.  Sakshi TV, 
alleged that its crew did not interfere with the privacy of any persons, including 
that of the four students.  It was contended that the incident that recorded in any 
private place, and that a bare perusal of the entire news along with the ticker 
that was displayed clearly established that there was no reference to any 
individual by name; and the news was telecast without sensationalizing the 
issue, while other channels had sensationalized the issue. The broadcaster stated 
that the complaint against the telecast was unwarranted and it infringed their 
freedom of expression.  The broadcaster further stated that on coming to know 
that the persons involved in the incidents were students, the broadcaster 
immediately stopped any repeat telecast, thereby maintaining highest 
journalistic ethics.  The broadcaster justified that the telecast was of the video 
footage of the true facts and that the incident took place in a public place 
leading to registration of a crime by the police and such telecast cannot be 
considered as being against the Code of Ethics and Broadcasting Standards of 
NBA/NBSA.  The broadcaster also stated that they had made an offer to the 
students to telecast their views/version on their channel provided the students 
gave a day’s notice in advance.  
  
10. APEMJA did not attend the hearing or respond to the communication sent 
by NBSA, which contained all the documents relating to the complaint. NBSA 
decided to consider the letters dated 17.4.2013, and 20.4.2013 of the APEMJA, 
wherein they contended that a public duty was cast upon media to expose 
incidents of illegality and vulgarity resulting in public nuisance and serving of 
liquor by the pub management to the customers below the statutory age limit 
and that too beyond the licence hours.   
 
 



 
 

5

 
11. NBSA considered the submissions and was of the view that the broadcast 
intruded into the privacy of the students; there was no objectivity, impartiality or 
neutrality in reporting the incident; there was no verification of facts; and that it 
caused unwarranted distress to the students; and that the story was one sided as 
the views of the students were not taken into consideration before broadcast.   
NBSA also found that the manner in which the camera man thrust the camera 
inside the car through the window taking shots of the cowering girls inspite of 
their objections with taunts demanding comments and telecast of such footage 
were highly objectionable and violated the norms. 

12. NBSA therefore directs that Indira Television Ltd. (Sakshi TV channel) be 
visited with the following consequences:   

(a) The broadcaster be censured for breach of the NBA Code of Ethics & 
Broadcasting Standards and Guidelines, wilful violation of the NBSA 
Guidelines on “Broadcast of Potentiality Defamatory Content” and “Guidelines 
for Conducting Sting Operations”, for  sensationalizing the broadcast  

(b) The broadcaster is imposed a fine of Rs.1,00,000/- (Rupees One Lac Only) 
payable to NBA (News Broadcasters Association) within 7 (seven) days of 
receipt of this Order.  

(c) The broadcaster (channel: Sakshi TV) shall tender an apology for  three 
consecutive days  on 15th, 16th and 17th January, 2014  prior to the 
commencement of the telecast of the 8 pm news bulletin by running the 
following text (static) on full screen in large font size with voice over (in slow 
speed) expressing regret for the said telecast on their channel Sakshi TV  by 
stating the following in both English and also in Telugu (by translating the 
matter into Telugu) : 

Sakshi TV regrets and apologises for broadcasting the programme 
titled “drunken girls hulchul midnight” on 13.5.2013, which intruded 
into the privacy of the students of NALSAR, Hyderabad. The 
channel made the broadcast without making adequate efforts to 
obtain the views of the students before the broadcast. 

(d) The video of the said programme, if hosted, on the website of Sakshi TV or 
other links shall be removed. 

 



 
 

6

13. NBSA further directs the NBA:  
a)  To send a copy of this order to the complainants and the news channel; 
b)  To circulate this order to all Members & Editors of NBA. 
c)  NBA to also host a summary of this order on its website and to include such 
summary in its next Annual Report. 
d)  Release the Order to media. 

14. Proof of compliance of telecast of the apology be submitted to News 
Broadcasters Association on compact disc within 7 days of telecasts. 

 
 
 

Sd/- 
Justice R.V Raveendran (Retd.) 

Chairperson 

Place  : New Delhi 
Dated : 6.1.2014  
 


