
1 

 

Decision dated 7.2.2017 regarding letter dated 26.9.2016 received from the 
Section Officer (BC-II), MoI&B regarding complaint from Isha Foundation 
against telecast of alleged baseless/malicious programmes by Sun News TV 
Channel on 1-3, 5-6, 10-13, 15-19August, 2016. 
________________________________________________________________       
MoI&B forwarded a letter dated 29.8.2016 from Isha Foundation addressed to 
Secretary MoI&B alleging that Sun TV had repeatedly broadcast baseless allegations 
about Isha Foundation, with the intention to malign the Foundation’s good 
reputation. The complainant alleged that the broadcaster appeared to be in collusion 
with vested interests that have been levelling a barrage of baseless allegations without 
any iota of evidence. According to the complainant, the following baseless 
allegations were aired by Sun News against the Foundation: 
 

 Brain washing and forcible holding people captive. 
 Thousands of alcohol bottles found near the buildings of 

Isha Yoga Centre.  
 Government officials colluding to give a clean chit to all 

cases against Isha Yoga Centre. 
 School students tortured.. 
 In the name of spirituality, Isha Foundation is reaching out 

to rich people and hypnotizing them. 
 Murder, ganja, drug cases on Sadhguru. 
 Skeletal bones found inside the Ashram. 
 Stealing kidneys, removing uterus of woman monks, giving 

tablets to woman monks during menstrual cycles to 
postpone them, putting people in a state of coma, injecting 
a bacteria in hair oil, that will eat the brain, mixing drugs in 
food and some substance in incense sticks to make people 
lose their senses.  

 
NBSA at the meeting held on 11.11.2016 considered the complaint, responses from 
the broadcaster and also viewed the CD. NBSA noted that the broadcaster had 
carried news about the Isha Foundation in their regularly scheduled news bulletins 
on 1-3, 5-6, 10-13, 15-19 August, 2016, which was repeated several times during 
these dates and in the “Vivadha Medai” programme, a live debate show, which was 
also repeated.  In these programmes, the allegations of the nature complained of 
were made.  NBSA noted that in the regularly scheduled news bulletins, there was 
no reference to the version of Isha Foundation’s except a press releasen issued by 
the Foundation on 6.8.2016 denying the allegations and byte of one Mr. Senthil 
Kumar, Ex Organiser of Isha Foundation on 13.8.2016.  However, in the Vivadha 
Medai” programme, a person said to be representative of Isha Yoga Foundation 
participated in the live debate and gave his views.  
 



2 

 

NBSA decided that both the broadcaster and the complainant be directed to appear 
before the NBSA for a hearing. 
 
The following persons appeared for the hearing on 10.1.2017:   
 
Isha Foundation (Complainant): 
Mr. Vasudevan V. , Coordinator 
Mr. S. Rajendra Kumar, Advocate 
Mr. Suresh Madhavaraj, Advocate 
 
Sun TV Network Ltd. [Sun News]: 
Mr. Madhav Khosla, Advocate 
Mr. R. Umashankar, Chief Editor, Sun News 
Mr. Kartik Yadav, Advocate 
Mr. M. Rama Krishna 
 
 Mr Rajendra Kumar, Advocate appearing for Isha Foundation submitted written 
submissions and also argued the matter. He stated that on 1.8.2016, disgruntled 
parents of two sanyasins appeared to have given a petition to the local police and 
also had approached the Superintendent and Deputy Superintendent of Police 
stating that their daughters were held captive and detained illegally in the Ashram; 
that they were administered with psychotropic drugs in the incense sticks and many 
such persons are forced to stay in the Ashram against their will and that they should 
be released;. Police after taking the statements from the two sanyasins and after 
conducting a thorough investigation rejected their claim. The parents thereafter 
approached the Collector of Coimbatore with the same complaint.  After coming 
out of the Collectorate, the parents gave interview to many TV channels including 
Sun News Channel.  From this point onwards, vilification campaign by the 
broadcaster against the Foundation started in myriad forms - Vivadha Medai (live 
debate), interviews from unconnected people and disgruntled elements etc., all 
aimed at defaming the reputation of the Foundation; aggrieved by the continuous 
vilification campaign, the Foundation made a complaint to the Ministry of 
Information and Broadcasting on 29.08.2016. The same was forwarded to NBSA.  
He stated that after filing the complaint with the MOI&B, the Foundation had also 
filed a Civil Suit on 30.8.2016 (CS No. 617/2016 on the file of the Hon’ble High 
Court of Madras) for a permanent injunction restraining the broadcaster from 
continuing with the vilification campaign. The broadcaster’s Counsel appeared on 
the date of first hearing before the High Court and undertook not to telecast about 
the Foundation and since then the broadcaster has not telecasted anything about the 
Foundation.  The Counsel of Isha Foundation stated that the civil suit related to the 
defamatory content in the broadcast and  that the same would not come in the way 
of NBSA proceeding further with the enquiry into the allegations of violation of the 
Regulations/Code of Ethics and Broadcasting Standards framed by the NBSA. 
 



3 

 

The learned counsel for Foundation submitted that the main  violations  of the 
broadcaster were the  intrusion into the private lives of two sanyasins without any 
identifiable public interest and presenting the allegations as facts; reporting 
unverified allegations; not providing due opportunity/level playing field to the 
Foundation to present its point of view.  
 
The Counsel stated that the following defamatory statements were made by the 
moderator and the father of the sanyasins in the Vivadha Medai dated 5.8.2016:- 
 
  (a) Ladies go through their monthly cycles. They give pills for postponing the periods because for 
those three days the work should not be disrupted. What  medicine – is it a steroid or a drug? Is 
this the way to run an organization? Are we in a democratic country or in some bonded slavery?. 
 
(b) While introducing the subject of the debate to the audience, the moderator reduces the whole 
tradition of Sanyas to a group of beggars in and around temples, thereby defaming the entire spiritual 
community. He also mocks today’s spirituality and Isha badly as he stated that “In olden days, 
sanyasis used to be sitting outside or inside the temples. When we go there we give them some eatables 
that we have taken with us or what is offered at the temple. This is how sanyasis used to be. On 
the other side, once people have lived their life or they are facing some problems and they are unable 
to do anything they take up sanyas. Now the times have changed so much that sanyasis, instead of 
sitting in the temples they have become like a corporate organization. They have become corporate 
sanyasis. There is also another group which says that they are going to take up sanyas just like they 
are going to college or going to job.  
 
(c) The Moderator, in the guise of asking questions, twice had made defamatory statements against 
the foundation, when he was asking question to one of the participants. Foundation is brainwashing 
the followers step by step.  
 
The learned counsel for Foundation further stated that the mother of sanyasins had 
filed a Habeas Corpus Petition before the Madras High Court and a  Division Bench 
of the High Court had directed the Principal District Judge of Coimbatore to visit 
the foundation, on 10.8.2016 and record the statements of sanyasins and submit a 
detailed report.  The Superintendent of Police, Coimbatore (Rural) and Secretary, 
Legal Services Authority were permitted to accompany the Principal District Judge, 
Coimbatore. The District Judge accordingly submitted his report.  Upon perusing 
the report of the Principal District Judge, Coimbatore, the Hon’ble High Court on 
12.8.2016 found that the sanyasins were staying in the Ashram on their own free will 
and volition and therefore the allegations made by the parents of sanyasins against 
the Foundation were false. 
 
The complainant further alleged that in spite of the clean chit given by the Hon’ble 
High Court, on 13.8.2016 the broadcaster carried on the vilification campaign and 
conducted yet another VIVADHA MEDAI (Debate) with the Moderator 
Rameshkumar – Sun News Channel along with the following participants: (a) Mr. 
Madhusoothanan a Volunteer from their foundation, (b) Mr. Rama. Ravikumar, 



4 

 

State General Secretary, Hindu Makkal Katchi, (c) Mr. Ramakrishnan, the General 
Secretary of Thanthai Periyar Dravida Kazagam, and (d) Mr. Senthilkumar, Ex- 
Organiser of Isha, Pollachi.  He alleged that though one among the participants (Mr. 
Madhusudhanan, a volunteer from the foundation), tried to explain, all his 
explanations were brushed aside and the moderator kept on asking questions which 
were defamatory. A song was also repeatedly telecast from the yester-year movie 
called “Kasedhan Kadavulada” featuring comedian “Thengai Srinivasan” who 
essayed a role of a fake sanyasin gaining entry into a devotee’s house under the guise 
of sanyasin with the sole intention of stealing her valuables. This song was telecast 
seven times at the beginning and immediately after every commercial break. But the 
visuals shown were the rituals conducted in the Foundation along with the founder’s 
ecstatic dance. This very juxtaposition of the visuals and the song were derogatory 
and defamatory of the activities conducted in the foundation and the spiritual 
guru/guide of the Foundation and calculated to bring down the image of the 
foundation and its founder to disesteem and to ridicule and falsely show the 
foundation as indulging in large scale larceny of kidneys, influencing the participants 
through drug abuse, brain washing and what not, even forcing uterectomy on its 
female followers. The complainant alleged that the broadcaster has thrown to winds 
the cardinal principle that the news should be reported with due accuracy, after 
verification to the fullest extent possible. It was further submitted on behalf of the 
Foundation that the broadcaster made reckless allegations against the Foundation 
without verifying the facts; that the Foundation’s version was never sought for or 
suppressed completely; that the broadcaster’s apparent concern was to increase its 
Television Rating Points (TRP rating) rating and to sensationalize trivial and one-
sided false allegations.  It is alleged that due opportunity was not provided to the 
complainant to present its point of view, and repeatedly mere wild allegations were 
portrayed as facts and proved acts of guilt.  It was pointed out that the broadcaster 
did not take any effort to conceal the identity of the sanyasins and intruded into their 
privacy without any larger and identifiable public interest. 
 
The Counsel for the broadcaster submitted that all the allegations made in the 
complaint are false and baseless. They submitted that all news items which were 
telecast about Isha Foundation were telecasted only as news items which were in the 
public domain and at no point of time the channel expressed any opinion on this 
issue.  That apart, these news items were also telecast in various media channels and 
published in various newspapers. But for reasons best known, the complainant had 
filed a complaint only against them in a discriminatory manner They submitted that 
the news items were telecast as a responsible fourth estate to disseminate news to 
the public at large about the happenings in the world and at no point have any 
intention to defame or malign the reputation of any body much less than the 
complainant. A habeas corpus petition was filed by the parents of two of the inmates 
of the complainant.  The details of petition and the interview of the parents were 
telecast in all the news channels including them as a news item. They denied that the 
channel is in the forefront of negative campaign instigated by vested group.  They 
submitted that no negative campaign was ever made against Isha Foundation by Sun 



5 

 

News channel.  All the news items and interview telecast were made only in a 
bonafide manner to inform and disseminate news to the general public and at no 
point of time Sun News channel expressed any independent opinion on the issue.  
It was submitted that even in the programme called “Vivadha Medai” which is a 
debate among different eminent personalities of the society, a representative on 
behalf of the complainant participated and his views were also telecasted in their 
channel. After the judgment of the Honourable High Court, there were various 
complaints lodged by victims before the Honourable Chief Minister and Collector, 
that Women’s self help group had organized various protests against the 
complainant and also lodged complainant which was aired in their channel to inform 
the people of the happenings around them which is the utmost responsibility of the 
fourth estate of the nation. The   repetition of news items, “Vivadha Medai” 
programme and other programme is their usual protocol followed for all the news 
items and programmes in their news channel and this repetition has not been made 
only for the news and programme of Isha Foundation.  
 
NBSA however suggested that the broadcaster may consider making a statement 
without prejudice to its rights and contentions (including in Civil Suit filed by Isha 
Foundation being Civil Suit No. 617 of 2016) before the High Court of Madras, that, 
in future, prior to any broadcast of debate program(s)/ participative discussion(s) 
for any news prejudicial to Isha Foundation, the said Foundation be provided with 
an opportunity to send an authorized representative to appear/communicate its 
views for such program/discussion. Similarly, prior to the broadcast of any future 
news item regarding Isha Foundation, the channel should endeavour to contact Isha 
Foundation to seek their views on such news. The Counsel for Sun News sought 
time to seek instructions in the matter from the broadcaster and convey the same to 
NBSA within one week.   NBSA decided to take further action based on the response 
from the broadcaster.  
 
Decision: 
 
NBSA at its meeting held on 7.2.2017 noted that the broadcaster by subsequent 
email dated 23.1.2017, stated that it will not be in a position to furnish any 
undertaking to the NBSA regarding future telecast/broadcast of news regarding Isha 
Foundation in view of the matter being sub judice and that the same would create 
unnecessary prejudice. After considering the submissions/ documents submitted by 
the complainant and the broadcaster and the email dated 23.1.2017, NBSA was of 
the view that as per Regulations 7.2 second proviso read with Regulation 8.4.3 of the 
News Broadcasting Standards Regulations, it is not permissible or appropriate for 
the NBSA to hold an enquiry into the complaint as the facts constituting the cause 
of action for the complaint, are also the  facts of the complaint pending enquiry in a 
court of law.  Any enquiry by NBSA into any issue or factual question resulting in a 
finding of NBSA may lead to a situation of conflict / divergence with any future 
findings by a Court/other Authority in the pending proceedings. NBSA therefore 
decided that it will not consider and decide the complaint and treated the matter as 



6 

 

closed for the present, reserving liberty to the complainant to revive the complaint, 
if necessary, on conclusion of the Court and other proceedings. It was clarified that 
any statement by the broadcaster in the proceedings before NBSA, being by way of 
response to the notice from NBSA, nothing stated by the broadcaster will be treated 
as an admission of any fact or position by the broadcaster. NBSA decided that the 
MoI&B, complainant and the broadcaster be informed accordingly.  
 

***************** 


