News Broadcasting Standards Authority
Order No. 49 (2018)

Order of NBSA on complaint dated 4.12.2017 from National Heart Institute,
New Delhi, against telecast of alleged objectionable/baseless/false news
story by News Nation TV channel (forwarded by Under Secretary, Mol&B,
under cover of letter dated 2.1.2018).

Complaint:

1. Mol&B forwarded the complaint dated 4.12.2017 of National Heart Institute,
New Delhi, alleging that the channel had broadcast false and obnoxious content on
27.11.2017 at 10.30 PM regarding treatment of a patient (Mrs. Raj Rani) by the said
Institute. The complainant alleged that the anchor/video journalist of the channel
had, without verifying the actual and correct facts, levelled a false and baseless
allegation that the National Heart Institute had raised false and inflated bills and
collected money from one of the relatives of the patient Mrs. Raj Rani (since
expired); that when a reporter of the channel visited their hospital on 27.11.2017
around 2.30 PM and enquired whether any such inflated bill had been raised, Mr.
S.K. Shailly, its General Manager (Finance & Liaison) had clarified the issue in detail
and categorically informed the reporter that no such bill was ever raised or claimed
ot collected as alleged by the relatives of the patient and had provided a copy of the
original bill to the reporter. The complainant further stated that the patient was
covered under CGHS scheme and no hospital can charge exorbitantly from such
patient as the charges for treatment of such patients are fixed by the government;
that this fact was also clarified to the reporter by the Institute’s GM (Finance &
Liaison); that knowing fully well the correct and factual position, the patient’s
daughter (Mrs. Vinita Arora) and the news channel team had fabricated and
telecast/aired a false story, with a view to malign the reputation of the National
Heart Institute amongst general public and apparently with the object of extracting
money using arm twisting method; that in spite of the clarification by the Institute
and in spite of showing the original bill to the channel’s representative, the Anchor
had stated: “Dono he apni apni baat par adey huvey hai” and that dilli ke
hospital mein loot machi hui hai and that hume nahin pata ki kaun sach bol
raha hai aur kaun jhooth; and that was factually wrong and not in conformity with
responsible journalism.

Response from Broadcaster:

2. The broadcaster in its response dated 4.12.2017 denied the allegation that the
broadcaster was biased in its reporting. The broadcaster drew the attention to the
tollowing disclaimer shown at beginning of the telecast, before telecasting the



views/statements of the patient’s daughter (Ms. Vinita Arora) and that of National
Heart Institute:

“SIART 15 TR 8T A JER 3R & AfheT I Al FT Fod HH & 5
. JEeelT o IRaR T JET TaTel @I ST Tl § IRAR 3Tl IR B o dlk W
3T T ofel T T R 31T 8T & STeTeh IEd9died 39 3R J SR
HET 8

The broadcaster stated that at no point during the said telecast, it had attempted to
portray any of the parties involved in the dispute to be at fault, but on the other hand
had merely telecast the interviews/statements of both the parties in an impartial and
honest manner, maintaining the best of the journalistic standards. The broadcaster
emphasized that it did not alter the content of the interview or statement of either
party, and clearly conveyed the reactions of both parties involved and in particular,
reported the following statement of the hospital during the telecast of the
interview/statement of the representative of hospital:

“gellTeh TSl TR ERATEA! & 3TRIT I deffotare; Sl T8T & arar fohdm S
6T & T 5el 93T e oY € oA 918>

3. NBSA atits meeting held on 20.1.2018 considered the complaint and the response
of the broadcaster and also viewed the CD. Not being satisfied with the explanation,
NBSA had decided that both parties be called for a hearing at the next meeting of
the NBSA. Accordingly, a notice was issued to the parties.

4. The following persons appeared at the hearing on 16.3.2018:

National Heart Institute, New Delhi [Complainant]
Wg. Cdr B Jena, Director — Operations

Mr. R.K. Khurana, Financial Advisor

Mzr. S.K. Shailly, General Manager (Finance & Liaison)
Ms. Shweta Singh, Manager — Operations and Quality
with Mr. Bipul Mishra, Advocate

News Nation Network Pvt. Ltd. [Channel: News Nation]
Mzt. Sarvesh Tiwari, Editor

Mzt. Dhirendra Pundir, Senior Editor

Mr. Ajay Verma, Executive Editor

with Mr. Zeephon Hashmi, Advocate

(Mr. Ajay Kumar, Editor member representing the broadcaster in NBSA (News
Nation), being an interested party, recused himself from the proceedings.)

2



5. The complainant (the hospital) reiterated the submissions made in the complaint
and wondered why the broadcaster had aired a one-sided report without verification
of facts, that too 14 months after the treatment of the patient (Mrs. Raj Rani was
admitted to the hospital on 11.9.2016 and died on 21.9.20106) alleging that the
hospital had raised false and inflated bills and collected the bill amounts from the
relative of the patient. The complainant reiterated that as the patient was covered
under CGHS scheme and charges for treatment of such patients are fixed by the
government, the hospital could not charge any exorbitant amount to the patient as
alleged in the news report; and that it had not charged Rs 15 lakhs in regard to the
treatment of Mrs. Raj Rani, as alleged by the broadcaster in the news report. The
complainant made available for the inspection of NBSA and the broadcaster’s
representative, the original bill showing the amount charged and the register showing
the completion of formalities by the son of the deceased for receiving the dead body.
The complainant further pointed out that no issue was raised regarding billing by
the son of the deceased when taking the body from the hospital. The complainant
submitted that the object of the broadcast was to malign the reputation of the
National Heart Institute, New Delhi.

0. Broadcaster reiterated what was stated in their response. On being questioned as
to what prompted the broadcaster to air a news item on an issue of overbilling of
the deceased patient after a lapse of 14 months, it was stated that around that time,
there was news in the media regarding overcharging by private hospitals and that
therefore, they decided to air the story as the son of the deceased had approached
the video journalist alleging overbilling when his mother was admitted to the
hospital.

7. On considering contentions of the parties and the contents of the news report
aired by the broadcaster, NBSA was of the view that the story was broadcast without
proper or adequate verification of facts; that the contents of the news report were
wrong and without basis; and that it was apparent that the news report attempted to
sensationalise a baseless allegation of exorbitant billing by the hospital without
proper verification, as, at that time, there were reports of overcharging by some other
private hospitals.

8. At the end of hearing on 16.3.2018, the broadcaster had requested two weeks’
time to discuss and settle the matter with the complainant. Accordingly, parties were
given two weeks’ time to hold negotiations and to submit the settlement terms to
NBSA. Both sides were informed that if a settlement was not reached, NBSA would
proceed to render its decision.



9. NBSA was informed at the meeting held on 24.5.2018 that the broadcaster vide
mail dated 1.5.2018 had informed that they were awaiting a response from the
hospital to its offer to provide “a two minutes news coverage of the Institute with a short
interview of its CEO”.  As no settlement was reported, NBSA decided to proceed to
formulate its decision.

Decision of NBSA:

10. NBSA decided that the broadcaster be directed to air a regret as per the text to
be furnished by NBSA on the date and time indicated by NBSA, in the following

manner:

(i) The broadcaster shall, prior to the commencement of the 8 pm news on 12.6.2018,
air the following text (static) on full screen in large font size with a clearly audible
voice-over (in slow speed) expressing regret for the said telecast on their channel
News Nation by stating the following (To be translated in Hindi):

“We regret that on 27.11.2017 at 10.30 pm we had broadcast on our channel
News Nation a news report against National Heart Institute, East of Kailash,
New Delhi, alleging overbilling and excess charging to patients. That was an
incorrect report based on wrong information. The report was aired without
proper verification of facts from the Hospital, thereby violating the principles
relating to impartiality and objectivity in reporting and neutrality. We clarify
that there was no intention on our part to bring disrepute to National Heart
Institute, East of Kailash, New Delhi.”

(if) The broadcaster shall also give written and signed version of the expression of
regret on its letter head to the complainant by email and registered/speed post with
copy to NBSA.

(iti) It is clarified that any finding or observation by NBSA in this order is only in the
context of examination as to whether there was any violation of Broadcasting
Standards and Guidelines; and the order of NBSA shall not be construed as a finding
against the broadcaster, nor the regret to be telecast by the broadcaster in pursuance
of this order shall be construed as an admission by the broadcaster of any wrong
doing giving raise to a civil or criminal liability.

(iv) The video of the said broadcast, if hosted on the website of News Nation, or
YouTube, or any other links, should be removed immediately and confirmed to
NBSA in writing within 7 days.



(v) The broadcaster shall submit a CD containing the telecast with particulars of the
date and time of the telecast, within one week of telecast, as proof of compliance.
After such CD and signed version of regret is submitted by the broadcaster, the
matter will be closed.

11. NBSA further directs the NBA:

a) To send a copy of this Order to the Mol&B, complainant and the
broadcaster.

b) To circulate this Order to all Members, Editors & Legal Heads of NBA.
¢) To host this Order on its website and to include it in its next Annual
Report.

d) To release the Order to media.

Sd/-

Justice R.V. Raveendran (Retd.)
Chairperson

Date: 30.5.2018



